אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היבואנים יזיעו כדי למלא את אולמות התצוגה צילום: תומר הדר

היבואנים יזיעו כדי למלא את אולמות התצוגה

ריבוי ימי החג בספטמבר והידרדרות המצב הביטחוני באוקטובר טרפו את הקלפים של יבואני הרכב, שנהנו משמונה חודשים חזקים. כדי לעמוד במכסות המכירה המאתגרות שנקבעו לשנה זו, הם יידרשו בקרוב מאוד לקרוץ לרוכשים הפוטנציאליים עם מבצעי הוזלות

19.10.2015, 08:34 | תומר הדר

למרות ספטמבר שנחשב חלש למדי בעקבות ימי החג הרבים ואחרי אוקטובר שהמכירות בו נפגעו בשל גל הטרור, שוק הרכב הישראלי מתכונן לסוף שנה חזק. זאת על סמך מגמת הצמיחה החזקה שהסתמנה בו בשמונת החודשים הראשונים של 2015, ואשר גרמה ליצרני רכב רבים להפסיק להתייחס לישראל כאל שוק משני, ולהתחיל לראות בו מנוע צמיחה.

ראשית, בתקופה שבה באירופה מצטמצמים שוקי הרכב ברוב המדינות, מגמת הצמיחה בענף זה בישראל הביאה לפתיחת השוק ליבוא מקביל ולכניסתן של שחקניות חדשות. יצרני הרכב לא נותרו אדישים לפוטנציאל של השוק הישראלי, ועדות למידת העניין הגבוהה שהם מגלים בו ניתן למצוא במלחמה שניטשת בין יונדאי לקיה על הצרכן הישראלי.

בשונה מרוב יצרני הרכב היפנים, שרואים בשוק הישראלי "ראש סיכה", הקוריאנים מתייחסים לשוק הישראלי כאל שוק בעל חשיבות אסטרטגית עצומה וכמקרה מבחן ליכולותיהן של קיה ויונדאי. לראיה, יונדאי סונטה ההיברידית עברה לאחרונה "תהליך גיור" והוסבה מתקינה אמריקאית לתקינה ישראלית; יונדאי טוסון החדשה חדרה לישראל זמן רב לפני שהגיעה לשווקים אחרים בעולם; וקיה ספורטאז' 1.6, שנועדה לשיווק במזרח אירופה, עברה לשיווק בישראל והפכה בתוך זמן קצר לסיפור הצלחה בכבישי ישראל.

אולם תצוגה של סקודה. מלחמת ההורדות בפתח, צילום: תומר הדר אולם תצוגה של סקודה. מלחמת ההורדות בפתח | צילום: תומר הדר אולם תצוגה של סקודה. מלחמת ההורדות בפתח, צילום: תומר הדר

 

אלא שמגמת הצמיחה נעצרה בחודש וחצי האחרונים, ואחרי כשלושה שבועות סוערים של בעיות ביטחוניות אולמות התצוגה נותרו שוממים למדי. על רקע התפתחויות אלה יבואני הרכב, שצריכים לעמוד במכסות מכירה ובציפיות הגבוהות מהשוק הישראלי — שצפוי להגיע השנה למסירת שיא של 250 אלף מכוניות חדשות — ישנסו מותניים ויעשו הכל כדי ששלושת חודשיה האחרונים של השנה יהיו חודשי מכירות חזקים במיוחד. יחד עם ירידת המע"מ, שהובילה את כל יבואני הרכב (למעט הונדה) לפרסם מחירונים מעודכנים ונמוכים יותר, יש לצרכן הזדמנות להתנהל בחוכמה מול יבואני הרכב כדי לקבל מהם את המחירים הטובים ביותר.

 

מכוניות המנהלים: המחיר מתכנס ל־160

 

בשבוע שעבר אירעו שני מהלכים מכוננים הצפויים להשפיע על מכירותיהן של מכוניות מנהלים בישראל: יונדאי וסקודה השיקו מכוניות המתחרות לכאורה על פלח שוק דומה, אך בשיטות שונות. יונדאי הביאה לארץ את גרסתה ההיברידית של הסונטה האמריקאית ב־160 אלף שקל. מדובר ברכב גדול, כיאה לדרישותיו של צרכן אמריקאי, אך גם זול ומצויד בהינע היברידי. מנגד, הסופרב החדשה של סקודה היא מכונית ענקית, אך גרסת הבסיס שלה תעלה 160 אלף שקל הודות לשימוש במנוע צנוע: בנפח של 1.4 ליטרים בלבד, שמפיק 150 כוחות סוס בסיוע טורבו. עבור יבואני הרכב המתחרים, אלה שמשווקים רכבי מנהלים במחירים של 165 אלף שקל ויותר, מדובר בסיטואציה בעייתית. בעיתוי מפתיע חלק מן המתחרים כבר יוצאים במבצעי הוזלות. בוולוו לדוגמה מוצעת V40 במחיר של 155 אלף שקל, במקום 170 אלף שקל. סביר להניח שגם יבואני רכבי יוקרה אחרים המושפעים מן המהלך יפעלו באופן דומה.

131 אלף שקל. מחיר יונדאי i30 לפני המבצע שמתקיים החודש 131 אלף שקל. מחיר יונדאי i30 לפני המבצע שמתקיים החודש 131 אלף שקל. מחיר יונדאי i30 לפני המבצע שמתקיים החודש

בימים אלה ענף הרכב עד למלחמה קשה בין שתי יבואניות רכב, ובמלחמה הזו על הובלת שוק הרכב הישראלי כל האמצעים כשרים. מדובר בצמד החברות־אחיות יונדאי וקיה. נכון להיום קיה נמצאת במקום הראשון בטבלת המסירות, לאחר שירשה את מקומה של יונדאי שאחזה בטייטל הזה לא מעט שנים. קיה הגיעה למעמד הזה לא מעט בזכות ספורטאז', שהפכה בגרסת ה־1.6 ליטרים לרכב הכביש־שטח הנמכר ביותר בישראל. אלא שיונדאי שלפה בשבוע שעבר נשק סודי: יונדאי טוסון חדשה במחיר 143 אלף שקל לגרסת הבסיס. אמנם מדובר ברכב יקר יותר מן הספורטאז', אך הטוסון חדשה בשוק, ואילו ספורטאז' היא דגם שמצוי בסוף חייו. למעשה ספורטאז' חדשה כבר הוצגה בחו"ל. המשמעות היא שיבואנית קיה יכולה לרכוש את הספורטאז' בזול. גם ביתר הגזרות קיימת תחרות קשה: יונדאי i30 המשפחתית, שהוצגה בשבוע שעבר במהדורה מחודשת במחיר של 131 אלף שקל, חולקת רכיבים רבים עם קיה סיד המשפחתית. יונדאי i10 היא בת דודה של קיה פיקנטו. בכל מקרה, עבור הצרכן מדובר בחדשות טובות: גם יונדאי וגם קיה צפויות לצאת במהלך החודשים הקרובים במבצעים רחבי־היקף להיפטרות מהירה מסחורה. צרכנים נבונים יוכלו לנצל היום את המתח שבין צמד היבואניות כדי להשיג עסקה טובה יותר.

2015 צפויה להירשם בתולדות ענף הרכב הישראלי כשנת שיא למכירות מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר — כלומר מכוניות חדשות לחלוטין שיבואני הרכב מוכרים לחברות הליסינג, וחברות הליסינג מוכרות אותן כמכוניות יד שנייה חדשות לחלוטין.

155 אלף שקל. מחיר וולוו V40 אחרי ההוזלה של 15 אלף שקל 155 אלף שקל. מחיר וולוו V40 אחרי ההוזלה של 15 אלף שקל 155 אלף שקל. מחיר וולוו V40 אחרי ההוזלה של 15 אלף שקל

יבואני רכב רבים שחייבים להנזיל סחורות לפני סוף השנה, בין היתר מדגמים שנחשבים פחות פופולריים בציבור הרחב, מציעים לחברות הליסינג עסקאות מצוינות לרכישת מכוניות חדשות. חברות הליסינג מצדן מטפטפות את הסחורה בימים אלה לשוק ויוצרות הצפה של דגמים רבים, כגון פיז'ו 208 בגרסת 1.6 ליטרים (שהוחלפה על ידי גרסת הטורבו), פיאט 500 של דגמים שקדמו למתיחת הפנים הנוכחית, פורד פיאסטה, סובארו אימפרזה ואפילו סיטרואן DS5. חלק ניכר מן הדגמים הללו נמכרים בהנחות שמגיעות בקלות ל־10% מתחת למחיר המחירון הרשמי של יבואן הרכב. למרבה האירוניה יבואני הרכב, האחראים להצפת חברות הליסינג במכוניות יד ראשונה אפס קילומטרים, צריכים להתמודד עם ההשלכות של ההצפה הזו על אולמות התצוגה שלהם — כלומר עם פחות מבקרים באולמות התצוגה שלהם. על רקע זאת יבואן הרכב חייב להעניק ללקוח שרוכש ממנו ישירות הנחות על אותם דגמים הנמכרים גם במגרשי הליסינג ועל דגמים הדומים להם.

איך נפטרים ממלאי המכוניות הידניות

 

2015 נחשבת במידה מסוימת גם לשנת התפכחות של יבואני הדגמים הידניים. לפני כשלוש שנים, עם הצגת סוזוקי אלטו בגרסה ידנית, שזכתה להצלחה בלתי מבוטלת בישראל, מיהרו יבואני רכב רבים לייבא מכוניות קטנות המצוידות בתיבות הילוכים ידניות. המהלך היה הגיוני: סטודנטים, צעירים וכל מי שרק היה מוכן להפעיל את הרגל השמאלית רכשו מכונית ידנית קטנה וחסכו כ־5,000 שקל בהשוואה לגרסה האוטומטית. אלא שמאז השתנה השוק: רבים מן הרכבים הקטנים נמכרים בתוכניות תשלומים — כלומר ההבדל בתשלום בין רכב ידני לרכב אוטומטי כבר אינו 5,000 שקל אלא כמה עשרות שקלים בחודש. על רקע התפתחות זאת עברו הצרכנים להעדיף מכוניות אוטומטיות, ויבואני הרכב מתקשים להיפטר ממלאי הרכבים הידניים. לכן יבואני הרכב נאלצים לפנות לחברות ההשכרה, המשתמשות ברכבים כאלה, או לצאת במבצעי מכירות.

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
אתמול הייתי במספר סוכנויות רכב במטרה למצוא מבצע
כלום פשוט כלום אומרים תנאי טרייד אין טובים פחחחח הציעו לי על רכב שמחיר המחירון שלו 85,000 (ללא תאונות) 65,000 המחירים מתכנסים לכיוון ה180,000 כל קונה חייב חייב לזכור שיש אגרת רכב ויש תוספת על צבע ויש תוספת על חיישנים ובקיצור מה שכתוב כמחיר תוסיף עוד 10,000 לפחות כמו כן לרכבי ה suv יש תוספת של מערכת איתור + מנוי חודשי בנוסף לכך ביטוח של כמה אלפי שקלים (בכל זאת עושים מקיף על אוטו חדש)
מתוסכל  |  20.10.15
לכל התגובות