אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
Dvel: האפליקציה החדשה שהופכת כל החלטה לקבוצתית צילום: Tom Roschanek

Dvel: האפליקציה החדשה שהופכת כל החלטה לקבוצתית

אם אתם שוברים את הראש כשצריך להזמין במסעדה או לבחור חולצה, אפליקציה בשם dvel תעביר את ההכרעה לחברים ולזרים שיחליטו בשבילכם בתוך דקות. "רשתות אופנה ישלחו את הלקוחות להיעזר בנו", אמר המייסד לכלכליסט. וכן, אפשר גם לשאול עם מי כדאי לצאת בערב

19.10.2015, 12:03 | נמרוד צוק
מה לאכול ליד הקפה? מה לעשות בחופשה? האם ללבוש שמלה בבילוי או חולצת בטן? לצבוע את הציפורניים בלק ורוד או אדום? השאלות הללו אולי לא הרות גורל במיוחד, אבל התלבטויות יומיומיות מהסוג הזה מטרידות אלפי אנשים בכל רגע נתון.

קראו עוד בכלכליסט

אם לפני כמה שנים אולי היינו מסתפקים בעצה מחברים וסוגרים עניין, היום גם לזה יש אפליקציה. dvel (מבטאים כמו dwell), השירות הראשון של סטארט-אפ אוסטרי הנושא את אותו שם, מנסה לרתום את חוכמת ההמונים לטובת המתלבטים הכרוניים שבינינו וליצור רשת חברתית שמחברת בין אנשים שמסייעים זה לזה בקבלת החלטות.

מכוונים לצעירות

האפליקציה הושקה בחודש שעבר וזמינה כרגע רק לאייפון, ומהחודש הבא גם לאנדרואיד. היא פשוטה לשימוש ומתבססת על הקונספט המוכר של "Hot or Not": המשתמש מצלם שני פריטים - טלפונים, מנות במסעדה, פריטי לבוש או כל דבר אחר - ומבקש מהגולשים שיכריעו מי מהם עדיף. אפשר לצרף כיתוב קצר ואימוג'י ולהעלות לפיד. בתוך כמה דקות משתמשים אחרים באפליקציה יצביעו וישפיעו, ואחרי 24 שעות (או קודם לכן, לפי החלטת המשתמש) ההצבעה נסגרת והתוצאה הופכת לציבורית, לטובת המתלבטים הבאים.

dvel מאפשרת לעקוב אחרי משתמשים מסוימים וגם לפרסם שאלות פרטיות לעיני החברים בלבד, בסוגיות שעדיף לשמור לפורום אינטימי מזה. לא פחות חשוב: אפשר לשתף את הפוסטים ברשתות חברתיות אחרות כמו פייסבוק או טוויטר, ואפילו לקבל הצבעות מאנשים שלא הורידו את האפליקציה. העיקר שלא תיאלצו להחליט לבד.

"אנשים משתמשים בפייסבוק ובווטסאפ כדי לקבל עזרה בקבלת החלטות, אבל הפלטפורמות האלה לא ממוקדות בכך מספיק", מסביר ל"כלכליסט" פיטר בוכרוויטנר, מנכ"ל ואחד משלושת מייסדי החברה. "אם תכתוב בהן לחברים שאתה מתלבט בין חולצה לבנה לשחורה, מישהו יציע שתנסה ירוק, וזה רק יבלבל. כאן אנחנו נכנסים לתמונה".

עד כה זכתה dvel לתגובות אוהדות מהמבקרים באתר פרודאקט האנט, המיוחד לקידום מוצרים ושירותים חדשים, ולדברי בוכרוויטנר מספר המשתמשים באפליקציה גדל בקצב של 20% בשבוע. לפי שעה הוא מסרב למסור מידע קונקרטי מזה על הפופולריות שצבר השירות, אך מציב יעד של הגעה למיליון משתמשים עד תחילת השנה. לפחות מבחינת החוויה השירות מספק כבר עכשיו תחושה של קהילה פעילה, תוססת וזריזה. "רצינו שכל פוסט יקבל לפחות חמש הצבעות בתוך 30 שניות, והצלחנו להשיג את זה", אומר המנכ"ל. "זה הכרחי כדי שהאפליקציה באמת תשמש כלי עזר לקבלת החלטות יומיומיות".

פיטר בוכרוויטנר, מנכ"ל dvel, צילום: Tom Roschanek   פיטר בוכרוויטנר, מנכ"ל dvel | צילום: Tom Roschanek פיטר בוכרוויטנר, מנכ"ל dvel, צילום: Tom Roschanek

הניסיון המקצועי של בוכרוויטנר (27) שונה למדי מניסיונו של יזם האינטרנט הטיפוסי: לפני dvel הוא הקים וניהל כמה חנויות אופנה, אביזרים וסקייטינג באוסטריה. הרקע הזה מסביר את נטיית השירות להתמקד בתכנים הקשורים לביגוד ולהתלבטות בין פריטי לבוש שונים. לדבריו זהו גם אחד הכיוונים המרכזיים לשיתופי פעולה עסקיים. "בקרוב נעלה באוסטריה קמפיין השקה בשיתוף רשתות ביגוד", הוא מספר. "נדביק בתאי מדידה סטיקרים שיציעו למבקרות להוריד את האפליקציה כדי להחליט אילו פריטים לקנות".

קהל היעד העתידי של האפליקציה, לפי חזונו, יורכב בעיקר מנערות ומנשים צעירות, ולא רק בגלל נטייתן לעסוק יותר באופנה. "מחקרים מראים שנשים צעירות מתאפיינות בקושי לקבל החלטות, ובמקרים רבים מחפשות חיזוק באמצעות הקשבה לדעה של אנשים אחרים", אומר בוכרוויטנר. "לפי שעה החלוקה בין גברים לנשים די שווה. ואולם, כרגע חלק גדול מהמשתמשים הם מאמצים מוקדמים ואנשים טכניים, קהילה שבה שיעור הגברים גבוה יותר. כשנגיע לקהל הרחב, אנחנו משערים ששיעור המשתמשות יעמוד על כ־70%".

בלי פרסומות

לצד רבע מהפוסטים באפליקציה שעוסקים בלבוש ובאופנה, 15% מתמקדים בשאלות הנוגעות לאוכל (מנות מועדפות, יין שכדאי לקנות), עוד 15% בבחירה בין עיסוקי פנאי שונים (כגון סוגי חופשות או יעדי נסיעה) והשאר בנושאים פחות מובחנים. למרות כוונת מייסדיה ליצור פלטפורמה ממוקדת, הרושם מדפדוף ב־dvel הוא שמשתמשים רבים רואים בה עוד דרך חזותית לשתף חברים ואנשים זרים בחיי היומיום שלהם - לא שונה מאוד מפרסום ארוחות באינסטגרם - ולאו דווקא כלי מעשי לקבלת החלטות. "רובם רוצים לקבל דעה כללית על חפצים או מוצרים שונים", מודה גם בוכרוויטנר.

לא בטוחים? תשאלו מישהו, צילום: Shutterstock לא בטוחים? תשאלו מישהו | צילום: Shutterstock לא בטוחים? תשאלו מישהו, צילום: Shutterstock

לכאורה מתבקש לעשות ב-dvel שימוש אחד נוסף: היכרויות ודייטינג. קצת כמו טינדר, רק עם שני מועמדים בכל פעם. ואולם, לדברי המנכ"ל זהו לא אחד היעדים הרשמיים. "לפני ששחררנו את האפליקציה חשבנו שיהיו הרבה פוסטים בסגנון הזה או תמונות עירום, ודי הופתענו לטובה ממיעוט השימושים האלה. אין לנו מדיניות שאוסרת על פרסום תמונות של אנשים שמשוות בין האטרקטיביות שלהם, אבל נעדיף אם יעשו את זה בפוסטים פרטיים ולא בפיד הפומבי", הוא אומר.

בכל הנוגע לעתידה של החברה, בוכרוויטנר מציין כי היא כבר סגרה סבב גיוס ראשון בהיקף של מאות אלפי דולרים ובוחנת דרכים נוספות להגדלת תפוצת האפליקציה. ועם זה, הם עדיין לא פיתחו מודל הכנסות: "השאלה איך נעשה מזה כסף עדיין לא מעסיקה אותנו", הוא אומר. "כרגע אנחנו רק רוצים לגדול ולא להכניס תכנים ממומנים שעלולים להרחיק את המשתמשים. גם בעתיד נעדיף להימנע מפרסומות בפורמט המוכר, וללכת יותר לכיוונים כמו שיתופי פעולה עם מותגים שיאפשרו ללקוחות לתת משוב על מוצרים".

dvel אינה הניסיון הראשון ליצור אתר או אפליקציה שיעבירו החלטות יומיומיות לידי ההמון. ואולם, אף לא אחד מהניסיונות הקודמים הצליח להתרומם ולצבור השפעה של ממש. הממשק הנוח והעיתוי שבו הושקה האפליקציה, בתקופה שבה פוסטים רבים בפייסבוק ובטוויטר נפתחים במילים "מוחכוורת, עזרה בבקשה", עשויים לזמן לה גורל שונה ולהפוך אותה לפלטפורמת מיינסטרים.

תגיות