אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מאבקי הוותמ"ל: רמת גן מאשימה את מינהל התכנון בהתנהגות כוחנית צילום: עמית שעל

מאבקי הוותמ"ל: רמת גן מאשימה את מינהל התכנון בהתנהגות כוחנית

בצל הדיון המכריע היום בקבינט הדיור מדווחות רשויות מקומיות רבות על קידום תוכניות ללא התחשבות בצורכיהן. ברמת גן חוששים מקריסת תשתיות, במבשרת מזכירים את המלאי התכנוני של ירושלים, ובבית דגן מבטחים לטרפד תוכנית שעלולה לפגוע בבני היישוב

26.10.2015, 08:23 | דותן לוי

עיריית רמת גן מאשימה את מינהל התכנון במחטף שבו יועלו מחר להצבעה בותמ"ל (ועדות למתחמים מועדפים לדיור) תוכניות שהעיריה מתנגדת להן. כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בשתי תוכניות שצפויות לזכות מחר לאישור קבינט הדיור יחד עם תוכניות נוספות שלא זכו לתמיכה מהרשויות המקומיות הרלבנטיות.

התוכניות שמקוממות את עיריית רמת גן כוללות יחד 5,200 יחידות דיור בצד המזרחי של העיר: תוכנית גני אז"ר שבה 2,200 יח"ד וממוקמת ממערב לכפר אז"ר השייך מוניציפילית לרמת גן, ותוכנית דרום אפעל לבניית 3,000 יח"ד ממזרח לרמת אפעל. ברמת גן טוענים שהתוכניות הן עתודות הקרקע האחרונות של העיר, ושבאוצר מסרבים לשתף את העירייה בתכנון המתחמים.

בניגוד לעמדת האוצר המוצהרת התומכת בשיתוף הרשויות המקומיות בתוכניות, לטענת עיריית רמת גן, התוכניות שאמורות להגיע לותמ"ל הן הפתעה עבורה. ההתנגדות של עיריית רמת גן לתוכניות נובעת מחשש שתמהיל הבנייה שאליו מכוון מינהל התכנון יגרום לקריסת העיר. לפי העירייה, התמהיל שהוצג לה, של 70% מגורים ו־30% תעסוקה ומסחר מנוגד לבקשתה לחלוקה שווה בין מגורים למסחר.

"התנהלות כוחנית"

בעיריית רמת גן מגדירים את התנהלות מינהל התכנון "כוחנית" ומסבירים שבמינהל יצרו רושם של ניהול משא ומתן על התוכניות המוצעות ולאחר שהשיגו התקדמות בדיונים הופתעו לגלות שהמינהל מתכוון להביא לאישור את התוכנית המקורית שאליה הם מתנגדים בתוקף. בעיריה חוששים שמתווה כזה יכניס את העיר בטווח הארוך לגירעון, ייצור מחסור בתשתיות חדשות ויעמיק את הלחץ על התשתית הקיימת.

טענה למחטף גם בבית דגן בית דגן לא רוצה דירות מחיר משתכן ביישוב טוענת ששיווק עתודת הקרקע האחרונה במקום נעשתה ללא תיאום ותפגע בעתיד היישוב דותן לוי, 19 תגובותלכתבה המלאה
שרון שפר, אדריכלית העיר רמת גן אמרה ל"כלכליסט" שלבקשת יו"ר הוועדה המקומית הוחל בתיאום התכנון של הקרקעות הללו. "העברנו כל חומר שיש לנו. אנחנו לא אומרים לא לבנות. רק לא להפיל את העיר. בהפתעה קיבלנו את ההודעה על הותמ"ל. אנחנו לא יכולים לעבוד ככה. רצינו שיתוף פעולה והם מאלצים אותנו ללכת להתנגדות".

כדי להבין את החשש של עיריית רמת גן צריך לבחון את היקף התוכניות המקודמות בעיר. ברמת גן מתגוררים כעת 160 אלף תושבים, ובממזרח העיר בנויות כעת 1,800 יח"ד, אך מספר רב של תוכניות כבר נמצאות בהליכי קידום או בנייה.

כך למשל, נבנית בימים אלה בקריית קריניצי שכונה חדשה שבה 1,000 יח"ד. תוכנית נוספת, קריית החינוך, כוללת בנייה של 500 יח"ד ממערב לביה"ח שיבא, שכבר אושרה, אך בשל סכסוך עם כפר אז"ר טרם יצאה לדרך.

תוכנית שיכון הרופאים, שבמסגרתה צריך להזיז את חדר האוכל והמכבסה של בסיס תל השומר, כוללת 1,700 יח"ד. תוכנית תמ"ל 1002 (שאף היא קודמה במסגרת הותמ"ל) כוללת 2,000 יח"ד. התוכניות הללו מסתכמות ל־13,550 יח"ד ממזרח לכביש 4 בתוך שטחה של רמת גן.

לותמ"ל יכולת לעקוף את ועדות התכנון המחוזיות, אלא שבמטה הדיור הבינו שגם העברת תוכנית בוועדות הללו אינה ערובה להצלחה, שכן הרשויות המקומיות יכולות לעצור את מתן ההיתרים. באופן עקרוני, הותמ"ל יכולה גם לעקוף את הרשויות בעניין ההיתרים, אך מהלך כזה יהיה בגדר תקדים.

"המדינה לא בודקת"

אחת הסיבות להתנגדות העירייה לקידום תוכניות באמצעות הותמ"ל היא תוכנית תמ"ל 1001 לצפון תל השומר. שלב התכנון כולל בדיקות רבות, בין היתר, של תחבורה ותשתיות נוספות, ובעיריה טוענים שנושאים אלה מעולם לא נבדקו. "תוכנית תל השומר הגדולה היא של קרית אונו ואור יהודה ונקראת תמ"ל 1001.

עו"ד אביבית מאור־נמרודי מרמת גן עו"ד אביבית מאור־נמרודי מרמת גן עו"ד אביבית מאור־נמרודי מרמת גן

בתוכניות רגילות יש בדיקה והתניות. אנחנו לא יודעים מה ההתניות התחבורתיות של הותמ"ל. הם לא עושים את הבדיקות. אלה בדיקות שהיינו דורשים מיזמים אבל המדינה לא טורחת לבדוק. צריך שם ביוב, מים, חשמל וכו'. וגם בנוגע לתמ"ל 1002 אני הולכת לקבל תוכנית של 2,000 יח"ד שאין לה שום תנאי", אומרת שפר ומוסיפה: "תמ"ל 1002 ממוקמת על שטח שהצבא אמור להתחיל את פינויו רק ב־2020. מה הלחץ לתכנן אותו עכשיו, מעבר לכותרת בעיתון?", היא שואלת רטורית.

לדבריה, כל הגורמים התשתיתיים – חברת החשמל, מקורות וכו' – התנגדו לתמ"ל 1002, "כולם נדחו. אנחנו עובדים מסודר ואף אחד לא שאל אותנו מה אנחנו צריכים כעיר כדי לשרוד. מעולם לא נתקלתי בהתנהלות כזו". שפר מספרת שכדי לא לסרב לתוכנית שהמדינה מקדמת, "התחלנו לבדוק איך אפשר לצופף את מרכז העיר. כי במזרח העיר אין כלום כרגע ואם צריך להקים הכל מחדש יש לכך עלויות שאיש לא נותן עליהן את הדעת. הגשנו עתירה מינהלית על תל השומר צפון ונקבע דיון לנובמבר וראש העיר יילך עם זה רחוק, אלא אם כן ישתפו אותנו".

תגובה לחד־צדדיות

ציפוף העיר והתחדשות עירונית הן נקודות מהותיות משום שרמת גן נחשבת מובילה בתחום. למרות העיכובים שנוצרו לאחרונה בשל חילוקי דעות על חישוב זכויות הבנייה במסגרת תמ"א 38, טוענת שפר שבעיר יש 170 מבנים שניתן לקדם באופן מהיר לבנייה בתוך שנתיים־שלוש כך שיוסיפו לעיר עוד 2,500 יח"ד, לפי חישוב של 15 יח"ד למבנה בממוצע.

כעת אומרים בעיר שאם תימשך המדיניות החד־צדדית של האוצר ומינהל התכנון, תעצור העירייה את ההתחדשות העירונית ואף תגיע לבג"ץ בניסיון לעצור את התקדמות התוכניות.

לדברי ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר, "לאורך שנים הבנייה ברמת גן נעשתה ללא חשיבה ותכנון מקיפים. כדי לאפשר המשך של בנייה אחראית אנחנו מבקשים מהמדינה לפעול איתנו בשיתוף פעולה ולא להוסיף חטא על פשע ולהמשיך בבנייה ללא תכנון מקיף. לצערי, בשטח הדברים קורים אחרת והרצון לפרסם הודעות על הקמת עוד ועוד יחידות דיור חשוב כנראה בעיני מינהל התכנון יותר מתכנון אחראי. אם לא נצליח למנוע את הדיון מחר, ניאלץ לנצל אפיקים נוספים דוגמת בג"ץ".

אביבית מאור־נמרודי, שעומדת בראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת גן, מוסיפה ש"לפני שמוסיפים אלפי יחידות דיור בשטחים הפתוחים האחרונים שנשארו לעיר, יש לקחת בחשבון את כל הצרכים של העיר הן מבחינת אזורי מסחר ותעסוקה נוספים, והן מבחינת מבני ציבור וריאות ירוקות".

 שטח בנייה בדרום תל השומר, צילום: עמית שעל שטח בנייה בדרום תל השומר | צילום: עמית שעל  שטח בנייה בדרום תל השומר, צילום: עמית שעל

לפי מאור־נמרודי, כדי "לשמור על איתנותה של רמת גן ועל רמת השירות לתושבים, יש להוסיף אזור נוסף לתעסוקה ומבני ציבור במזרח העיר, שנוכל להעביר לשם מכללות ותיאטראות ולפנות את שטחי הציבור במרכז העיר לטובת בתי ספר וגנים".

גם בהר חרת מתעלמים

אין זו הפעם הראשונה שבה בחרו בקבינט הדיור לקדם תוכנית תוך התעלמות מעמדת הרשות המקומית. עוד תוכנית שצפויה לעלות מחר לדיון במסגרת הותמ"ל עוסקת בהר חרת שבהרי ירושלים. מדובר בבניית כ־3,000 יח"ד ומתחם תעסוקה על 2,300 דונם. כל הרשויות המקומיות הסובבות אותה, כולל עיריית ירושלים, מתנגדות לתוכנית באופן נחרץ. גם הארגונים הירוקים מתנגדים לתוכנית, שאף נדחתה בעבר על ידי הוועדה הארצית לתכנון ובנייה.

במכתב שיזמו הרשויות המקומיות הנפגעות מהתוכנית בהר חרת, הן דורשות מקבינט הדיור להוריד את התוכנית מסדר היום לאור המלאי התכנוני של העיר ירושלים שכולל עשרות אלפי יחידות דיור, פגיעה בפיתוח של מבשרת ופגיעה בערכי הקרקע שכבר היתה בדרך לקבל מעמד של גן לאומי. "מהלך התכנון הנוכחי לבנייה בהר חרת עומד בניגוד גמור לתוכנית המתאר המחוזית. לא למותר לציין שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה ברוב מוחלט תוכנית דומה ב־2007 ומצאה שיש עתודות קרקע מספקות לעיר ירושלים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "רשות מקרקעי ישראל איתרה את השטחים כבעלי פונטציאל לתוספת מגורים בהיקף משמעותי ומינהל התכנון בודק את המתחם המוצע מבחינה תכנונית. עמדת הרשות מהווה חלק ממכלול השיקולים העומדים בבסיס ההמלצה על המתחם לקבינט הדיור. הכרזה על מתחם בקבינט הדיור מהווה 'הצהרת כווונות תכנוניות'. לא תמיד עמדת הרשות בשלב זה תהיה נכונה לשלבים הבאים של התכנון". בנוגע לטענה שהועלתה על סכנה לקריסת התשתיות ברמת גן, אומרים באוצר כי "הנושא יטופל במסגרת תוכנית זו ותוכניות נלוות נוספות, דוגמת תמ"א 47, שאמורות לתת מענה תשתיתי לכל אזור בקעת אונו".

בנוגע לתוכנית הבנייה בהר חרת נמסר מהאוצר כי "מדובר בעתודה תכנונית שמצויה בשטח מחצבה מופר והתכנון יכלול שטחים פתוחים, תעסוקה וציבור ברמה כלל יישובית. כמו כן, מדובר בשטחים משמעותיים לפיתוח מטרופולין ירושלים".

תגיות

38 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

37.
בכל שנה עולות על הכביש בישראל עוד 250,000 מכוניות
ברור לכולנו שאין כל אפשרות לבנות עוד כבישים ומקומות חניה שיכילו את המכוניות הללו .... תוך 60 חודשים יעלו על הכביש ישראל עוד 1,250,000 מכוניות חדשות, וירדו רק כ- 20,000 מכוניות ... עברו הזמנים של הנרי פורד שהבטיח "מכונית לכל פועל" ... מבטיחים לנו שבעוד 10 שנים יהיה לנו רכבת קלה, שזה אוטובוס גדול שמסיע נוסעים בעיר במהירות של 30 קמ"ש ... אין כל סיכוי לבניה של רכבת תחתית אמיתית בישראל שתנוע במהירות של 90 קמ"ש ... בקרוב גוש דן יסגר לכניסת מכוניות, מי שיתעקש להכנס עם המכונית לגוש דן ישלם כ- 150 שקל לכל כניסה לעיר .... הפתרון, מוניות אוטונומיות ללא נהג, שיעניקו שרות מנקודה לנקודה ע"פ דרישה במחיר של כ- 10 - 15 שקל לנסיעה .... 90% מהמכוניות יעלמו מחיינו, ומרכזי הערים יהפכו למדרחוב ... בניגוד לארופה בה האוכלוסיה מזדקנת, ישראל הגידול באוכלוסיה מהיר ביותר, ולכן, יש לבנות כ- 50,000 דירות בשנה באזורי הביקוש ... בניה באזורים ירוקים ללא תשתיות קיימות תתממש רק לאחר שנת 2025 ... יש למצות את הפוטציאל של הבניה באזורי הביקוש, להרוס בנינים קטנים ישנים ומתפוררים ולבנות בנינים חדשים .... יש לבנות דירות במרכזי הערים היכן שיש תשתיות קיימות של כבישים, חשמל, ביוב ומים ... תמ"א 38/2 הכוללת הריסת בנינים ישנים ובניה מחדש היא הפתרון היחידי האפשרי בשנים הקרובות
נגמר עידן "מכונית לכל פועל"  |  28.10.15
36.
ומה עם מתקני החניה בעיר????
יש המון מתקני חניה בעיר ובכלל, חברות רבות שלא נותנות שרות כמו שצריך. המון חברות זולות ליזמים ויקרות לנו הדירים . חברים ללחוץ על היזמים לרכוש רק מחברות עם ותק רציני ואם אבא ואמא חזקים מאחוריהם אצלנו רכשו (בלחץ של הדירים על היזם) מתקנים של חברת אינטרפז - מוצר גרמני איכותי והשרות ממש מדהים מ-ו-מ-ל-ץ
אחד שמבין , רמת גן  |  27.10.15
35.
מגיב 30 - אותה תגובה בכל פוסט ממומן מטעם כחלון לאחוז את עיני הציבור ממש שקוף !
עם ישראל קונה דירות כי הוא צריך קורת גג. הרי דירה זה לא מוצר מותרות כי אם מוצר חיוני וקיומי. מה לעשות שכל שנה נוספים 40,000 משקי בית חדשים? היכן הם אמורים לגור? בחצר הוילה של כחלון ?? וקצב הבניה בפיגור הולך וגדל ולפיכך המחירים רק יאמירו. המלחמה לעצור את המשקיעים היא מטומטמת לחלוטין, בזכותם יש לנו דירות להשכרה, הם עושים את המלאכה של הממשלה הכושלת . יש שתי אפשרויות, או להכפיל את קצב הבניה או לדלל את האוכלוסיה.. ושהממשלה תחליט.... כאן ישראל . שוק הנדל"ן באירלנד ובזיממבואה לא מעניין בכלללל - קפיששש ?
ינקי  |  27.10.15
34.
חובה חובה חובה לחשוף שהממשלה וכחלון עובדים עלינו !! דייי נימאאס !!
הפער בין מחירי הדירות להתייקרות במחירי השכירות מצטמצם בארץ . ואביגדור יצחקי רוצה שנחכה לאותן דירות שיוצעו למכירה במסגרת ניצול זכויות בניה של פרוייקט תמ"א ??? למה אלו דירות שהקבלנים ישווקו במחיר מפוקח ומוזל ? ממש לאא ! אשכרה כחלון וצי העוזרים שלו ממשיכים בעבודה בעיניים לתחמן אותנו ! נוסחה פשוטה . התייקרות במחיר הדירה = התייקרות במחיר שכר הדירה . הפרד ומשול קלאסי של כחלון שניצח לו ב-10 מנדטים תוך אחיזת עיני הציבור ... ולאפשר בהצטרפותו לגועליזציה להרכיב ממשלה על ידי שוחד לחרדים, הוא כעת מבין שכדי לנצח באמת הוא חייב לייצר שינויי ולהעמיק את השסע, ולהחדיר את שינאת חינם בתוכנו ולהפוך את המשקיעים ברכישת דירה לאוייבים ??? זוהי אסטרטגיה זולה של פופוליסט תחמן כחלון שפשוט ניחשף לציבור ומעורר גועלל.. אין להם בושה בסיעת כולנו. בלה בלה בלה. איפה היית כחלון עד היום? למה לא עשית כלום? כחלון צריך לבקש סליחה מכל בוחריו - כחלון רימה את בוחריו. הצהרות נותנים במערכת בחירות על מנת ליישם אותן לאחר שנבחרים ולא לרמות את הבוחרים בך !! הצהרת לפני הבחירות שתוריד מחירי דיור. בינתיים לא ירד כלום - דירה 1 לא הוזלה מחיר ודירה 1 לא נבנתה במחיר מוזל על קרקעות המדינה !! עלאאק כחלון :בתחום הדיור אנו פועלים בכמה מישורים; הכבדה על משקיעים ומתן עדיפות לזוגות צעירים, הפסקת תופעת הספסור בקרקעות המדינה, רפורמת הקורנפלקס שתוזיל בעשרות אחוזים את מוצרי המזון ותוביל להורדת יוקר המחיה. אנחנו ניבחן ב-2016 על התוצאות. אז כחלון הממונה היום גם על מינהל מקרקעי ישראל הוא עוד לא הפסיק בשיטת הספסור בקרקעות !!!! מה הוא עשה כחלון כמעט חצי שנה? הפרחת בלוני הבטחות וכל יום עוד המהרה לעוד רפורמה קוראים לזה פקה פקה ... הסיבה למחירי הדיור הגבוהים הם המיסים השונים והמשונים שבסופו של דבר נופלים על רוכשי הדירות. במידה והמדינה הייתה מחליטה לוותר על הכנסותיה ממיסוי קרקעות לבניית הדירות, מחיר הדירות כאן היו זולים כ 40% מהמחיר היום. הפתרון לבעיית מחירי דיור והעדר כמות הבניה נמצאת בידי הממשלה. הכל בידי הממשלה. אנחנו מחכים...... עד הבחירות הבאות.... לראות את כחלון בחדרה סופית.
חיליק הצעיר  |  27.10.15
לכל התגובות