אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסינים תובעים את הרכבת: תפרתם את מכרז הקטרים לבומברדייה צילום: דוברות רכבת ישראל

הסינים תובעים את הרכבת: תפרתם את מכרז הקטרים לבומברדייה

חברת CNR Dalian טוענת כי שלוש המתחרות נפסלו בשלבים מוקדמים בשל "כשלים טכניים", ואילו בומברדייה זכתה להקלות ו"העלמות עין" בתחומים שונים

27.10.2015, 18:16 | ליאור גוטמן

חברת CNR Dalian הסינית הגישה אתמול (ב') עתירה מנהלית לביהמ"ש המחוזי בת"א נגד רכבת ישראל, בטענה כי מכרז הקטרים החשמליים האחרון היה "תפור" לכאורה למידותיה של חברת בומברדייה הקנדית. 

קראו עוד בכלכליסט

"אחד ממכרזי הענק של מדינת ישראל בתחום התחבורה היבשתית, אם לא הגדול בהם בתקופתנו, הפך להיות מכרז של 'ספק יחיד', אשר בעברו סדרה של כשלים משמעותיים", טוענים שם.

בתחילת אוגוסט פרסמה רכבת ישראל את תוצאות המכרז. מדובר באחד ממכרזי התחבורה הגדולים בשנים האחרונות, במסגרתו התחייבה הזוכה לספק כ-60 קטרים חשמליים לרכבת ישראל עם אפשרות להגדיל את הכמות בעוד כ-30 קטרים בהמשך. היקף המכרז נאמד בכ-1.5 עד 2 מיליארד שקל. עם קבלת הקטרים אמורה רכבת ישראל לעבור מעידן של שימוש בציוד ישן ומזהם סביבה שמבוסס על מנועי דיזל לציוד חדיש, נקי לשימוש ושקט יותר.

במכרז התמודדו ארבע יצרניות קטרים בינלאומיות: CNR Dalian הסינית, אלסטום הצרפתית, CSR הסינית ובומברדייה הקנדית. בומברדייה, ספקית הקרונות הנוכחית של הרכבת, הוכרזה כזוכה.

בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, צילום: יובל חן בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל | צילום: יובל חן בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, צילום: יובל חן

בעתירה טוענת CNR Dalian הסינית על העדפה מובנית ומובהקת למתחרות האירופיות הן בדרישות הטכניות של מערכות הקטר לרבות שימוש בצוות יועצים טכני שמקורב לכאורה לזוכה. עוד טוענים שם ששלוש המתחרות נפסלו בשלבים מוקדמים בגין "כשלים טכניים", ואילו בומברדייה זכתה להקלות ו"העלמות עין" בתחומים שונים.

לבסוף מוסיפים העותרים שמצבה הפיננסי של בומברדייה הוא בכי רע, ולכן קיים יש חשש שאם היא תזכה היא עלולה להעמיד את הרכבת במציאות של תלות בספק שאינו יציב לכאורה פיננסית.

תביעה נגד בומברדייה בקנדה

שוויה של בומברדייה צנח במעל 50% במהלך 2015-2013 אל מתחת לרף שהוגדר כמינימלי בדרישות הסף של המכרז, על מנת להבטיח עמידותה של החברה הזוכה לאורך זמן. עם זאת, ועדת המכרזים החליטה לכאורה "להעלים עין" ממצבה הקשה של החברה ולאפשר זכייתה, על אף שעל פי פרסומים בעיתונות הכלכלית הבינ"ל, עתידה הפיננסי לוט בערפל ואנליסטים מחו"ל הציגו תחזיות לפיהן עתידה של החברה אינו צפוי להשתפר.

מצבה הקשה של החברה כבר נותן אותותיו בעולם – בימים אלו עומדת בומברדייה בפני תביעה בגובה 50 מיליון דולר בטורונטו, בשל איחורים משמעותיים באספקת קרונות רכבת להם התחייבה, איחורים שגררו הפסדים כספיים עצומים לעיריית טורונטו וכן שיבושי תנועה קשים המכבידים על 2.6 מיליון אזרחי העיר.

העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין עמרי קאופמן, נגה רובינשטיין, צחי חליו, מוהנד נאסר ויונתן ניסנהאוז ממשרד גולדפרב זליגמן ושות'.

עומר זוהר, מנכ"ל צ'יינה ליינס, המייצגת את CNR Dalian במכרז, אמר: "עולה חשד לכאורה של הטייה בלתי צודקת. בעצת היועצים הגרמניים, שברור מדוע העדיפו את החברה הזוכה, מיהרה רכבת ישראל לחתום על חוזה הרכש עם בומברדייה לרכישת קטרים, שכבר הוכח כי אינם תקינים ומסכנים את בטיחות הנוסעים בהם. בדרך זו התעלמה הרכבת משיקולים של עלות, איכות הציוד ואיתנותה הפיננסית של ספקית הציוד- נתונים שעלולים לעלות לקופת המדינה מעל מיליארד שקלים ולהשפיע במישרין על כל אזרח בישראל".

ברכבת מסרו שהם יגיבו בבית המשפט.

בומברדייה טרם מסרה תגובתה.

תגיות