אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אצל הנורבגים אוסלו כן הולך ברגל צילום: בלומברג

אצל הנורבגים אוסלו כן הולך ברגל

נורבגיה החליטה: בעוד ארבע שנים אוסלו תיהפך ל"עיר הליכה", ותיאסר לחלוטין כניסת כלי רכב אליה

28.10.2015, 09:01 | איתי להט

יותר ויותר ערים בעולם מבינות שהתושבים שלהם ירוויחו מפחות מכוניות בעיר. אבל באוסלו, בירת נורבגיה, מאמצים את קונספט "העיר ההליכה" (Walkable city) והנקייה ממזהמי פליטה בהתלהבות ששמורה לצפון אירופה. בניגוד לערי בירה אחרות באירופה, כמו פריז או ברלין שאוסרות על כניסה של רכבי דיזל מזהמים למרכזי העיר, באוסלו החליטו לאסור באופן גורף כניסת מכוניות לעיר, וליישם את ההחלטה כבר בתוך ארבע שנים. החלטה זו תהפוך את אוסלו לעיר הבירה הראשונה באירופה שאוסרת על נסיעת כלי רכב בעיר.

ערים שוקקות כמו אוסלו, וגם תל אביב לצורך העניין, שאינן מפלצות כרך המשתרעות של שטחים עצומים כמו ברלין, יכולות יחסית בקלות להרשות לעצמן להשאיר את הרכבים מחוץ לעיר.

התחבורה הציבורית באוסלו היא מהטובות בעולם, אבל בכל זאת, כדי להקל על ציבור הנוסעים, מהלך הוצאת המכוניות ממרכז העיר ילווה בסלילת 60 ק"מ של מסלולי אופניים חדשים, שיתווספו לרשת הקיימת.

שכונת מגורים באוסלו , צילום: בלומברג שכונת מגורים באוסלו | צילום: בלומברג שכונת מגורים באוסלו , צילום: בלומברג

יש הרבה סיבות מצוינות להוציא את הרכב הפרטי מהעיר. הראשונה שבהן היא כמובן הפחתה ניכרת של זיהום האוויר באזורים מאוכלסים. מלבד זאת, על פי מחקר של אוניברסיטת קנזס מ־2014, לשכונות שמעודדות הליכה יש השפעה חיובית על הבריאות. נמצא, למשל, שהליכה מעכבת הידרדרות קוגניטיבית אצל מבוגרים, מסייעת לשמור על רמה תקינה של לחץ דם ועל מסת גוף קטנה יותר.

יתרון נוסף של שכונות וערים נטולות מכוניות הוא עלייה בערך הנדל"ן בהן. במחקר מ־2012 שהוזמן על ידי מכון ברוקינגס ונערך בוושינגטון התברר כי נכסים בשכונות כאלה הם מבוקשים יותר, מחירם יציב יחסית גם בעתות משבר, ומחירם גבוה מהמחיר הממוצע בעיר.

כמו כן אזורים מעודדי הליכה ונטולי מכוניות חוסכים כמויות עצומות של אנרגיה וכסף. המתכנן האורבני ג'ף ספק (Jeff Speck), שנחשב לגורו של שכונות הליכות, טוען כי החיסכון האנרגטי השנתי שנוצר מהחלפה של כל הנורות החשמליות בבית לנורות LED יעילות - שווה לחיסכון האנרגטי השבועי שנוצר ממעבר לשכונה הליכה. מספרים שעליהם שקדו אנשי קוואנטים מאשרים את הטענה הזו: 1,400 שעות קילו־ואט נחסכות עם המעבר לנורות חסכוניות בשנה, ואותו דבר כמעט נחסך בשבוע בעקבות מעבר לשכונה שמאפשרת לנטוש את הרכב.

תגיות