אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סופעונה תחילה צילום: נמרוד גליקמן

סופעונה תחילה

איילה מרומי־קינן מביאה את מימון ההמונים לתחום האופנה עם מיזם שיאפשר ללקוחות לממן מראש קולקציות למעצבים, בתמורה לפריטים בסכום כפול

29.10.2015, 11:56 | מורן לונדון

בעשור האחרון איילה מרומי־קינן (43) מובילה את מותג האופנה גוסטה שלו שתי חנויות, ביפו ובתל אביב. לפני שלוש שנים, בתקופה שבה הרבה מעצבים עצמאיים ובוטיקים קטנים סגרו את החנויות שלהם, מרומי־קינן החליטה להביט לעומק על הקולגות ועל השוק הבעייתי, וכך החל היריון מחשבתי ארוך.

"הייתי חייבת לחשוב, לנתח ולהבין מה קורה", היא מספרת. "פרסמתי פוסט בפייסבוק שניסה למפות את הסיטואציה של עולם האופנה, אבל לא באמת היה לי פתרון. רק העליתי את השאלה איך נשארים מעצבים ומצליחים להתקיים. בעקבות הדיון שהתפתח הגיתי את FashionTrust. רציתי לאפשר למעצבים ישראלים להיות תחרותיים ביחס לשוק ופניתי לרעיון של מימון המונים למעצבי אופנה".

השקעה עיוורת

 

הרעיון של מרומי־קינן פשוט: נכנסים לאתר ומשלמים סכום שהמעצב קבע מראש, כשהכסף שנצבר אמור לעזור לו לממן את הקולקציה הבאה. בשלב הבא, כשהקולקציה מוכנה, הלקוחות שהשתתפו במימון המוקדם יכולים לרכוש ממנה פריטים בסכום כפול מזה שהשקיעו בשלב הראשון, כלומר לקנות בתחילת העונה במחירי סוף עונה. כך, למשל, מי שהשקיע בקולקציה הבאה של גוסטה (ב־bit.ly/1S9eI1m) 500 שקל, יוכל לקנות כבר בנובמבר הקרוב פריטים באלף שקל. מדובר בהשקעה עיוורת לחלוטין: המשקיעים לא רואים אפילו סקיצה מהקולקציה שיעזרו לממן. "הם יוכלו אולי לראות לוח השראות לקולקציה או משהו שיעביר תחושה ויגרה את הסקרנות", מסבירה מרומי־קינן.

FashionTrust התקבל לתוכנית יוקרתית של גוגל שמסייעת ליזמים צעירים ומלווה אותם בתהליך ההקמה. הסינון היה מפרך, מאות הגישו מועמדות, אבל בסיום הקורס הגיע הרעיון של מרומי־קינן לחמשת הנבחרים הסופיים מתוך 40 משתתפים.

אורי קינן ואיילה מרומי-קינן. "היו משקיעים בפיילוט ששמו כסף על מעצב שהיה חדש להם", צילום: נמרוד גליקמן אורי קינן ואיילה מרומי-קינן. "היו משקיעים בפיילוט ששמו כסף על מעצב שהיה חדש להם" | צילום: נמרוד גליקמן אורי קינן ואיילה מרומי-קינן. "היו משקיעים בפיילוט ששמו כסף על מעצב שהיה חדש להם", צילום: נמרוד גליקמן

הפרגון מגוגל הניע גם את אורי קינן (40), בעלה של איילה, להצטרף למיזם. כמה חודשים לאחר שמכר את חלקו במכון המיונים קינן־שפי, גם הוא נרתם ל־ FashionTrust. "אני מודה שבהתחלה הייתי סקפטי, אבל ככל שהייתי עד לתהליך שאיילה עוברת ולפידבקים שהיא מקבלת, נסחפתי פנימה. היום אני 100% בזה", הוא מסביר.

מי המעצבים שמתאימים למיזם?

איילה: "זה מתאים יותר למעצבים שכבר עובדים, כאלו שיש להם קהל שיודע פחות או יותר מה הוא מקבל ועל מה הוא משלם. לאנשים קשה לשים כסף מראש על קולקציה של מעצב שעוד אין לו מה להראות".

אורי: "אף על פי שהופתענו לגלות בפיילוט שכ־10% שמו כסף על מעצב שהיה חדש להם".

לאנשים לא קשה לתת כסף למשהו שעדיין אינו מוחשי?

איילה: "לא. קורה דבר מדהים: ההשקעה גורמת לאנשים להרגיש חלק מהקולקציה, הם נלהבים ומספרים לחבר'ה. הם הופכים לשגרירים של המותג, דבר שיוצר גם פוטנציאל ויראלי".

השקה בינלאומית

 

האתר הרשמי של FashionTrust נמצא כעת בשלבי בנייה אחרונים. בני הזוג מרומי־קינן השקיעו עשרות אלפי דולרים בפיתוחו, וכעת הם תרים אחר השקעה נוספת כדי לסיים את הבנייה ולהשיק את האתר.

אורי: "ההשקה מתוכננת לפברואר והיא תתרחש בישראל ובארצות הברית במקביל. הייתי לאחרונה בניו יורק, גייסתי מעצבים מקומיים ושמחתי מאוד לראות שהם מתלהבים ומשתפים פעולה".

ואם לקוחות משקיעים ובסוף לא מוצאים שום פריט שמוצא חן בעיניהם?

"עד כה קרה בדיוק ההפך. במעמד הקנייה הלקוחות רצו לקנות אפילו יותר", אומר אורי. ואיילה מוסיפה: "אני מאמינה שאין דברים שמצליחים לאורך זמן אם אין שני צדדים שנהנים. אם מישהו משקיע ולאחר מכן לא מוצא פריטים שמתאימים לו - הוא יקבל את כספו חזרה".

תגיות