אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדרך הקשה לגמילה מנפט: "התקציב הגיע לפני שיכולנו לעבוד איתו" צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

הדרך הקשה לגמילה מנפט: "התקציב הגיע לפני שיכולנו לעבוד איתו"

מינהלת תחליפי הנפט, שהוקמה במטרה שאפתנית להעביר את כל כלי הרכב הכבדים מסולר לגז טבעי, קיבלה ב־2011 תקציב של 1.5 מיליארד שקל לעשור. אלא שנראה שהיא הוקמה מוקדם מדי, או כפי שטוען העומד בראשה אייל רוזנר, מה שהעיב על פעילותה היה בעיקר הישארותו של הגז בים

04.11.2015, 08:24 | ליאור גוטמן

מינהלת תחליפי הנפט, שהוקמה לפני ארבע שנים וכפופה למשרד ראש הממשלה, נועדה להפוך את ישראל אור לגויים בתחום האנרגיות המתחדשות והדלקים האלטרנטיביים. הרעיון, שנולד במועצה הלאומית לכלכלה, זכה לתקציב עתק של 1.5 מיליארד שקל על פני עשור, אלא שהבעיה העיקרית עם המינהלת היא שזו הוקמה, כנראה, טרם זמנה. היא יצאה לדרך ב־2011, שנתיים לפני שמאגר תמר החל לפעול ותשע שנים (על פי החישוב האחרון) לפני שמאגר לווייתן יהיה פעיל, כלומר בתקופה שבה טרם היתה רגולציה מתאימה ובכלל לא היה ברור אם ומתי הגז יזרום בכמויות גדולות למרכז הארץ.

"כשהיתה כבר מינהלת, לא היה מיסוי לדלקים אלטרנטיביים, לא היה תדלוק בגז, לא היה רכב חשמלי", מסביר ל"כלכליסט" ראש המינהלת אייל רוזנר, שהתמנה לתפקיד ב־2012, את העיכובים בפעילות המינהלת. "דרשנו וקיבלנו ודאות תקצוב לעשר שנים, וזה לוקח זמן להתחיל. הפקידות לא יכולה לעשות הכל בבת אחת, וגם באה עכשיו ממשלה חדשה עם שר אוצר חדש שאומר לכולם 'חבר'ה, עכשיו מתמקדים בנדל"ן', ואז שני הפקידים שיש עוסקים בנדל"ן. אני לא יכול לכעוס עליהם".

הגז קיים 11 שנה ומאגר תמר זורם שנתיים וחצי, כלומר לא עשו כלום עם הפוטנציאל הזה.

"נזכרנו מאוחר, אבל לא מאוחר מדי. כל החשיבה על גז בישראל היא חשיבה חדשה, ואין מומחים בתחום שיגידו מה טוב ומה לא. יכול להיות שהיו יכולים להתחיל עם זה שנתיים או שלוש קודם. לא רוצה לדבר בשמם של אנשים אחרים. יכול להיות שלא חשבו על זה".

אייל רוזנר, ראש מינהלת תחליפי הנפט. תמך ב־300 סטארט־אפים בשנה האחרונה, צילום: עמית שעל אייל רוזנר, ראש מינהלת תחליפי הנפט. תמך ב־300 סטארט־אפים בשנה האחרונה | צילום: עמית שעל אייל רוזנר, ראש מינהלת תחליפי הנפט. תמך ב־300 סטארט־אפים בשנה האחרונה, צילום: עמית שעל

המינהלת הציבה לעצמה שני יעדים בתחום התחבורה. הראשון הוא המרה של כל צי הרכב הכבד (משאיות, אוטובוסים) לשימוש בגז טבעי במקום בסולר; והשני הוא שימוש בגז הטבעי כחומר גלם לייצור דלקים סינתטיים לכלי רכב פרטיים. לדבריו, הציפייה של המינהלת היא גמילה הדרגתית מנפט, ובמושגים קונקרטיים יותר: צמצום השימוש בנפט ב־60% עד שנת 2025. אלא שבינתיים, כאמור, אין ממש גז.

איך התחבורה הנקייה תגיע למרכזי הערים?

רוזנר טוען שהוא "לא קומוניסט", כלומר הוא לא יכריח את המשתמשים לעבור לגז טבעי, אבל הוא ייתן תמריץ נדיב. "אף אחד לא רוצה להיות ראשון, אבל ברגע שנעבור אז זה נשבור את הדד־לוק ונעבור הלאה".

לדבריו, מינהלת הנפט סיכמה עם משרדי האוצר, התחבורה והכלכלה שכבר בשנה הקרובה יוענק סבסוד לרכישת רכב כבד שמונע בגז טבעי. "מחיר בסיסי של אוטובוס שנוסע על גז יקר בכ־15% מזה של אוטובוס רגיל (כ־1.15 מיליון שקל לאוטובוס גז – ל"ג), אבל סגרנו עם עיריית חיפה שהם יחלו להשתמש ב־30 אוטובוסים של גז טבעי. אנחנו נעזור במימון ונסבסד חלק מהעלות כולל תמיכה בהקמת תחנות לתדלוק גז שתספק סופרגז. אגד עובדת על זה, וכבר בשנה הבאה נראה תוצרים".

לדברי רוזנר, המכרזים הממשלתיים בתחום התחבורה ‑ משאיות אשפה, רכב כבד ואוטובוסים ‑ כבר כוללים סעיף של שימוש ברכבי גז. "שימוש באוטובוס גז ייתן עדיפות במכרז, ועד אמצע 2017 אני מקווה לראות מאות יחידות כאלה על הכביש. השימוש בגז במשאית זבל מחזיר את ההשקעה בתוך שנה, שכן הגז הטבעי זול משמעותית מסולר. מדובר בכלי רכב שצורכים ליטר סולר לקילומטר נסיעה".

ומה השלב הבא לדעתך?

"החזון שלי הוא שבעוד עשר שנים מהיום רוב המכוניות יהיו חשמליות".

היה אחד שי אגסי שחשב בדיוק כמוך. אתה לא פוחד שהחזון שלך יתרסק כפי שקרה לו?

"שי אגסי החל מוקדם מדי, ובימים שבהם שילמת 1,000 דולר לקיל־ואט שעה סוללה. היום זה 200 דולר וזה ממשיך לרדת וזה ייחתך עוד ועוד. הגז יותר ותיק, 60 שנה בשוק, ולכן הוא שלב ביניים בדרך לחשמל".

רוזנר מספר שאחד הפיתוחים שמינהלת תחליפי הנפט תומכת בו צפוי לקרום עור וגידים כבר בשנה הבאה. מדובר באוטובוס חשמלי, שפיתחה אלביט מערכות בשיתוף חברה פולנית בשם סולאריס. "האוטובוס ייסע וייטען ב־Fast Charge לשימוש עירוני".

פעילות נוספת שנראית דמיונית בשלב זה, ומינהלת תחליפי הנפט תומכת בה, היא יצירת מערכת הסעת המונים שתנוע על מסילה גבוהה אווירית. קוראים לזה סקיי טריין (Sky Train). "בתוך חודשיים תראה פיילוט עם התעשייה האווירית. בתל אביב אי אפשר להסתפק ברכבת קלה, יש להוסיף רכבת עילית כדי שהתושבים יוותרו על האוטו".

ומה בנוגע לכלי הרכב הרגילים, שהם לא משאית או אוטובוס?

"הלכנו על מהלך אגרסיבי שננפיק 500 רישיונות למונית חשמלית. אנחנו נסבסד חצי מעלות הרישיון, כלומר במקום 240 אלף שקל למספר מונית מי שירכוש רכב חשמלי ישלם רק 120 אלף שקל. נכניס את זה לשימוש בשנה הבאה עם מטרה להרחיב את הפיילוט בהמשך".

מלבד זאת, רוזנר מספר שבשנה האחרונה המינהלת היתה מעורבת בהקמתם של 300 סטארט־אפים שעוסקים במיטוב התחבורה והשימוש בה. אחד המיזמים הוא הקמת מתקן לייצור דלקים סינתטיים שיפיקו מתנול כתחליף לבנזין. המתעניינות בטכנולוגיה הזו הן חברות רכב מכל העולם, לרבות פיאט, דיימלר ורנו, חלקן מבקשות להקים בישראל מרכז פיתוח.

בשבוע הבא תתקיים בתל אביב ועידת ראש הממשלה השלישית לתחליפי דלקים ולתחבורה חכמה, בהשתתפות בכירים מעולם הרכב והאנרגיה, ובה יוענק פרס חדשנות לחברה פורצת דרך.

אייל רוזנר (51)

תפקיד: ראש מינהלת תחליפי הנפט, הכפופה למשרד ראש הממשלה

מצב משפחתי: נשוי + 2

מגורים: רמת השרון

השכלה: תואר ראשון במדעי המחשב וכלכלה באוניברסיטת תל אביב

תפקידים קודמים: ניהול השקעות של משפחת בורוביץ'; ייעוץ למשרד המדע ולסוכנות החלל הישראלית; בנקאות השקעות פרטית

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות