אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פולקסווגן מודה: מנועי הדיזל הגדולים מזהמים - גם באירופה צילום: בלומברג

פולקסווגן מודה: מנועי הדיזל הגדולים מזהמים - גם באירופה

עד כה נגעה הפרשה בכלי רכב בעלי מנועים בנפח 1.6 ו-2 ליטרים; ואולם כעת נכנסים לתמונת הזיוף גם המנועים בנפח 3 ליטרים, המותקנים בדגמים בכירים ויקרים יותר של החברה; מה ההשפעה על ישראל?

06.11.2015, 12:04 | תומר הדר

פרשת זיוף נתוני הפליטה של פולקסווגן מסתבכת: השבוע הודיע ה-EPA, ארגון הגנת הסביבה האמריקאי, שתוכנה לזיוף הנתונים הותקנה לא רק במנועי הדיזל הקטנים של הקונצרן הגרמני - אלא גם במנועים הגדולים יותר: בנפח של 3.0 ליטרים. פולקסווגן הודיעה בתגובה כי מדובר ב"אי התאמה" של נתוני הזיהום שדווחו לרשויות האמריקאיות; ואולם כעת היא מודה שפרשת זיוף נתוני הפליטה של מנועי הדיזל הגדולים אינה ייחודית רק לשוק הרכב האמריקאי - אלא גם לשוק האירופי. ישראל, יש להדגיש, פועלת בהתאם לדרישות התקינה של שוק הרכב האירופי - והמשמעות היא שברגע שפולקסווגן מודה שקיימים באירופה דגמים בעלי מנועי דיזל בנפח 3.0 ליטרים, קיימת סבירות גבוהה ביותר, שגם בכבישי ישראל נוסעים דגמים כאלה.

קראו עוד בכלכליסט

עד נגעה הפרשה, שהתגלתה בספטמבר, בכלי רכב בעלי מנועי של 1.6 ו-2.0 ליטרים; ואולם כעת גם המנועים הגדולים נכנסים לתמונת הזיוף לכאורה - אלה מותקנים בדגמים בכירים ויקרים יותר של החברה - פולקסווגן טוארג, אאודי A8, אאודי Q5 ודומיהם.

זאת ועוד, המנוע מותקן גם ברכב השטח פורשה קאיין - מה שגורר את החברה האם פורשה לפרשה.

רכבי הדיזל הגדולים בעלי מנועי ה-3.0 ליטרים שהתגלו כמזהמים בארה"ב מוגבלים יחסית במספרם - כ-10,000 בלבד, אך היקף הפרשה באירופה עדיין אינו ידוע. יצוין שבניגוד לשוק הרכב האמריקאי, חובב מנועי הבנזין, באירופה משווקות רוב מכוניות המנהלים הגדולות ורכבי השטח הגדולים של פולקסווגן - כשהן מצוידים במנועי דיזל; כלומר, באירופה מספר הרכבים שיושפעו מהפרשה עלול להיות גבוה בהרבה.

פולקסווגן טוארג פולקסווגן טוארג פולקסווגן טוארג

בשוק הרכב הישראלי, רובן המכריע של מכוניות המנהלים הבכירות של פולקסווגן ואאודי נמכרות עם מנועי בנזין, מה שמפחית את ההסתברות שיהיו מעורבות בפרשה; ואולם ברכבי כביש שטח גדולים כדוגמת הטוארג וגם הקאיין של פורשה, גרסאות הדיזל נהנות מפופולאריות גבוהה.

המערכת שהותקנה, כביכול, בדגמי הדיזל הבכירים של פולקסווגן בנפחי 3.0 ליטרים, אינה זהה לזו שהותקנה במנועי הדיזל הקטנים יותר, שעמדו בלב פרשת "דיזלגייט". הפעם מדובר במערכת המכונה בפולקסווגן AECD, כלומר auxiliary emission control devices - מנגנון שמסוגל להפחית את פליטת המזהמים בזמן בדיקת זיהום לרמה של תשיעית מן הפליטה הרגילה (בניגוד למנועי הדיזל האחרים של הקונצרן- שפולטים עד פי 40 מזהמים כשאינם עוברים בדיקות זיהום). יתרה מזו, לפי פולקסווגן, מדובר במנגנון שמותקן גם במנועי דיזל מסוימים בנפח 2.0 ליטרים - שיוצרו בשנת 2016.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות