אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טיינאן הסינית מציעה פרמיה של 60% על כלל ביטוח צילום: אלון רון

בלעדי לכלכליסט

טיינאן הסינית מציעה פרמיה של 60% על כלל ביטוח

הקבוצה הסינית הגישה את ההצעה הגבוהה ביותר מבין שלוש המתמודדות על רכישת חברת הביטוח. המפקחת על הביטוח לא מרוצה מפרופיל המועמדות, וכבר דרשה מטיינאן לבצע שינוי מהותי במבנה

09.11.2015, 06:59 | גולן חזני

מכירת כלל ביטוח מתקרבת לישורת האחרונה. בשבועיים הקרובים יתכנס דירקטוריון החברה־האם אי.די.בי פתוח (54.9%) ויקבל לידיו סקירה של שלוש ההצעות שהוגשו והמלצה עם איזו מהן להתקדם לחתימת ההסכם. הקבוצה הנבחרת תצטרך לקבל את אישור המפקחת על הביטוח דורית סלינגר לעסקה. ההסכם אמור להיחתם עד סוף 2015 והאישור צריך להתקבל בחצי השנה שלאחר החתימה.

שלוש ההצעות המחייבות היו חסויות עד כה. כעת שלושתן נחשפות לראשונה ב"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

הונג בו, יו"ר חברת הביטוח טיינאן, צילום: אלון רון הונג בו, יו"ר חברת הביטוח טיינאן | צילום: אלון רון הונג בו, יו"ר חברת הביטוח טיינאן, צילום: אלון רון

מבנה בעייתי והשקעה בקזינו בדרום קוריאה

ההצעה הגבוהה ביותר הוגשה על ידי קבוצת טיינאן ו־Capital JT בשליטת לי הייפנג. ההצעה משקפת שווי של 4.95 מיליארד שקל לכלל ביטוח, גבוה בכ־60% משווי השוק, שעומד על 3.1 מיליארד שקל. טיינאן היא חברת ביטוח סינית גדולה, שבראשה עומד הונג בו.

ההצעה השנייה בגובהה היא של הקבוצה שמוביל הראל לוקר, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה. ההצעה משקפת שווי של כ־4.75 מיליארד שקל לכלל ביטוח. הקבוצה כוללת את קונצרן HNA. מדובר בתאגיד סיני ענק המדורג 99 ברשימת China's Top 500 ונכנס השנה גם לרשימת פורצ'ן 500 במקום ה־464, עם רווח תפעולי של יותר מ־25 מיליארד דולר ב־2014. הקבוצה כוללת גם חברת השקעות פרטית בשם שנגחאי גונגבאו וקרן השקעות סינית.

ההצעה השלישית היא של חברת האחזקות הסינית מאקרולינק (Makrolink), והיא משקפת שווי של 4.4 מיליארד שקל לכלל ביטוח. הקבוצה נוסדה ב־1990, ושווייה מוערך בעשרות מיליארדי דולרים. ג'ון פו, יו"ר ומייסד החברה, עומד בראש הקבוצה. מאקרולינק, מיוצגת בידי משרד עוה"ד גרוס־חודק. המשרד מייצג גם את בעל השליטה באי.די.בי אדוארדו אלשטיין, ומקורבים להתמודדות טוענים שמדובר בניגוד עניינים מובנה.

שאלת המחיר אינה השיקול היחיד וכנראה שגם לא העיקרי מבחינת מנהלי המכרז; שיקול חשוב נוסף הוא איזה גוף בעל הסיכוי הגבוה ביותר לקבל את אישור הפיקוח. ל"כלכליסט" נודע כי בפיקוח על הביטוח לא מתלהבים, בלשון המעטה, מהפרופיל של שלוש הקבוצות, ובשיחות סגורות נאמר לאנשי אי.די.בי כי בפיקוח היו שמחים אם היו מתמודדות נוספות. עם זאת, צעדים שסלינגר נקטה היו בין הסיבות לפרישתה של מתמודדת נוספת על כלל ביטוח, הקרן הבינלאומית CVC. ממידע שהגיע ל"כלכליסט" עולה כי סלינגר דרשה מקבוצת טיינאן לבצע שינוי מהותי במבנה הקבוצה. מדובר בשינוי לא פשוט שבטיינאן עמלים עליו זה קרוב לחודש, ואם לא יצליחו לבצעו בשבועיים הקרובים, הסיכוי שלהם להתקדם הוא קלוש. את הקבוצה מלווה מנכ"ל אקסלנס לשעבר דוד ברוך. הקבוצה מתמודדת בתיווך בתיה טוקטלי ועו"ד דני גבע ממשרד מיתר.

גם הקבוצה שמוביל לוקר נתקלה בבעיה מול הפיקוח על הביטוח. זאת מאחר שהיא בנויה משלושה גופים ואף ש־HNA מחזיקה בחברות ביטוח סיניות ונסחרת בבורסת שנגחאי, מבנה הקבוצה איננו אופטימלי מבחינת הפיקוח. בנוסף, לבורסת שנגחאי שקיפות ומאפייני ממשל תאגידי קפדניים פחות מאלה של בורסת הונג קונג, שם לדוגמה נסחרת פוסון הסינית שרוכשת את השליטה בהפניקס. גם לגבי הפרופיל של מאקרולינק יש כמה סימני שאלה. לאחרונה זכתה החברה במכרז להקמת קזינו בדרום קוריאה, פרופיל עסקי שלא בהכרח מתיישר עם חברה שמעוניינת להחזיק בכספי פנסיה של מיליוני ישראלים. אך היתרון של מאקרולינק הוא זה שהיא החברה היחידה בעלת הפרופיל המתאים מבחינת המבנה, שכן מדובר בחברה ללא שותפים ועם גורם ספציפי שמחזיק בשליטה.

בשבוע שעבר ביקר מנכ"ל אי.די.בי חיים גבריאלי בסין יחד עם בנקאי ההשקעות של קבוצת סיטי ושל Aon בנפילד, המנהלים את המכרז, שם נפגשו עם ראשי הקבוצות המתמודדות. טיינאן ו־HNA, שמחזיקות בחברות ביטוח סיניות, מחויבות בקבלת אישור לרכישת כלל ביטוח מהרגולטור הסיני. ל"כלכליסט" נודע כי נציגי אי.די.בי נפגשו גם עם הרגולטור הסיני לקבל אינדיקציות לגבי מתן אישור לשתי המתמודדות.

"רואים בישראל גשר לעולם הביטוח המערבי"

גורם מקורב למכרז אמר ל"כלכליסט" כי "היינו רוצים שחברת ביטוח אמריקאית תתמודד מול הסיניות, אבל זה שוק קטן מאוד עם רגולציה שונה, האמריקאים צריכים ללמוד אותו, ואין להם הרבה חשק לזה. המוצרים הם לא אותם מוצרים ואין שום יתרון עסקי מבחינתם. הסינים באים כי הם רואים בישראל גשר לעולם הביטוח המערבי. הרבה יותר קשה להם לקנות חברות במדינות מערביות, שם החברות הרבה יותר גדולות ומקשים עליהם יותר".

עבור אלשטיין מדובר בכאב ראש לא קטן. הוא היה מעדיף להשאיר את כלל ביטוח בידיו ולקבל היתר שליטה, אך הסיכוי לכך אפסי. אם הקבוצה שתיבחר לא תאושר, בעוד שמונה חודשים צפויה סלינגר להורות על פיזור מניות כלל ביטוח לציבור בבורסה. מהלך זה יהווה הפסד גדול לאי.די.בי, שכן המחירים שתקבל עבור מניותיה בכלל ביטוח יהיו נמוכים בהרבה.

תגיות