אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מפגש חריג אצל נתניהו: בכירי האוצר ופלוג דנו בדרישות דרעי - בלי השר צילום: בלומברג

מפגש חריג אצל נתניהו: בכירי האוצר ופלוג דנו בדרישות דרעי - בלי השר

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד והממונה על התקציבים אמיר לוי נפגשו עם ראש הממשלה כדי לשכנע אותו שלא לתמוך בדרישתו של דרעי ל־0% מע"מ על תחבורה ציבורית, חשמל ומים. גם נגידת בנק ישראל קרנית פלוג השתתפה

14.11.2015, 21:06 | עמרי מילמן ורוני זינגר

הממונה על התקציבים אמיר לוי ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד נפגשו הערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לדרישתו של שר הכלכלה היוצא אריה מכלוף דרעי ל־0% מע"מ על תחבורה ציבורית, חשמל ומים. לבקשתם של בכירי האוצר, גם נגידת בנק ישראל קרנית פלוג הגיעה לפגישה. ואולם, שר האוצר משה כחלון לא הגיע אליה.

קראו עוד בכלכליסט

כחלון הביע בעבר תמיכה בהפחתת המע"מ, כפי שדרש דרעי, אך בכירי האוצר הביעו לא אחת התנגדות לכל מהלך של הפחתה נקודתית – בדיוק כמו שהציע לפיד על דירות חדשות – מאחר שבפועל מהלכים כאלה נוטים לכישלון.

הדוגמה ה"קלאסית" לכך בארץ היא ביטול המע"מ על פירות וירקות שלא הפחית את המחיר לצרכנים, היטיב בעיקר עם היצרנים והמשווקים, כפי שמגלות בשנים האחרונות יתר מדינות ה־OECD, ואפשר להעלמות המסים לפרוח בשווקים. כמו כן, באוצר חוששים להידרדר ב"מדרון חלקלק", שכן אם יבוטל המע"מ על התחבורה הציבורית, יישאלו בצדק מה דינם של שירותים חיוניים כמו תרופות מצילות חיים או מזון לתינוקות.

אמיר לוי, צילום: נמרוד גליקמן אמיר לוי | צילום: נמרוד גליקמן אמיר לוי, צילום: נמרוד גליקמן

הפגישה של בכירי האוצר ונגידת בנק ישראל עם ראש הממשלה ללא שר האוצר מעלה שאלות רבות. אם שר האוצר תומך במהלך, מדוע הוא מאפשר לבאב"ד וללוי לנסות לשכנע את נתניהו שלא לתמוך בכך? ואם כחלון החליט שהוא לא תומך במהלך בסופו של דבר, מדוע הוא נותן לבכירי האוצר לכתת את רגליהם אל ראש הממשלה כדי לנהל את המאבק המוצדק?

ביום שישי נפגשו אנשיו של דרעי עם האוצר, ולמרות ההתקדמות שהושגה, עדיין יש מחלוקת על הסכום שיוקצה למהלך ועל המנגנון עצמו. מלכתחילה דרעי לא דרש סכום עבור הפחתת המע"מ, אלא הפחתה מלאה שלו כחלק מההסכמים הקואליציוניים של ש"ס. באוצר העריכו כי הפחתת מע"מ על תחבורה ציבורית לכלל הציבור, ועל חשמל ומים לשכבות החלשות תעלה כ־1.1 מיליארד שקל.

בהמשך הדיונים על ההסכמים הקואליציוניים סוכם כי לאור ההכבדה המוגזמת שלהם על תקציב המדינה הם יופחתו ב־40%, כך שכעת באוצר מעוניינים להקצות ל־0% מע"מ כ־650 מיליון שקל "בלבד", ואילו דרעי מתעקש על ההפחתה המלאה שסוכם עליה בהסכמים הקואליציוניים.

הסכום שמשרד האוצר רוצה להקצות מספיק פחות או יותר רק למימון 0% מע"מ על תחבורה ציבורית, אם כי טרם התמודדו בממשלה עם סוגיות שונות כמו השפעותיה של ההפחתה על מוניות השירות, שמהוות תחרות חיונית במקומות מסוימים, אך לא זוכות להפחתה.

תגיות