אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פלייסטיישן 4 חוגגת שנתיים, ויש סיבות לחגוג

פלייסטיישן 4 חוגגת שנתיים, ויש סיבות לחגוג

דווקא בתקופה לא פשוטה מבחינת סוני, בזירה אחת היא מובילה בגדול. פלייסטיישן 4, שהושקה לפני שנתיים בדיוק, נמכרת הרבה יותר מ־Xbox One של מיקרוסופט בעולם וגם בישראל — אף שההבדלים בין שתי קונסולות המשחקים קטנים למדי. למה זה קורה? גם בענקית היפנית לא בטוחים

15.11.2015, 11:26 | הראל עילם
הדרך הקלה ביותר לדעת מתי דבר מה הופך לתופעה תרבותית רחבה, כזו שכולם מדברים עליה, היא לבדוק אם סאות' פארק כבר עשו עליה פרק. באמצע נובמבר 2013, רגע לפני השקת פלייסטיישן 4 ו־Xbox One, עסקה סדרת האנימציה במלחמת המעריצים בין שתי קונסולות המשחקים, והגחיכה את המאבק בין סוני למיקרוסופט על השליטה בשוק.

קראו עוד בכלכליסט

לכאורה, שתי הקונסולות נהנו מנקודת פתיחה דומה. מאחורי שתיהן עומדות חברות ענק עם תקציבי שיווק אדירים; היצע המשחקים בשתיהן דומה הרבה יותר מאשר בדורות הקודמים; והן מציעות מפרט טכני דומה למדי, גם אם אוהבי סוני מתגאים במאיץ הגרפי המשופר של הפלייסטיישן (שבפועל לא משפיע על חוויית השימוש של רוב הגיימרים). בחלק מהמקרים חברים אפילו אינם צריכים לרכוש את אותה הקונסולה כדי לשחק זה עם זה דרך הרשת.

לפחות במשחק הזה סוני מנצחת, צילום: Evan Amos לפחות במשחק הזה סוני מנצחת | צילום: Evan Amos לפחות במשחק הזה סוני מנצחת, צילום: Evan Amos

ועדיין, בקרב הזה יש מנצחת ברורה, וקשה להאמין שסאות' פארק תידרש שוב לסוגיה בקרוב. פלייסטיישן 4, שהחלה להימכר היום לפני שנתיים, מכרה הרבה יותר יחידות מ־Xbox One שהגיעה למדפים שבוע אחריה — ובכך מודים אפילו במיקרוסופט. זוהי אחת ההצלחות הבודדות כיום של סוני, שסובלת מדשדוש כמעט בכל תחום אחר, מסמארטפונים ועד טלוויזיות. איך זה קרה?

הקהל התרגל לסוני והגיקים בעדה

 

לפי הערכות חברת המחקר NPD, עד הרבעון שהסתיים בספטמבר האחרון נהנתה סוני ממכירות גבוהות כמעט פי שניים ממיקרוסופט, או במספרים: 27.3 מיליון קונסולות פלייסטיישן 4 נמכרו ברחבי העולם, לעומת 15.8 מיליון Xbox One.

Halo 5. ישנה את התמונה? Halo 5. ישנה את התמונה? Halo 5. ישנה את התמונה?

מידע רשמי יותר אין בנמצא: מיקרוסופט מסרבת לפרסם נתוני מכירות בחודשים האחרונים, מה שעשוי להעיד על מצבה. בעונת החגים ב־2014 היא הצליחה להוביל במכירות, לאחר שהורידה את מחיר הקונסולה ל־350 דולר לעומת 400 לפלייסטיישן; אך זו היתה הצלחה זמנית, וסוני החליטה על הוזלה דומה בחודש שעבר כדי לוודא שהיא תישאר כזאת.

מחקרי השוק מעידים שהעדפות הגיימרים ברחבי העולם שונות למדי. אם ארצות הברית חצויה בין שתי היריבות, ודרום אמריקה נשלטת דווקא בידי מיקרוסופט, הרי שאירופה היא הממלכה של סוני. "אין מדינה ביבשת שבה אנחנו לא שולטים ב־70% מהשוק לפחות, ובחלקן ביותר מ־90%", אמר נשיא סוני אירופה ג'ים ראיין לאתר VG247. גם בישראל יש לפלייסטיישן 4 יתרון מובהק: גורמים בתעשייה המקומית מסרו ל"כלכליסט" כי הקונסולה מחזיקה ב־75% מהשוק בארץ, ובחודשים האחרונים אף העמיקה את יתרונה.

הסיבות לפער הזה לא לגמרי ברורות גם לחברות עצמן. "ההצלחה הזאת היא מעבר לכל מה שדמיינו, וזה מאוד משמח, אבל רובנו מודאגים כי אנחנו לא מבינים למה זה קורה", אמר בגילוי לב נשיא אולפני סוני העולמיים שאשואי יושידה, בראיון לאתר יורוגיימר לפני כשנה. פיל ספנסר, ראש חטיבת המשחקים של מיקרוסופט, הגיב בכנות דומה כשהצהיר בחודש שעבר: "סוני הצליחה בצורה מדהימה עם הפלייסטיישן. הם הרוויחו את זה אחרי שנים של בניית מוצר נהדר. כל הכבוד להם על הובלת השוק".

בניית המוצר, כך נראה, היא אכן אחת הסיבות להובלה של פלייסטיישן 4. אתרי המשחקים נוטים להתייחס לשתי הקונסולות כשוות ולא להמליץ חד־משמעית על אף אחת מהן.

אלא שבדור הקודם — פלייסטיישן 3 נגד Xbox 360 — לסוני היה יתרון טכנולוגי אמיתי, והקהל התרגל לראות בה מובילה, או פשוט שדרג את הדור הישן לדור החדש.

לכך נוספת העובדה שמיקרוסופט סובלת מחולשה סדרתית בכל הנוגע להפצה בינלאומית. סדרת הטאבלטים שלה, סרפס, והמחשב הנייד החדש סרפס בוק עדיין אינם זמינים ברוב העולם. עד 2012 מיקרוסופט כלל לא השיקה את קונסולת המשחקים שלה בישראל ובעוד מדינות לא מעטות, וגם Xbox One הגיעה לפחות מדינות ביום ההשקה.

ואם זה לא מספיק, מיקרוסופט הצליחה להרגיז את הגיימרים הכבדים. במקור הבטיחה יצרנית ה־Xbox שלל יכולות שיתוף, כמו אפשרות לגשת לספריית המשחקים מכל קונסולה בעולם. הבעיה: הדבר דרש מהחברה להוסיף עוד שכבות הגנה נגד פיראטיות ולהגביל את הסחר במשחקים יד שנייה. הגיימרים זעמו, מיקרוסופט נסוגה מתוכניותיה בתחום, אבל הנזק כבר נעשה. סוני נתפסה כחברה שמבינה את הגיימרים, ודאגה לטפח את התדמית הזאת באמצעות שלל פרסומות עוקצניות נגד יריבתה.

מיקרוסופט בונה על ווינדוס 10

 

מיקרוסופט קיוותה שסין תציל את המצב. היא הצליחה להיכנס לשם בספטמבר 2014, חצי שנה לפני סוני, לאחר שהממשל בבייג'ינג הקל את המגבלות על מכירת קונסולות משחקים. אלא שעד כה הסינים לא ממש מצביעים באגודלים, ולפי הערכות חברת המחקר ניקו, קונים די מעט קונסולות משני הסוגים.

התקווה הנוכחית נעוצה בווינדוס 10, שהגיעה בסוף השבוע ל־Xbox One. מיקרוסופט מאפשרת כעת להזרים משחקים מהקונסולה למחשב האישי, והוסיפה תמיכה בחלק מהמשחקים הישנים ל־Xbox 360. ואולם, גם הפעם הגיימרים הכבדים לא מתלהבים. ווינדוס 10 אמנם נהנית מקצב אימוץ מהיר יחסית ומביקורות חיוביות ברובן, אך תקנון השימוש של מערכת ההפעלה החדשה כולל סעיפים המאפשרים למיקרוסופט לאסוף לא מעט מידע על משתמשיה — דרך בטוחה להרגיז גיקים.

בתקופת החגים הנוכחית השיקה מיקרוסופט לא מעט משחקים ל־ Oneבניסיון לשנות את התמונה, חלקם מסדרות פופולרית במיוחד. הבולט ביותר בהם הוא משחק הפעולה Halo 5, המשחק הראשון בסדרה שתוכננה מראש לדור המתקדם של הקונסולה. הנתונים הראשוניים אמנם מעידים כי המשחקים נמכרים היטב, אך היתרון של סוני גדול מכדי שייסגר בעונת חגים אחת.

"אנחנו צריכים להשתפר", מסכם אריק ספנסר בשיחה עם האתר גיימספוט. "לסוני יש יתרון רציני עלינו ומוצר מצוין". בעוד ספנסר לא הרחיב על תוכניות עתידיות, מיקרוסופט בונה את עצמה בימים אלה כחברה חזקה יותר בתחום החומרה, ומשדרגת את מערך ההפצה הבינלאומי. ועדיין, במלחמת הקונסולות הנוכחית קשה לדמיין אותה מנצחת.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
התשובה כרגיל- נמצאת בעבר
דור לפני- ה360 לקחה בהליכה. למה? יצאה מוקדם יותר(ממש קצת, אבל מספיק), ועלתה 100 דולר פחות. בדור הנוכחי סוני עשו בדיוק מה שמיקרוסופט עשו להם 9 שנים לפני- לצאת לשוק ראשונים עם מוצר זול יותר ב100 דולר מהמוצר המקביל של המתחרים. תמיד היה ברור שבגלל התוספת(השטותית בהחלט) של הקינקט כסטנדרט בXBONE המחיר הולך להיות מושפע, וה100 דולר הללו קונים עוד 2 משחקים יחד עם הקונסולה של סוני, לעומת מצלמה שלא כולם משתמשים בה בקונסולה של מיקרוסופט. עד שמיקרוסופט קלטו את הטעות וביטלו את המצלמה המובנית(ובכך איפשרו השוואה של המחיר), הסוסים כבר ברחו מהאורווה, והמירוץ אבד. כמובן שזה לא אומר בהכרח הפסדים וסגירת חטיבות, אבל לפחות מישהו אחד צריך להיות מפוטר על ההחלטה האומללה של קינקט חובה(ותמיד אונליין, ופגיעה בתאימות אחורה, ולהכריח אנשים לקנות משחקים שוב), והלאה לתכנן את הדור הבא. עניין של מחיר וזמינות. ככה נינטנדו שברו את כולם עם הWii, ככה מיקרוסופט ניצחה עם ה360, וככה סוני לקחו הפעם. מחיר וזמינות ישארו הרלוונטים ביותר בגלל שכמו שהכתבה ציינה- אין הבדל ממשי בין הקונסולות מבחינת זמינות משחקים או כוח עיבוד(פלוס קטן לטובת סוני, אבל בתכלס החווייה תמיד תסבול מתירוץ של Film Like Quality אלא אם כן תעברו למחשב)
הג'וקר  |  16.11.15
4.
אני קניתי את הONE רק בעיקר בגלל האפשרות להזרים את המשחקים למחשב.
ככה אני שוכב במיטה ומשחק על הטלוויזיה או הלפטופ בחדר השינה ולא כבול לסלון. לONE יש תאימות לאחור לחלק מהמשחקים של ה360 לפליסטישיין לעולם לא יהיה תאימות לאחור. חוץ מזה הפלוס של והLIVE די דומים רק שעכשיו עם הONE אתה מקבל גם את המשחקים מתנה שיוצאים ל360. בקיצור MS עושה עבודה בשנתיים האחרונות הולכת לסגור את הפער אם סוני לא יתעוררו.
ליאור  |  15.11.15
לכל התגובות