אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בהתערבות ההסתדרות - הסתיימה השביתה ברכבת ישראל צילום: דוברות רכבת ישראל

בהתערבות ההסתדרות - הסתיימה השביתה ברכבת ישראל

אחה"צ השביתו עובדי הרכבת את קו הוד השרון-באר שבע; בעקבות פגישה בהשתתפות יו"ר ההסתדרות, בכירי הרכבת ונציגי ועד העובדים חוזרת הרכבת לעבודה מלאה

15.11.2015, 21:02 | ליאור גוטמן

עדכון 21:00 - במהלך פגישה בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בכירי הרכבת ונציגי ועד עובדי הרכבת, הגיעו הצדדים להבנות והעובדים חוזרים לעבודה מלאה. לפיכך, השביתה ברכבת הסתיימה וכל התחנות על קו באר שבע-הוד השרון יעבדו מחר כסדרן. בפגישה השתתפו, בין היתר, יו"ר דירקטוריון הרכבת חוסאם באשרה ומנכ"ל הרכבת בעז צפרי .  

 

עדכון 18:10 - "נשיאת בית הדין לעבודה בתל אביב, אפרת לקסר, דחתה את בקשת הנהלת הרכבת לצו מניעה לשביתה וקבע כי הצדדים יעדכנו את בית הדין לאחר הפגישה שתיערך הערב אצל יו״ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן" - כך נמסר הערב (א') מוועד עובי רכבת ישראל.

בועד מוסיפים: "ועד הרכבת חוזר ומדגיש כי הנחייתו לעובדים הייתה שלא להוריד נוסעים מהרכבת בטרם הגיעה ליעדה. הנהלת הרכבת היא שסירבה לפנות מערכים, יצרה עומס ברציפים ולכן הביאה לכך שנוסעים ירדו לפני הזמן". בוועד טוענים שאם בית הדין לעבודה היה חושב שהשביתה אינה מידתית - הוא היה פועל להפסיקה

ברכבת מחדדים שהקו המושבת תוכנן להסיע 44 רכבות (בשני הכיוונים), החל מהשעה 15:00 ועד לסוף היום. ההערכה ברכבת שבסך הכול יפגעו מהשביתה כ-30 אלף נוסעים.

(ביום ממוצע נוסעים בקו כ-52 אלף נוסעים) .

 

עדכון 17:15 - בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב ידון בשעה 22:00 בטענות הנהלת רכבת ישראל וועד העובדים. קודם לכן מתוכננת פגישה בין ההנהלה לעובדים להסתדרות במטרה למצוא פתרון למחלוקות בין הצדדים.

קראו עוד בכלכליסט

כזכור, בשעות הצהריים הופסקה תנועת הרכבות בין הוד השרון לבאר שבע, עם פגיעה בציבור הנוסעים בתחנות כפר סבא, פתח תקווה, בת-ים, חולון, יבנה ושדרות. הנימוק הרשמי הוא רצון ההנהלה לנייד עובדי המנהלה שבחיפה למרכז החדש שמוקם בלוד, זאת לכאורה בניגוד להסכמים. חלק מהנוסעים שירדו מהרכבות גילו בשעה 15:00 שהתחנה שבה הם נמצאים סגורה עד להודעה חדשה, מה שגם למרמור רב וכעס שהופנה כלפי עובדי החברה.

ועד העובדים מסר בתגובה ש"ועד עובדי הרכבת מבהיר כי אין שום הנחיה להוריד נוסעים מרכבות. ההיפך הוא הנכון ההנחיה כי רכבת נוסעת עם נוסעים תמשיך בנסיעה עד תומה. "ההנחיה הברורה היא כי אין להוריד נוסעים מהרכבת תוך כדי נסיעה וכי רכבות בתנועה יגיעו ליעדן הסופי", אמרו שם. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי התייחס למשבר ברכבת ישראל ואמר ש"הצדדים יתכנסו הערב על מנת למצוא פתרון למשבר".

בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, צילום: יובל חן בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל | צילום: יובל חן בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, צילום: יובל חן

קו הוד השרון-באר שבע הוא קו עם מספר רב של תחנות שתוגבר רק באוגוסט האחרון לאור העבודות שמתקיימות במטרופולין תל אביב להקמת הרכבת הקלה. הקו שיושבת כולל בין השאר את הערים כפר סבא, ראש העין, פתח תקווה, בני ברק, חולון, בת ים, ראשון לציון מערב, יבנה מערב, שדרות ונתיבות.

בנוסף הודיע הוועד שכצעד מקדים מושבת כבר עכשיו מוסך לוד ושלוחת הדלק בחיפה. לטענת הוועד הם פנו למנכ"ל הרכבת ביום חמישי האחרון בדרישה להתערב בניסיון להזיז עובדים מחיפה ללוד ללא טיפול לכאורה בזכויותיהם. בוועד מזכירים שהנושא כבר עלה בשיחות בין הצדדים בעבר וההסתדרות אף הכריזה בשל כך סכסוך עבודה.

לפני כשבועיים פסק בית הדין לעבודה שניתן לנייד עובדים אולם הוועד ערער על ההחלטה והגיש בקשה לעיכוב ביצוע. לטענתו, בטרם יבשה הדיו על הבקשה לעיכוב ביצוע, הנהלת הרכבת החליטה לממש את הצעד ומבלי לחכות לאף אחד.

החשש העיקרי של הוועד הוא שעובדים שיעברו מחיפה ללוד יצטרכו לעבוד יום עבודה ארוך של 14 שעות ברצף. "הנהלת החברה קיבלה החלטה לפגוע בעובדים, לפעול חד-צדדית ולחזור בה מהסכמות שכבר הושגו. בשל ההתנהלות  התוקפנית של ההנהלה, נאלצנו לפתוח בצעדים ארגוניים. אנחנו קוראים להנהלה להתעשת, למנוע פגיעה בעובדים ובנוסעים ולחזור למשא ומתן ענייני", מסכמים בוועד.

מהנהלת הרכבת נמסר בתגובה ש"ועד העובדים ממרה את החלטת כבוד נשיאת בית הדין לעבודה ומשבית את הרכבת. לאחר שנה וחצי של דיאלוג בין הנהלת רכבת ישראל לועד העובדים בסוגית המעבר למוסך החדש בבאר-שבע, ולאחר שכבוד נשיאת בית הדין לעבודה, השופטת לקסר, הכריעה לפני מספר ימים כי ההנהלה רשאית לנייד עובדים אליו, ועד העובדים החליט לנקוט במהלך בריוני ולהשבית את הרכבת ולפגוע באופן מובהק בציבור הנוסעים. הנהלת הרכבת תעשה ככל שביכולתה כדי למנוע פגיעה בנוסעים, ובכלל זה פנייה דחופה לצו מניעה כנגד צעדי העובדים. הנהלת רכבת ישראל מצרה על המהלך, ומקווה כי הועד ינהג בשום שכל, באחריות ובהגינות כלפי נוסעי הרכבת". עוד מסרו שם שההנהלה כבר פנתה בבהילות לבית הדין לעבודה בנידון. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות