אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לאומי קארד: ירידה ברווח הנקי אך זינוק בתיק האשראי

לאומי קארד: ירידה ברווח הנקי אך זינוק בתיק האשראי

חברת כרטיסי האשראי של בנק לאומי רושמת רווח נקי של 142 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה; תיק האשראי לצרכנים זינק בכ-12% לעומת הרבעון השלישי אשתקד. הריבית הממוצעת היא 6.3% ומוטה כלפי מטה בשל הלוואות לרכב

18.11.2015, 11:28 | מיקי פלד

הרווח הנקי של לאומי קארד הצטמק ב-8.4% בתשעת החודשים הראשונים של השנה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. בשורה התחתונה הרווח הנקי של החברה עמד על 142 מיליון שקל. ההסבר לשינוי הוא לא קיטון בהכנסות דווקא, אלא גידול ניכר יחסית בהוצאות בשיעור של כ-8%. אחת הסיבות לכך היא יישום ההסכם הקיבוצי בחברה. עלות ההסכם ב-2015 עד כה היא כ-25 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

תיק האשראי הצרכני של לאומי קארד זינק ב-12 החודשים שחלפו מאז הרבעון השלישי בשנה שעברה בשיעור של כ-18% לגודל של 3.5 מיליארד שקל. מהדו"חות של החברה שבבעלות בנק לאומי עולה כי זהו תיק האשראי הגדול ביותר מבין שלוש חברות כרטיסי האשראי, אך כמיליארד שקל ממנו הוא תוצאה של אשראי לרכב שלאומי קארד מספקת בשיתוף סוכנויות הרכב השונות.

חגי הלר מנכ"ל לאומי קארד, צילום: רפי דלויה חגי הלר מנכ"ל לאומי קארד | צילום: רפי דלויה חגי הלר מנכ"ל לאומי קארד, צילום: רפי דלויה

 

על תיק האשראי כולו גובה לאומי קארד ריבית ממוצעת של 6.3%, ובחודש האחרון הריבית הזו עלתה ל-7.9%. בשני המקרים זוהי לכאורה הריבית הנמוכה ביותר מבין שלוש החברות, אך מכיוון וכשליש מהתיק הוא של הלוואות עם שעבוד של רכב עליהן הריבית היא כ-2%, אז הריבית לצרכנים פרטיים בהלוואות ללא שעבוד כזה היא כ-9%.

הסיבה המוצהרת לריביות הגבוהות יחסית לאשראי צרכני של לאומי קארד, ויזה וישראכרט, היא שבניגוד לבנקים להן אין מידע מלא על הפעילות הכלכלית של לוקח ההלוואה ולכן כל הלוואה שכזו היא בעלת סיכון גדול יותר.

אולם, כאשר מסתכלים על המספרים של החובות שנחשבים לפגומים, כלומר כאלו שספק אם יוחזרו, רואים שבמקרה של לאומי קארד מדובר על 178 מיליון שקל, כ-5% מהתיק. האם זהו שיעור קטן או סביר, כזה שיכול לאפשר ללאומי קארד להוריד את הריביות שהיא גובה? על כך להנהלת לאומי קארד התשובה, אך בוודאי שלא מדובר בתיק הלוואות בעייתי.

חגי הלר, מנכ"ל לאומי קארד, אמר הבוקר לאחר פרסום הדוחות כי "אנו ערוכים לצעדים הבאים שיונחו על ידי הרגולטור ביחס לכרטיסי הדביט ולהטמעת טכנולוגיית EMV כתקן מחייב". בלאומי קארד, כמו בחברות האחרות, לא מתייחסים באופן מפורש לאפשרות של הפרדת הבעלות של הבנקים עליהן, כמו גם להצהרה מאתמול של בנק ישראל על הכוונה להכנסת תחרות נוספת לשוק כרטיסי האשראי."

תגיות