אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שטן קטן צילום: שחף דקל

שטן קטן

היצירות המטרידות של רונית ברנגה כישפו גם את האמן הבינלאומי בנקסי

19.11.2015, 08:50 | רעות ברנע

לפני כשנה קיבלה אמנית הקרמיקה רונית ברנגה אימייל מפתיע שכלל הצעה שאי אפשר לסרב לה. "אמן הרחוב הבינלאומי בנקסי כתב לי שהוא ראה את העבודות שלי ברשת והוא עוקב אחריהן כבר זמן מה", מספרת ברנגה (42), שחיה ועובדת בזכרון יעקב. "הוא אמר שהוא מתכנן תערוכה קבוצתית בינלאומית שהנושא שלה יהיה פארק שעשועים, ורצה שאציג בה סדרה שלמה של עבודות שעוסקות בכלים שימושיים בעלי איברים אנושיים".

ואיך הגבת?

"כתבתי לו שזה לא אפשרי מבחינתי להציג את כולה, כיוון שחלק מהפריטים כבר נמכרו או לא היו ברשותי".

בסופו של דבר יצרה ברנגה לתערוכה - "דיסמלנד", שהציגה בקיץ האחרון באנגליה והיתה הפרויקט האמנותי המדובר ביותר בעולם - סדרה חדשה של עבודות. "זו בעצם עבודה אחת שכוללת 40 פריטים", היא מסבירה. "ערימות של כלים עם פיות רעבים ואצבעות שיש ביניהם אינטראקציה אנושית: הם נוגעים זה בזה, בורחים זה מזה או רוכנים זה כלפי זה בחמלה".

בנקסי היה מעורב בתהליך העבודה?

"מהרגע שהתחלתי לעבוד התכתבנו, צילמתי את תהליך העבודה ושלחתי לו".

נסעת לדיסמלנד?

"הגעתי לשם יום לפני הפתיחה כדי לסדר את האינטראקציות בין הכלים. העבודה הוצגה במרכז אוהל קרקס, ומסביבה כל מיני יצורים של אמנים אחרים, ובהם פסל של חד־קרן שיצר דמיאן הירסט. בנקסי הפך את כל העבודות שהוצבו באוהל לסוג של ניצבים בקרקס, מעין 'פריק שואו' של פעם. זה היה די מטורף. היתה במקום המון תקשורת, הליקופטרים חגו בשמים, עשרות ניידות שידור. הצגתי עבודות ליד אנשים שלמדתי עליהם, זו היתה חוויה מדהימה".

ומה עם בנקסי? נפגשתם? אולי את יכולה לשפוך קצת אור על האמן המסתורי ביותר בעולם?

"יש דברים שאסור לי לספר".

עבודות של רונית ברנגה עבודות של רונית ברנגה עבודות של רונית ברנגה

בזכות האינטרנט

ברנגה עוסקת בקרמיקה זה 15 שנה. "למדתי לתואר שני בתולדות האמנות, ותוך כדי נפל לי האסימון שאני לא רוצה ללמוד על אלא לעשות את", היא אומרת. "נרשמתי ללימודי אמנות במדרשה, וברגע שהתוודעתי לחימר התמכרתי אליו.

"ההתייחסות לקרמיקה במדרשה היא כאל 'קראפט'. לא קיבלתי שום הכוונה או הדרכה, אף אחד לא פרש עליי את כנפיו. לכל מה שהגעתי - הגעתי לבד. כשהאינטרנט התחיל לפרוח הייתי בין האמנים הראשונים בארץ שהיה להם אתר (ronitbaranga.com). אחרי התערוכה הראשונה שבה הצגתי בחו"ל כתבו עליי בבלוג אמנות נחשב, ודברים התגלגלו.

רונית ברנגה בסטודיו ופרט מתוך "running bowls". "אף אחד לא פרש עליי את כנפיו. לכל מה שהגעתי - הגעתי לבד", צילום: שחף דקל רונית ברנגה בסטודיו ופרט מתוך "running bowls". "אף אחד לא פרש עליי את כנפיו. לכל מה שהגעתי - הגעתי לבד" | צילום: שחף דקל רונית ברנגה בסטודיו ופרט מתוך "running bowls". "אף אחד לא פרש עליי את כנפיו. לכל מה שהגעתי - הגעתי לבד", צילום: שחף דקל

"לרשת יש דינמיקה מטורפת. אנשים שאוהבים את האמנות שלי יוצרים איתי קשר, ואני שולחת עבודות בעשרות אלפי דולרים לכל העולם. השבוע, למשל, שלחתי עבודות לאוסטרליה ולאפריקה".

לא מפלצות

כיום ברנגה עובדת על תערוכת יחיד, והחל מהערב היא גם תציג ב"חיפוש קרוב", התערוכה השנתית של אגודת אמני הקרמיקה בבית בנימיני (העמל 17 תל אביב, כניסה חופשית). במסגרת התערוכה התבקשו כ־30 אמני קרמיקה לבחור פריט מוזיאלי שישמש להם השראה לעבודה חדשה. בשלב הבא חבר אל כל קרמיקאי צלם ויצר עבודה משלו, שמגיבה על היצירה. ברנגה תציג בתערוכה את "ילדותם של שומרי הקברים - גרסה 2", לצד צילום של מיכל מדנבליק.

העבודה נוצרה בעקבות "רוחות שומרי הקברים", פריט המוצג במוזיאון ישראל. "זו עבודה מתקופת שושלת טאנג שכוללת שתי דמויות של יצורים קפואים ומאיימים", היא מסבירה. "אני הלכתי צעד אחד אחורה ופיסלתי את ילדותם כדי לבחון את ההתהוות שלהם: מה הפך אותם למה שהם? האם זה גורל בלתי נמנע? הכרח? משאת לב?"

הם מפלצתיים למדי.

"אני לא רואה אותם כמפלצתיים. אמנם יש בהם צד מאיים ומרתיע, אך בד בבד יש בהם מתיקות ופגיעות. בפיסול המורכבות הזאת, של המאיים והפגיע גם יחד, אני מקווה לגרום לצופה לחשוב".

תגיות