אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"פתאום הקשר ניתק. כאילו מישהו נתן מכה ללוויין" צילום: אוראל כהן

"פתאום הקשר ניתק. כאילו מישהו נתן מכה ללוויין"

דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת שבונה על כספי הביטוח לפירעון האג"ח: "אני לא מכיר עוד מקרה כזה שלוויין איבד קשר. אני לא יודע כיצד חברות הביטוח נוהגות, אבל אני בטוח שנקבל את הכסף"

23.11.2015, 08:16 | אורן פרוינד

עדיין לא ברור מה עלה בגורלו של הלוויין עמוס 5 שהקשר איתו ניתק בשבת בבוקר. מה שכן ברור הוא, שהמשקיעים בתל אביב כבר חוששים מאוד לגורלו של הלוויין האבוד, ויותר חמור מזה, לגורל ההשקעה שלהם בחברת חלל תקשורת שבשליטת (64.3%) שאול אלוביץ'.

מניית חלל צללה אתמול ב־35.5% לשווי של 715 מיליון שקל, ואלוביץ' רשם הפסד על הנייר של רבע מיליארד שקל. האג"ח של חלל מסדרה י"ב (המובטחות בשעבוד ראשון על עמוס 5) קרסו אתמול בשיעור של 8.3%, והתשואה עליהן עלתה לשיעור של 6.9%. 

קראו עוד בכלכליסט

בחברה מיהרו להרגיע כי על הלוויין קיימת פוליסת ביטוח עם החזר כספי של 158 מיליון דולר, שצפויה לכסות את מלוא החוב למחזיקי אג"ח י"ב, שעומד על 542 מיליון שקל, ולא צפויה להביא לירידה כלשהי בהון העצמי של החברה. הכיסוי הביטוחי צפוי גם לכסות כמעט את כל אובדן ההכנסות העתידי – שמוערך ב־180 מיליון דולר – שייגרם אם הקשר עם הלוויין לא יחודש. על פי הערכת אנליסטים בישראל, אם כספי הביטוח אכן יגיעו, תירשם פגיעה נטו של 22 מיליון דולר בשווי החברה.

אך למרות הפאניקה שאחזה במשקיעים, מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק בטוח כי הכסף מחברת הביטוח יגיע בשבועות הקרובים. "עדיין לא הגשנו תביעה, אבל אנחנו בטוחים שאנו עומדים בכל המעטפת של הביטוח", אמר פולק ל"כלכליסט". "בימים הקרובים נגיש תביעה ואין לנו ספק שנקבל את הכסף. זו תעשייה שמתקיימת על ביטוח. גם בשיגורים וגם בתחומים אחרים".

 , צילום: אוראל כהן צילום: אוראל כהן  , צילום: אוראל כהן

איך אתה בטוח שהכסף יתקבל? אתה מכיר מקרה נוסף כזה שאירע?

"אני לא מכיר עוד מקרה כזה שלוויין איבד קשר, ולכן לא יודע להגיד כיצד חברות הביטוח נוהגות. אבל אני יכול להגיד לך מההיכרות שלי עם פוליסת הביטוח שלנו, שנעשתה מול ברוקר הביטוח מארש שהוא המבטח של מרבית לווייני התקשורת בחלל, שאנחנו נקבל את הכסף. אין פה שורות קטנות כמו בפוליסות רכב או דירה. אנחנו משלמים להם 1.5 מיליון דולר בשנה, ולכן אני לא חושב שתהיה בעיה. מה גם שיש סינדיקציה של מבטח משנה על ידי חברות ביטוח בריטיות כף שלא הכל נופל על חברה אחת".

 

היו לכם החרגות מסוימות בפוליסה?

"היתה בעיה במערכת ההנעה של הלוויין ולכן היתה החרגה שהודענו עליה. אבל כאן אין משהו שקשור למערכת ההנעה. בזמן שזה קרה לא היתה הפעלת מנועים, כך שלא ניתן לייחס את זה לזה. יש לנו תצלומים וסרטים של הלוויין שמוכיחים שלא היתה שום תנועה קודם לניתוק הקשר".

 

יש לכם חוזה מול פייסבוק לעמוס 6. הם או לקוחות אחרים פנו אליכם?

"אין לנו שום פניות לגבי הלוויין עמוס 6 מסיבה הפשוטה שזה לא אותו יצרן. לכן גם אין סיבה שמישהו ינסה לקשר בין הדברים, ואני גם לא חושב שנקבל פניות כאלו בעתיד".

 

מה חלקה של התעשייה האווירית בתקלה?

"תפעול הלוויין נעשה על ידי התעשייה האווירית בגיבוי היצרן הרוסי. אבל אנחנו יודעים היום שהבעיה היתה בציוד ולא בתפעול שלו. זה מצב מאוד מוזר כי בזמן אמת אנשים ישבו על המסכים וראו את הנתונים, ופתאום ברגע אחד הקשר ניתק. כאילו שמישהו בא ונתן מכה ללוויין. מה שכן, הוא לא אבד. הוא במסלול שלו והוא שלם. הוא שם ואנחנו רואים אותו גם באמצעות מכ"מ וגם באמצעות טלסקופים מיוחדים. אנו יודעים שהוא לא התפוצץ, אבל לא יודעים אם משהו נתן לו מכה או משהו כזה. רק אם השידור יחודש, נדע מה הבעיות איתו".

 

אפשר לתקן אותו?

"אי אפשר לתקן אותו וגם לא מחזירים לוויין מגובה כזה. אפשר לנסות לשלוח פקודות ללוויין ולא נשלח צוות לתקן אותו. יש סטארט־אפ ישראלי שמנסה להגיע ולהביא דלק ולתקן לוויינים בחלל, אבל בינתיים זה לא כלכלי".

 

אז מה בכל זאת אתם עושים?

"הלוויין הזה סיפק שירותי תקשורת לחברות תקשורת באפריקה בלבד. אנחנו עושים כרגע שתי פעולות כדי לתמוך בחברות האלו. בפעולה הראשונה, מיידית, אנו מנסים למצוא דרך לספק ללקוחות שירותים דרך לוויינים אחרים. זה יעלה לנו כסף, אבל המוניטין שלנו חשוב לנו. אנו כבר עושים עבודה הנדסית מסובכת כדי לספק את השירות מלוויינים אחרים. הפתרון העתידי שהתחלנו לחשוב עליו הוא לרכוש לוויין נוסף שנמצא בשמים ולהביא אותו לנקודת השידור שלנו. אבל את זה נעשה אחרי שנחזיר את השירות ללקוחות שלנו באפריקה".

 

יש למחזיקי האג"ח שלכם סיבה לחשוש?

"אנחנו מתכוונים לשלם את כל החוב לבעלי האג"ח מכספי הביטוח. אנחנו לא רואים שום תרחיש שהוא לא יגיע. אין שום דבר. זה תשלום נקי וברור".

תגיות