אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחירי המכוניות בישראל צפויים להתייקר בשל שינוי מדידת הזיהום צילום: עמית שעל

ניתוח כלכליסט

מחירי המכוניות בישראל צפויים להתייקר בשל שינוי מדידת הזיהום

כחלק מספיחי פרשת פולקסווגן צפוי האיחוד האירופי לפרסם נתוני זיהום אמיתיים של דגמי מכוניות רבים השבוע. המהלך צפוי לגרום להפחתת הטבות המס בישראל לחלק מהמכוניות

25.11.2015, 06:55 | תומר הדר

בשוק הרכב האירופי התרחש אירוע מכונן השבוע, לאחר שיו"ר פיג'ו וסיטרואן הודיע כי שתי היצרניות הצרפתיות יפרסמו נתוני צריכת דלק ופליטת זיהום "אמיתיים יותר". ההצהרה באה עקב חשש של אנשי פיג'ו וסיטרואן מגלי ההדף המשניים של שערוריית פולקסווגן, שהתגלה בה שמכוניותיו של היצרן פולטות הרבה יותר מזהמים מהמוצהר. ועוד, השבוע צפוי האיחוד האירופי להטיל פצצה כבדת משקל על יצרני הרכב: האיחוד צפוי לפרסם רשימה של פליטות פחמן דו־חמצני "אמיתיות" של דגמי מכוניות רבים המשווקים באירופה. באירופה מודדים בעיקר ערכים של מזהם אחד בלבד — פחמן דו־חמצני — וכעת כנראה יובאו בחשבון שאר המזהמים.

קראו עוד בכלכליסט

 , צילום: עמית שעל צילום: עמית שעל  , צילום: עמית שעל

להחלטה הזאת תהיה השפעה קריטית על שוק הרכב בישראל. הסיבה היא השיטה הייחודית שלפיה מוטל מס קנייה על מכוניות. כיום מוטל על כל מכונית נוסעים חדשה שנמכרת בארץ מס קנייה אחיד של 83%. ממס הקנייה הזה מנוכים סכומים שנעים בין 0–15 אלף שקל. כלומר, רכב נקי מאוד יקבל הטבת מס בגובה 15 אלף שקל, ואילו רכב מזהם מאוד לא יקבל הטבת מס כלל. הטבת המס מחושבת לפי נוסחה ייחודית המביאה בחשבון חמישה סוגים של מזהמים שונים שפולטות מכוניות: חלקיקים נשימים (PPM), תחמוצות חנקן (NOX), פחמן דו־חמצני (2CO), פחמן חד־חמצני (CO) ופחמימנים (HC).

כיום כלי רכב רבים שנמכרים בארץ נחשבים למתקדמים טכנולוגית ומצוידים באמצעי הפחתת זיהום מוצלחים, ולכן הם מקבלים ציון ירוק טוב ועל כן גם הטבת מס גדולה. לדוגמה, פיג'ו משווקת בישראל את ה־208, מכונית סופר מיני שבזכות מנוע טורבו מתוחכם מקבלת ציון ירוק בדרגה ארבע מתוך 15 דרגות אפשריות. כעת ייתכן בהחלט שפיג'ו תקבע כי ה־208, כמו דגמים רבים אחרים שהקונצרן מוכר, פולטת יותר מזהמים בתנאי מדידה אמיתיים שתאמץ פיג'ו. המשמעות היא שה־208 תקבל הטבת מס נמוכה מבעבר. פיז'ו היא החלוצה במהלך זה של פרסומי נתוני צריכת דלק וזיהום אמיתיים, אך בלחץ האיחוד האירופי ייתכן שיצרנים נוספים ילכו בעקבותיה. לפי האפשרות הסבירה בהחלט שתוצאות מבחני מדידת הזיהום "בתנאים אמיתיים" יניבו תוצאות פחות טובות, יודיע היצרן לנציגיו בעולם שעליהם לפרסם נתונים חדשים.

כשיקבלו יבואני הרכב בישראל עדכון שלפיו מכוניותיהם מזהמות יותר, הם ייאלצו לדווח על כך לרשות המסים, והיא תקבע כי הטבת מס הקנייה קטנה מבעבר. אחדים מהיבואנים יצטרכו לבלוע בשקט את השינוי ולהבליג ולא לייקר את המחירים. יבואנים אחרים, שלא יוכלו לשאת ברוע הגזירה, יצטרכו כנראה לייקר את מחירי מכוניותיהם. תזכורת כואבת להשפעתה של כל תנודה מזערית של מדד המס הירוק היתה בשלהי 2014, כאשר עדכון נוסחת המס הירוק על ידי רשות המסים גרם ליבואנים רבים להעלות מחירים בכמה דגמים כגון טויוטה קורולה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות