אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 "להפסיק העברה של פרטי אזרחים בין הלמ"ס לחברות הסלולר"

"להפסיק העברה של פרטי אזרחים בין הלמ"ס לחברות הסלולר"

תגובות נזעמות במערכת הפוליטית בעקבות חשיפת "כלכליסט" שלפיה הלמ"ס סוחרת במידע אישי של אזרחים. הלמ"ס: "לא מעבירים שמות, רק מספרי זהות"

25.11.2015, 15:04 | עומר כביר

חשיפת "כלכליסט", שלפיה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) סוחרת במידע אישי של אזרחים עם חברות הסלולר, מעוררת תגובות זועמות במערכת הפוליטית. "יש בעיה מוסרית חריפה במעשים האלו", אמר ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) בפנייה שהעביר לראש הממשלה בנימין נתניהו (הלמ"ס היא יחידת סמך של משרד רה"מ - ע.כ), ובה דרש להפסיק מידית את הנוהג. בלמ"ס אמרו היום (ד') בתגובה ל"כלכליסט" כי אינם מעבירים שמות אזרחים אלא מספרי תעודת זהות בלבד.

קראו עוד בכלכליסט

כפי שנחשף השבוע ב"כלכליסט", הלמ"ס נוהגת לגבש רשימות של אזרחים שלא הצליחה לאתר לצורך ביצוע סקריה השונים, ולהעביר אותן לחברות הסלולר. האחרונות, תמורת תשלום של בין מאות לאלפי שקלים, בודקות את הרשימות מול מאגרי המידע שלהן, ומחזירות ללמ"ס רשימה שכוללת טלפונים של לקוחותיהם. הדבר עולה מחוזה שחתמה הלמ"ס עם רמי לוי תקשורת, שבו מוצגת בהרחבה התנהלות זו.

ח"כ דב חנין, צילום: שאול גולן ח"כ דב חנין | צילום: שאול גולן ח"כ דב חנין, צילום: שאול גולן

"כתבתו של עומר כביר חושפת מציאות עובדתית בה מספרי הטלפון ותעודת הזהות הפכו לנכס 'עובר לסוחר' בין הלמ"ס וחברות התקשורת", כתב חנין לראש הממשלה. “גם אם ניתן להצדיק בכלים משפטים את השימוש שנעשה במידע הרגיש של אזרחי המדינה, ישנה בעיה מוסרית חריפה במעשים אלו. רשויות המדינה צריכות להיות זהירות במיוחד באיסוף נתונים פרטיים של אזרחים, ובוודאי לא לנסות לנצל כוחות וסמכויות שנויות במחלוקת כדי לאגור מידע כזה ולשאוב אותו מגורמים פרטיים ואליהם. איננו רוצים לחיות בחברה של אח גדול. נוכח האמור לעיל אבקשך להתערב להפסקה מיידית של ההתנהלות הבעייתית".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה ל"כלכליסט" שבכוונתה לבקש דיון דחוף בנושא בוועדת החוקה של הכנסת, וכן שהיא שוקלת לפנות למבקר המדינה בבקשה שיבדוק את הסוגיה. “מדובר בביזיון", היא אמרה. "חברות פרטיות לא אמורות להתעשר מזה שיש להם מאגרי מידע פרטיים של הציבור, ועוד להתעשר ממכירתם למדינה”.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הוסיפה: "פעם אחר פעם אנחנו רואים איך פרטיותו של האזרח הישראלי מופקרת. המקרה הנוכחי מקומם במיוחד שכן כספי המסים של האזרחים מועברים כתשלום לחברות מסחריות על מנת לרכוש פרטים אישיים שלהם. על הלמ"ס להתכבד ולמצוא דרכים אחרות לעשות את עבודתו מבלי לפגוע בפרטיות האזרחים ולהחזיק מאגרי ענק של תעודות זהות וטלפונים. אחריות נוספת מוטלת על חבורת הסלולר אשר מוכרות נתונים אישיים שלנו בלי הסכמתנו".

הלמ"ס: "לא קונים מספרי טלפון"

בתגובות הראשונות שהעבירה הלמ"ס ל"כלכליסט", דווקא הוצדק המהלך בטענה שהוא נעשה בהתאם לחוק ותוך הגנה מלאה על פרטיות האזרחים. ואולם, בעקבות הסערה הציבורית התקבלה תגובה חדשה שבה מוכחשות חלק מהטענות.

"הלמ"ס אינה מעבירה לחברות הסלולר שמות אלא אך ורק מספרי תעודות זהות", נכתב בתגובה. "הלמ"ס אינה קונה מספרי טלפון וכתובות, אלא מקבלת מחברות הסלולר מספרי טלפון בלבד ומשלמת עבור הפקת הקבצים המתאימים והעברתם. הלמ"ס אינה מבקשת ומכאן שגם אינה מקבלת מספרי טלפון חסויים".

דברי הלמ"ס עומדים בניגוד מפורש לחוזה שעליו חתמה הלשכה עם רמי לוי, ושנמצא בידי "כלכליסט". בחוזה מצוין במפורש שהלמ"ס מעבירה רשימה שכוללות שמות מלאים ומספרי תעודת זהות, ומקבלת בתמורה רשימה שכוללת שמות מלאים, מספרי תעודת זהות, מספרי טלפון וכתובת מלאה.

חוזה ההתקשרות בין הלמ"ס ל"רמי לוי", צילום: עומר כביר חוזה ההתקשרות בין הלמ"ס ל"רמי לוי" | צילום: עומר כביר חוזה ההתקשרות בין הלמ"ס ל"רמי לוי", צילום: עומר כביר

ביקשנו מהלמ"ס להסביר את ההבדל בין תגובתם לבין החוזה החתום והמפורש שפורסם באתר הרכש הממשלתי. "נכון שבסעיף 4 בחוזה עם חברת רמי לוי תקשורת נכתב שהקובץ שיועבר יכלול גם שם פרטי, שם משפחה וכתובת, אך האם טרחתם לבדוק מה מועבר בפועל?" נמסר בתגובה. "במכתבו של הסטטיסטיקן הממשלתי הקודם, פרופסור שלמה יצחקי, אל חברת רמי לוי תקשורת כתוב במפורש שהלמ"ס שולחת מספרי זהות והחברה מצמידה להן מספרי טלפון. יתרה מכך, מצוין שם במפורש שהלמ"ס אינה מבקשת מספרי טלפון חסויים למרות שאין מניעה משפטית לכך. הפנייה לחברת רמי לוי תקשורת אושרה בוועדה להעברת מידע בין גופים ציבוריים וגם בפניה זו אין אזכור לשמות וכתובות. סוף דבר: חלה טעות בניסוח סעיף 4 בחוזה. הלמ"ס מצרה על כך והסעיף יתוקן. יחד עם זאת, הלמ"ס אינה מעבירה שמות וכתובות לחברת סלולר כלשהי, כולל רמי לוי תקשורת".

בניגוד לדברי הלמ"ס, לפני פרסום הכתבה פנה "כלכליסט" ללשכה יותר מפעם אחת בבקשה להתייחס לסוגיית העברת השמות לחברות הסלולר, ואולם בתגובה שהעבירה הלמ"ס באותה עת לא הוכחשה העברת השמות. הכחשה זו התקבלה לראשונה רק אחרי שפורסמה הכתבה, ובעקבות הרעש הציבורי שהתעורר.

בנוגע לשאלת השימוש האפשרי של חברות הסלולר במידע שמועבר אליהן נמסר מהלמ"ס שחוק הגנת הפרטיות מבטיח שחברות הסלולר לא יכולות לעשות דבר עם המידע שמועבר אליהן, ולכן אין צורך לחייב אותן בחוזה שלא לעשות שימוש לא נאות במידע זה. זאת חרף העובדה שיש סעיף בחוזה שמבטיח שהלמ"ס לא תשתמש במידע שהיא מקבלת שלא למטרותיה. "חברות הסלולר מקפידות על כל פרט על מנת להבטיח שאינן עוברות על החוקים והתקנות בהעברת מספרי הטלפון אלינו", נטען.

שאלנו את הלמ"ס האם הם מפעילים מנגנוני פיקוח על מנת לוודא שחברות הסלולר אכן עומדות בתנאי החוק, והאם ידוע ללשכה מה נעשה בפועל עם הרשימות שמועברות על ידה לחברות הסלולר. מהלמ"ס נמסר: "אין בידינו את היכולת לפקח שחברות הסלולר עומדות בדרישות החוק וגם אין זה מתפקידה, אך אנו יכולים להעיד שחברות הסלולר מקפידות על כל פרט על מנת להבטיח שאינן עוברות על החוקים והתקנות בהעברת מספרי הטלפון אלינו”.

עוד ציינה הלמ"ס שהסעיף בפקודת הסטטיסטיקה שעליו מסתמכת הלשכה ביישום הנוהל מול חברות הסלולר "עבר את כל הבחינות והבקרות האפשריות". ביקשנו לראות את חוות הדעת המשפטיות שקיבלה הלמ"ס בנושא, ואולם הלשכה לא הגיבה לבקשה זו.

הלמ"ס, עם זאת, אינה מכחישה שהיא נוהגת להעביר תשלומים לחברות הסלולר ומקבלת מהן מספרי טלפון של אזרחים, אך טוענת כי אין מדובר ברכישת המספרים. בנוסף היא אינה מכחישה שהיא מעבירה לחברות מספרי תעודות זהות של אזרחים שאינם לקוחותיהן, בשני המקרים ללא הסכמת או ידיעת האזרחים – שני מהלכים בעיתיים בפני עצמם.

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
אני רואה כאן הרבה התלהמות, אבל לא מבין איפה הפגיעה הגדולה בפרטיות
חברת הסלולר מקבלת רשימה של מספרי זהות. אם היא מזהה בהם לקוחות שלה, הרי שכבר יש לה את הפרטים. אם היא לא מזהה את מספר הזהות הרי שיש לה רשימת מספרי זהות של אנשים שאינם לקוחותיה. זה המידע החדש היחיד שהיא מגלה. אבל מה תעשה עם רשימה של מספרי זהות ללא שמות, כתובות או טלפונים? הלמ"ס מקבלת מחברת הסלולר את מספר הטלפון של האדם. יש לה כבר את כל שאר הפרטים (כתובת, מצב משפחתי, אפילו נתוני שכר), כך שתוספת מספר טלפון היא ממש לא משמעותית. מעבר לכך, מאחר ויש לה שם וכתובת, היא יכולה למצוא את הטלפון בעצמה ב144 (של בזק, או במאגר הסלולרי). אבל זה מסורבל, נכון? אז היא משלמת לחברות הסלולר שיעשו עבורה את העבודה.
שושו  |  03.12.15
13.
צריך להנפיק לאזרחים מספר חדש .. שייתווסף לתעודת הזהות
ובמקביל לרענן נהלים קיימים, ליצור חדשים ולקיים אכיפה. המצב בישראל של היום הוא שהסוסים כבר ברחו .. מספרי תעודות הזהות שלנו מפוזרים כמעט בכל מקום כולל גופים מסחריים שמקימים מאגרים ללא כל פיקוח. המספר החדש לא צריך להחליף את מספר תעודת הזהות אלא לשמש רק לצרכים שבאמת צריך אותו. יופי שיש תגובות נזעמות .. אבל החגיגה על הפרטיות שלנו מתקיימת כל הזמן ובאין מפריע ... נסו לקנות טוסטר ברשת חשמל בלי להתבקש לתת מספר זהות. מעבר לפניות לבנקים מערכות בריאות וכו .. אין שום סיבה לבקש מספרי תעודות זהות.. והי
מ  |  26.11.15
לכל התגובות