אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהפך: ישראייר היא החברה הרווחית ביותר בקבוצת אי.די.בי צילום: אוראל כהן

מהפך: ישראייר היא החברה הרווחית ביותר בקבוצת אי.די.בי

דסק"ש אמנם הצליחה לצמצם את ההפסד ב־77% ברבעון השלישי, אך בראש הקבוצה עומדת אי.די.בי תיירות, שמחזיקה בחברת התעופה, עם רווח נקי של 49 מיליון שקל. המעבר להפסד וירידת הערך בחברה־הבת אדמה גרעו 57 מיליון שקל מרווחי דסק"ש

26.11.2015, 07:23 | גולן חזני

ההפסד של דיסקונט השקעות (דסק"ש), שבשליטת אי.די.בי פתוח, הצטמצם ב־77% ברבעון השלישי והסתכם ב־39 מיליון שקל. כעת מתברר כי לראשונה בתולדות אי.די.בי פתוח, הקבוצה הרווחית ביותר בקבוצה תהיה אי.די.בי תיירות, שמחזיקה בישראייר. בתחילת השבוע, נחשף ב"כלכליסט" כי הרווח הנקי של ישראייר צפוי לעמוד על 49 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה.

רווח נקי של 67 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה דסק"ש ברווח נקי של 67 מיליון שקל, עלייה של 31% לעומת התקופה המקבילה. ב־2014 ההפסד של דסק"ש עמד על 674 מיליון שקל.

החברה־הבת שופרסל תרמה 23 מיליון שקל לרווחי דסק"ש, החברה־הבת נכסים ובניין תרמה 31 מיליון שקל וסלקום הכניסה 16 מיליון שקל. המעבר להפסד של 4.6 מיליון דולר באדמה לצד ירידת ערך ההשקעה בה גרע 57 מיליון שקל מהרווח של דסק"ש.

ההון העצמי של דסק"ש הסתכם ב־1.2 מיליארד שקל בסוף הרבעון השלישי. חובות החברה עומדים על 4.6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח והבנקים ו־1.3 מיליון שקל בתשלומי ריבית.

בדסק"ש מציינים בדו"חות כי החברה שואפת לשמור בידיה יתרת מזומנים נאותה, שתאפשר לה לפרוע את התחייבויותיה. בקופת החברה מזומנים בהיקף 902 מיליון שקל, כאשר היקף התשלומים (הקרן והריבית) שעליה לפרוע עד סוף נובמבר 2016 מסתכם ב־957 מיליון שקל. החברה אמורה לקבל 121 מיליון שקל במימוש אופציות שיזם בעל השליטה אדוארדו אלשטיין ו־160 מיליון שקל כדיבידנד מהחברה־הבת אדמה. הדיבידנד מאדמה מהווה רק חלק מהדיבינד השלם, שעומד על 250 מיליון דולר, שהחברה אמורה לשלם עוד בטרם תמוזג לתוך חברת סנונדה הסינית בעסקת החלפת מניות.

אם תושלם עסקת המיזוג של אדמה לתוך סנונדה יוחלפו 40% ממניות אדמה שבידי דסק"ש ב־27% ממניות סנונדה. מניות אלה ישועבדו לבנק הסיני EXIM, שהעניק לפני ארבע שנים לדסק"ש הלוואה של 960 מיליון דולר לפירעון בסוף 2018.

דסק"ש מנהלת מגעים מול הבנק הסיני להארכת מועד פירעון קרן ההלוואה (בתוספת הריבית שנצברה) אל מעבר לתקופת החסימה (קרי בשנה לפחות), כך שתוכל לפרוע את החוב על ידי מכירת מניות סנונדה בבורסה הסינית. דסק"ש מעוניינת לפרוע את התשלום הראשון לבנק הסיני בדצמבר הקרוב באמצעות מניות.

טיינאן ומאקרולינק בשלב הבא במכירת כלל ביטוח

בינתיים מתקדם דירקטוריון אי.די.בי במכירת החברה־הבת כלל ביטוח, כשמאקרולינק וטיינאן הן המועמדות לעלות לשלב הסופי. הקבוצה שהוביל הראל לוקר קיבלה מהפיקוח על הביטוח הערות לשינוי מבני בקבוצה ואם תבצע אותו ייבחן מצבה מחדש. ההצעה של טיינאן משקפת שווי של 4.95 מיליארד שקל לכלל ביטוח, פרמיה של 60% על שווי השוק של חברת הביטוח, שעומד כיום על 3.1 מיליארד שקל. ההצעה של מאקרולינק משקפת לכלל ביטוח שווי של 4.4 מיליארד שקל.

אלשטיין, צילום: אוראל כהן אלשטיין | צילום: אוראל כהן אלשטיין, צילום: אוראל כהן

אלשטיין מבקש לדחות את המו"מ על הצעות הרכש

בעל השליטה באי.די.בי פתוח אדוארדו אלשטיין העביר הצעה חדשה לנאמני הסדר האג"ח של אי.די.בי איל גבאי וחגי אולמן. לפי ההצעה החדשה יידחה המו"מ להמרת הצעות הרכש למניות המיעוט בהיקף 512 מיליון שקל מסוף דצמבר הקרוב לאמצע מרץ 2016.

בתמורה לעיכוב יקבלו בעלי מניות המיעוט תוספת ריבית של 5% לשנה. עוד תעמיד דולפין, שמנוהלת על ידי אלשטיין ושבאמצעותה הוא מחזיק באי.די.בי, ערבות בסך 200 מיליון שקל בצורת מניות ותתחייב שלא לדלל ביותר מ־130 מיליון שקל את בעלי מניות המיעוט בהנפקה. גבאי ואולמן טרם השיבו להצעה, אבל מנהלים מו"מ בנוגע אליה.

גולן חזני

תגיות