אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רישיונות מאפריקה: לב לבייב וכיל יבצעו יחד כרייה בנמיביה צילום: אריאל שרוסטר

בלעדי לכלכליסט

רישיונות מאפריקה: לב לבייב וכיל יבצעו יחד כרייה בנמיביה

כיל ו־LLNP שבבעלות לבייב חתמו על מזכר הבנות לכריית פוספט לחופי האוקיינוס האטלנטי בהשקעה התחלתית של 100 מיליון דולר. מנכ"ל כיל: "לנו יש ניסיון והבנה בשוק, וללבייב יש יכולת להוציא את המשאב מהמים

07.12.2015, 07:00 | גולן חזני

לב לבייב וחברת כיל חתמו על מזכר הבנות לבצע יחד כרייה ימית של פוספט בנמיביה. ידיעות ראשונות על מגעים בין הצדדים התפרסמו לפני שנה, אולם רק עתה מבשילים המגעים בין כיל לחברת LLNP שבבעלות לבייב לבחינת היתכנות המהלך. היעד הוא הקמת תעשיית פוספט גדולה בהיקף של 3 מיליון טונות בשנה בנמיביה. עלות הקמת הפרויקט עומדת על כ־100 מיליון דולר, ותחילת ההפקה המסחרית צפויה רק בעוד שנתיים־שלוש. במידה ותימצא היתכנות טכנולוגית לביצוע המיזם בבדיקות שיערכו, כל חברה תשקיע עוד מיליארד דולר.

קראו עוד בכלכליסט

"לא מדובר עדיין בפרויקט פעיל אלא בכניסה לשלב התחלתי - בדיקת היתכנות טכנולוגית להפיכת פוספט ממקור ימי לפוספט מועשר, המתאים לתעשיית המשך מתקדמת", אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל כיל סטפן בורגס. "זוהי הפעם הראשונה שבה תיבחן טכנולוגיה למיצוי והעשרה של פוספט ימי. הפרויקט עשוי להיות תחרותי ורווחי מאוד, אבל ראשית עלינו לפתח את הטכנולוגיה שתאפשר זאת".

לגבי סיכויי ההצלחה ציין בורגס: "אנחנו מעריכים את הסיכוי להיתכנות ביותר מ־50%, אחרת לא היינו יוצאים לדרך. ההסכם נועד לאפשר לנו לבחון את הטכנולוגיה החדישה בתחום הפוספט הימי – לנו יש ניסיון, פעילות והבנה של השוק, וללבייב יש את המקורות והיכולת להוציא את המשאב מהמים. ההשקעות נכון להיום יהיו 50%-50%. יש סיכון שהטכנולוגיה לא תעבוד ואז סיכנו עשרות מיליונים, וסיכוי גבוה יותר לפוטנציאל רווחי גבוה יותר. נדע בעוד שנתיים אם הסיכון היה כדאי".

עלות הפקה נמוכה

כיל כורה כיום פוספט בישראל ובסין. היקף הכרייה בישראל עומד על 2.5 מיליון טונות בשנה ובסין על 3 מיליון טונות. מחירה של טונה פוספט הוא כ־100 דולר. בישראל עלות הפקתה היא כ־85 דולר לטונה, וביתרה מתחלקת כיל עם המדינה.

מנכ"ל כיל סטפן בורגס, צילום: נמרוד גליקמן מנכ"ל כיל סטפן בורגס | צילום: נמרוד גליקמן מנכ"ל כיל סטפן בורגס, צילום: נמרוד גליקמן

LLNP מבצעת ברישיון כרייה של יהלומים מול חופי נמיביה בהיקף מוערך של מיליארד טונות בשנה. לחברה ידע טכנולוגי ייחודי בתחום, שאותו היא תביא לשולחן בשיתוף הפעולה הנוכחי.

היהלומים מצויים בשכבה עמוקה יחסית של הים, ובשכבות העליונות יש פוספט ימי. זהו מוצר לוואי של הכרייה, המופק בדרך כלל ביבשה. ההרכב הכימי של המוצר הימי שונה משל המקבילה היבשתית. כיל ביצעה בשנה האחרונה בדיקות ראשונות של הפוספט הימי המצוי בנמיביה, ומהן עולה כי ניתן להפיק ממנו דשנים וחומצות זרחתיות למכירה מסחרית בעלות נמוכה.

החתימה על מזכר ההבנות נועדה לבדוק את היתכנות הפרויקט, הן מבחינת היכולת להקים מפעל גדול בנמיביה והן מבחינת ההרכב הכימי של הפוספט ואפשרויות עיבודו בהיקפים גדולים יותר למוצרי המשך. בשלב זה תקים כיל מפעל סימולציה קטן ובתום פיילוט, שצפוי להימשך כחצי שנה, יוכן מחקר היתכנות מפורט לשם הבטחת מימון הפרויקט. זה יהיה המבחן שיקבע אם ניתן להפוך את הגלם למוצרים מעובדים לתעשייה. באותו מועד יחליטו שתי החברות באיזו מתכונת לצאת להפקה מסחרית ואם כיל תקבל בלעדיות בפרויקט.

פתרון ארוך טווח לאמריקה

מיקום שרשרת ההפקה, לחוף האוקיינוס האטלנטי, צפוי ליהנות מנגישות לוגיסטית לאזורי הביקוש בדרום ובצפון אמריקה ומתשתית תחבורה יבשתית אליו ולאזורי הסחר. "לפני כמה שנים החלטנו להגדיל את חלקנו בשוק הגלובלי של מוצרי פוספט מיוחדים. תכננו להרחיב את פעילותנו בארה"ב, להקים תעשייה באסיה ואפילו באפריקה", הסביר בורגס. "מטרות נוספות היו זיהוי שוקי יעד פוטנציאליים והבטחת עתודות פוספט מחוץ לישראל לעשורים הבאים. נמיביה, הנמצאת במערב אפריקה, עשויה להעניק לנו פתרון ארוך טווח לאמריקה, בעיקר לדרום אמריקה".

תגיות