כך מקימים תחנת דלק בתחומי שטח ירוק
חברת דלק מקימה תחנה בבקעת הנדיב בהתבסס על תוכנית מ־1999, אף שהשטח הוגדר ב־2007 אזור לשימור. תושבי האזור נאבקים בתוכנית, אך ייתכן שכבר מאוחר מדי
חברת דלק החלה בהקמתה של תחנת דלק בבקעת הנדיב על כביש בנימינה־גבעת עדה, באזור המיועד לשימור בהתאם לתמ"א 35 ולתוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 6). בתמ"א של מחוז חיפה, שאושרה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה כבר ב־2007, מתוארת בקעת הנדיב כאזור לשימור ופיתוח מבוקר שבו קיים צורך לשמירה על משאבי הטבע. בשל ההכרה באזור זה כרגיש אקולוגית הוא הוגבל גם בהיבטים של שימושים חקלאיים. אך כעת נראה שדווקא כשמדובר בחברת דלק הצורך בשימור השטח נעלם.
נזכרו בשלב מאוחר
בקעת הנדיב משתרעת בין יישובי אלונה וגבעות מנשה במזרח, רמת הנדיב ובהמשך חוף הים במערב, וזכרון יעקב, בנימינה ופרדס חנה מצפון ודרום. האזור ידוע בזכות הנופים שלו, הנחלים והשטחים הפתוחים והחקלאיים הרבים שבו.
בתוכנית לאזור נכתב כי מטרתה היא שימור נוף ואיכות סביבה, אלא שלפני שאושרה התמ"א אושרו כמה תוכניות נקודתיות לאזור. אחת מהן היא תוכנית להקמת תחנת הדלק שאושרה ב־1999 ועברה כמה משוכות, כולל אישור של בית המשפט המחוזי והעליון ב־2003. למרות זאת, תושבי האזור טוענים שלא היו מודעים לאפשרות הקמתה והחלו להיאבק בכך רק כעת, כאשר היא כבר נמצאת בתהליכי בנייה.
"לצערנו זה קרב מאסף", אומרת ראש תחום תכנון באדם טבע ודין יעל דורי. "יש הצעת חוק שנוגעת לחופים, אבל אנחנו חושבים שראוי ונכון להחיל אותה גם על שטחים פתוחים. תמ"א 35 הגדירה את האזור הזה כאזור נקי מפיתוח, רצף של שטחים פתוחים וערכים ירוקים. כמו בפלמחים ובאכזיב, מדובר בתוכנית ישנה שאין לה מקום בימינו".
"ההשערה שלנו היא שבחרו לבצע את התוכנית דווקא עכשיו בגלל תוכנית לסלול כביש עוקף לבנימינה, שסובלת מעומסי תחבורה בגלל הרכבת", טוען תושב גבעת עדה ברוך אורן, ממובילי המאבק. "כלכלן מטעמנו בדק את נתח הרווחים של תחנות הדלק באזור ומצא שהוא אפסי ולכן הסברה. הכביש שמתוכנן אושר בתמ"מ 6 אבל בוטל לפני כמה שנים, וכעת הרשות המקומית מנסה לקדם אותו באופן מקומי".
כחלון עשוי להתערב
במקביל לפעילות המקומית פנה יו"ר השדולה החברתית־סביבתית ח"כ דב חנין לשר האוצר משה כחלון וביקש ממנו לנסות ולעצור את תנופת הבנייה והסלילה הבלתי רצויות. "לצערנו ולצער תושבי המקום, בעלי כוח מקומיים ובעלי אינטרסים מצומצמים וקצרי טווח פועלים לשינוי המרקם הייחודי של מרחב בקעת הנדיב. הדבר בא לידי ביטוי בין השאר על ידי תכנון סלילת כביש ללא כל הצדק תכנוני, והכל תוך פגיעה בלתי הפיכה בטבע הייחודי", לדבריו.
מהמועצה המקומית בנימינה־גבעת עדה נמסר כי "הקמת התחנה היא עובדה מוגמרת על פי פסיקת בית המשפט העליון מ־2003. ממועד אותה פסיקה נדמו קולות המתנגדים. המועצה בחנה את צעדיה והגיעה למסקנה שאין ביכולתה לשכתב את אשר נעשה בעבר. לעניין הפיתוח התחבורתי בכביש 654, משרד התחבורה רואה צורך וכדאיות בכך ואף הקצה למיזם 6.5 מיליון שקל. משרד השיכון רואה עין בעין עם משרד התחבורה. ראשי הרשויות בעוטף בקעת הנגיב ואנשי רמת הנדיב תומכים בסלילת קטע הציר".
ממינהל התכנון נמסר כי "ברוב המכריע של המקרים תוכנית מתאר אינה פוגעת בתוכניות מפורטות מאושרות, מאחר שמדובר בזכות קניינית". מחברת דלק לא נמסרה תגובה.
6 תגובות לכתיבת תגובה