אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך מקימים תחנת דלק בתחומי שטח ירוק צילום: אלעד גרשגורן

כך מקימים תחנת דלק בתחומי שטח ירוק

חברת דלק מקימה תחנה בבקעת הנדיב בהתבסס על תוכנית מ־1999, אף שהשטח הוגדר ב־2007 אזור לשימור. תושבי האזור נאבקים בתוכנית, אך ייתכן שכבר מאוחר מדי

07.12.2015, 09:26 | דותן לוי

חברת דלק החלה בהקמתה של תחנת דלק בבקעת הנדיב על כביש בנימינה־גבעת עדה, באזור המיועד לשימור בהתאם לתמ"א 35 ולתוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 6). בתמ"א של מחוז חיפה, שאושרה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה כבר ב־2007, מתוארת בקעת הנדיב כאזור לשימור ופיתוח מבוקר שבו קיים צורך לשמירה על משאבי הטבע. בשל ההכרה באזור זה כרגיש אקולוגית הוא הוגבל גם בהיבטים של שימושים חקלאיים. אך כעת נראה שדווקא כשמדובר בחברת דלק הצורך בשימור השטח נעלם.

נזכרו בשלב מאוחר

 

בקעת הנדיב משתרעת בין יישובי אלונה וגבעות מנשה במזרח, רמת הנדיב ובהמשך חוף הים במערב, וזכרון יעקב, בנימינה ופרדס חנה מצפון ודרום. האזור ידוע בזכות הנופים שלו, הנחלים והשטחים הפתוחים והחקלאיים הרבים שבו.

בתוכנית לאזור נכתב כי מטרתה היא שימור נוף ואיכות סביבה, אלא שלפני שאושרה התמ"א אושרו כמה תוכניות נקודתיות לאזור. אחת מהן היא תוכנית להקמת תחנת הדלק שאושרה ב־1999 ועברה כמה משוכות, כולל אישור של בית המשפט המחוזי והעליון ב־2003. למרות זאת, תושבי האזור טוענים שלא היו מודעים לאפשרות הקמתה והחלו להיאבק בכך רק כעת, כאשר היא כבר נמצאת בתהליכי בנייה.

"לצערנו זה קרב מאסף", אומרת ראש תחום תכנון באדם טבע ודין יעל דורי. "יש הצעת חוק שנוגעת לחופים, אבל אנחנו חושבים שראוי ונכון להחיל אותה גם על שטחים פתוחים. תמ"א 35 הגדירה את האזור הזה כאזור נקי מפיתוח, רצף של שטחים פתוחים וערכים ירוקים. כמו בפלמחים ובאכזיב, מדובר בתוכנית ישנה שאין לה מקום בימינו".

"ההשערה שלנו היא שבחרו לבצע את התוכנית דווקא עכשיו בגלל תוכנית לסלול כביש עוקף לבנימינה, שסובלת מעומסי תחבורה בגלל הרכבת", טוען תושב גבעת עדה ברוך אורן, ממובילי המאבק. "כלכלן מטעמנו בדק את נתח הרווחים של תחנות הדלק באזור ומצא שהוא אפסי ולכן הסברה. הכביש שמתוכנן אושר בתמ"מ 6 אבל בוטל לפני כמה שנים, וכעת הרשות המקומית מנסה לקדם אותו באופן מקומי".

תחנת הדלק שנבנית בבקעת הנדיב. לטענת התושבים מדובר בסנונית שמבשרת את בוא הכביש , צילום: אלעד גרשגורן תחנת הדלק שנבנית בבקעת הנדיב. לטענת התושבים מדובר בסנונית שמבשרת את בוא הכביש | צילום: אלעד גרשגורן תחנת הדלק שנבנית בבקעת הנדיב. לטענת התושבים מדובר בסנונית שמבשרת את בוא הכביש , צילום: אלעד גרשגורן

כחלון עשוי להתערב

 

במקביל לפעילות המקומית פנה יו"ר השדולה החברתית־סביבתית ח"כ דב חנין לשר האוצר משה כחלון וביקש ממנו לנסות ולעצור את תנופת הבנייה והסלילה הבלתי רצויות. "לצערנו ולצער תושבי המקום, בעלי כוח מקומיים ובעלי אינטרסים מצומצמים וקצרי טווח פועלים לשינוי המרקם הייחודי של מרחב בקעת הנדיב. הדבר בא לידי ביטוי בין השאר על ידי תכנון סלילת כביש ללא כל הצדק תכנוני, והכל תוך פגיעה בלתי הפיכה בטבע הייחודי", לדבריו.

מהמועצה המקומית בנימינה־גבעת עדה נמסר כי "הקמת התחנה היא עובדה מוגמרת על פי פסיקת בית המשפט העליון מ־2003. ממועד אותה פסיקה נדמו קולות המתנגדים. המועצה בחנה את צעדיה והגיעה למסקנה שאין ביכולתה לשכתב את אשר נעשה בעבר. לעניין הפיתוח התחבורתי בכביש 654, משרד התחבורה רואה צורך וכדאיות בכך ואף הקצה למיזם 6.5 מיליון שקל. משרד השיכון רואה עין בעין עם משרד התחבורה. ראשי הרשויות בעוטף בקעת הנגיב ואנשי רמת הנדיב תומכים בסלילת קטע הציר".

ממינהל התכנון נמסר כי "ברוב המכריע של המקרים תוכנית מתאר אינה פוגעת בתוכניות מפורטות מאושרות, מאחר שמדובר בזכות קניינית". מחברת דלק לא נמסרה תגובה.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
3, אם יוציאו את תחנת הרכבת מבנימינה תקטן התנועה ביישוב.
התחנה הכי עמוסה בישראל אז מן הסתם התנועה החוצה את בנימינה ברובה לכיוון התחנה גם. שנית, התחנה הזו היא אסון, מבנה עלוב שתקוע בין שכונת מגורים לאיזור תעשייה עם שטח חנייה בגודל של סופרמרקט ותו לא ובנוסף ראש המועצה מתעלל בכל באי התחנה שרוצים לחנות ולתפוס רכבת לעבודה. הגיע הזמן להעביר את התחנה למתחם מול זיכרון, יש שם שטח פתוח ענק והגישה אליו מכביש 4 נוחה בהרבה, כמובן שיש לשפר את הגישה לשם מהצומת אבל כל עוד התחנה בתוך בנימינה מדובר בסבל לכולם.
10.12.15
3.
מועצת בנימינה מחרבת את בקעת הנדיב
מועצת בנימינה זורה חול בעיני התושבים. היא מספרת לתושבי בנימינה שאם יסללו כבישים (וכבישים הולכים טוב עם תחנות דלק) ניתן יהיה להוציא את התנועה מתוך בנימינה. זו שטות מוחלטת שרק תגביר את הנסועה באזור ותחרב את בקעת הנדיב. השטח של בקעת הנדיב הוא מסדרון אקולוגי חשוב שעומד להפגע. איכות החיים של תושבי האזור עומדת אף היא להפגע קשות בגלל ניהול אנאכרוניסטי ופופוליזם של המועצה המקומית. אפשר עדיין לעצור את הטעות הזו.
אורי שיינס , גבעת עדה  |  07.12.15
לכל התגובות