אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה בעצם גוגל צריכה להיפרד מג'ימייל

פרשנות

למה בעצם גוגל צריכה להיפרד מג'ימייל

החלטת ענקית הרשת לקדם את השירות החדש אינבוקס מעוררת תהיות, אך ג'ימייל הפופולרי אינו מתאים לעידן שבו המייל מתקשה להיות יעיל

08.12.2015, 12:52 | עומר כביר

גוגל החלה לאחרונה לבצע מהלך שעשוי לבשר על קצו המתקרב של שירות ג'ימייל כפי שאנו מכירים אותו. משתמשי Inbox, אפליקציית המייל החדשה של החברה, נשלחים כעת לגרסת הווב שלה כשהם נכנסים ל־gmail.com, במקום לממשק המוכר של ג'ימייל. 

קראו עוד בכלכליסט

מאז הפרסום על כך ב"פורבס" בסוף השבוע, עורר המהלך תהיות רבות (באתר "כלכליסט", למשל, הידיעה בנושא היא כרגע הנקראת ביותר החודש). ג'ימייל הוא שירות דואר אלקטרוני פופולרי מאוד, ובעיני רבים גמיש ומוצלח יותר מהמתחרים. אאוטלוק של מיקרוסופט למשל, למרות שיפורי ממשק נרחבים, עדיין זוכה להרבה פחות אהדה. אז מדוע גוגל רוצה לנענע את הסירה?

אפליקציית אינבוקס של גוגל אפליקציית אינבוקס של גוגל אפליקציית אינבוקס של גוגל

ההסבר הוא, ככל הנראה, שבשנים האחרונות המייל הפך לכלי תקשורת הרבה פחות יעיל והרבה יותר מעיק. יותר ויותר אנשים כורעים תחת עומס המיילים שמגיעים לתיבתם, ועשרות או מאות תכתובות חדשות ביום הן כבר לא דבר נדיר. גם הצמיחה של כלי תקשורת חלופיים, כמו רשתות חברתיות או שירותי מסרים מיידיים דוגמת וואטסאפ, לא הקלה בעומס המיילים הגובר.

אחראי ישיר לכך הוא ג'ימייל עצמו, שעם השקתו ב־2004 הציע בחינם נפח אחסון עצום דאז של גיגה־בייט (15 גיגה־בייט כיום עם שירות האחסון Drive ושירות התמונות Photos). מגמה זו שגוגל הובילה עודדה את השימוש במייל, אך הממשק של ג'ימייל עדיין מתאים יותר לתקופה שבה קיבלו המשתמשים מיילים ספורים ביום. חידושים שהציג השירות, כמו ריכוז מיילים מאותה התכתבות במקום אחד ושימוש במערכת תגיות, כבר אינם מספיקים.

כדי להתמודד עם המצב הזה לא דרוש שדרוג של ממשק קיים, אלא פתרון רדיקלי יותר. כמה חברות ניסו להתמודד עם האתגר הזה, ובשנה שעברה הציגה גוגל את אינבוקס כפתרון שלה. באינבוקס ההתייחסות למייל היא לא כשיחה אלא כמשימה שיש להשלים, ומתפיסה זו נגזרת צורת עבודתה. כשעוברים על רשימת המיילים ניתן לבחור אם לקרוא הודעה, להשיב לה או לקבל תזכורת להמשך טיפול מאוחר יותר. סיימתם לטפל בהודעה? ניתן לסמן וי ולפנות אותה מתיבת ההודעות הנכנסות.

כשמצרפים לכך מיון הודעות אוטומטי וריכוז מיילים באותו נושא למעין חבילה אחת, מתקבלת מערכת שמאפשרת לעבור במהירות וביעילות על כמות גדולה של אימיילים. יתרונות נוספים הם ממשק משתמש נוח במובייל (כולל אפשרות לטפל במיילים באמצעות מחוות החלקה), וחלוקה לקטגוריות נושאיות דוגמת טיולים או פיננסים (מיילים מהבנק, למשל).

אבל רגע, אם אינבוקס כל כך מוצלחת, למה שהממשק שלה לא יחליף את ג'ימייל? הסיבה היא דווקא שמדובר בפתרון רדיקלי, וגוגל כבר נכוותה בעבר כשניסתה ליישם חד־צדדית פתרונות תקשורת מהפכניים (באזז, וייב). תחת זאת בוחרת החברה בקידום הדרגתי של אינבוקס שיאפשר לקבל משוב ולשפר אותה. ראשית היא הושקה כאפליקציית מובייל, כעת המשתמשים מנותבים אליה מ־gmail.com, ובשלב הבא אולי גם משתמשי ג'ימייל יישלחו לאינבוקס. לא כולם יאהבו את זה, אבל אם גוגל באמת רוצה לתקן את המייל כנראה אין ברירה.

תגיות