אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"למתגייסים שאין הורים שעוזרים, יש קושי כלכלי רב" צילום: אריאל שרוסטר

כנס כלכליסט

"למתגייסים שאין הורים שעוזרים, יש קושי כלכלי רב"

כך אמר אורי היימן, מנכ"ל חברת אוצר המטמיעה פרויקט לחינוך פיננסי בצבא, בכנס התנהלות פיננסית נכונה בעידן הדיגיטלי של "כלכליסט" ובנק הפועלים המתקיים בת"א; בכנס הוצגה התוכניות של משרד החינוך לחינוך פיננסי

14.12.2015, 13:13 | כתבי כלכליסט

כיצד משרד האוצר יכול לסייע לכמה שיותר אנשים להתנהל בצורה פיננסית מושכלת, ובמיוחד עבור אנשים שנמצאים במסגרות סגורות – כגון חיילים, סטודנטים ותלמידים. לשאלה זו התייחסה ליאורה הירשהורן, מנהלת אגף לחינוך פיננסי במשרד האוצר, בכנס התנהלות פיננסית נכונה בעידן הדיגיטלי של "כלכליסט" ובנק הפועלים המתקיים בת"א.

הירשהורן מובילה קמפיין נרחב לפיתוח אוסף של כלים פיננסיים ידידותיים למשתמש המרוכזים באתר "האוצר שלי", שהושק לפני כשנה וחצי. מאז הקמתו, למעלה מ-720 אלף איש ביקרו באתר, שכולל לא מעט דו"חות אינטראקטיביים, מדריכים וסרטונים מקוונים.

ליאורה הירשהורן, מנהלת האגף לחינוך פיננסי במשרד האוצר, צילום: אריאל שרוסטר ליאורה הירשהורן, מנהלת האגף לחינוך פיננסי במשרד האוצר | צילום: אריאל שרוסטר ליאורה הירשהורן, מנהלת האגף לחינוך פיננסי במשרד האוצר, צילום: אריאל שרוסטר

כך למשל, משתמשים יכולים לקבל טיפים לגבי בחירת חברת ביטוח לנושאי דירה ורכב, הסברים על מה לעשות במקרה חירום וכיצד לקבל מענה מחברות הביטוח, ואף כלי השוואת מחירים שמדרג את כל חברות הביטוח לפי ההצעות שלהם – אבל גם לפי רמת השירות שלהם, על פי מדדים כגון סקרי שביעות רצון ומהירות תגובה לתביעות.

כלים אחרים מאפשרים למשל למשתמש לאתר את כל כספי הפנסיה האבודים שלו, הנמצאים בחשבונות פנסיה, כיצד לקרוא את דו"ח הפנסיה המפורט ומדריך המאפשר לחסוך בדמי הניהול. לפי הירשהורן, נושא הפנסיה הוא הפופולרי והנקרא ביותר באתר, ובמקום השני נמצא נושא המשכנתא.

תכנים בהיקף של 3 שעות שבועיות מכיתה ג' ועד יב'

דניאלה פרידמן, מפמ"ר למדעי החברה ומנהלת המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים במשרד החינוך, הציגה בכנס את התוכניות של משרד החינוך לחינוך פיננסי - אלו המיושמות היום בבתי הספר בגילאים השונים.

דניאלה פרידמן, מפמ"ר למדעי החברה ומנהלת המטה לחינוך אזרחי, צילום: אריאל שרוסטר דניאלה פרידמן, מפמ"ר למדעי החברה ומנהלת המטה לחינוך אזרחי | צילום: אריאל שרוסטר דניאלה פרידמן, מפמ"ר למדעי החברה ומנהלת המטה לחינוך אזרחי, צילום: אריאל שרוסטר

לגילאים הצעירים (כיתות ב'-ד') קיימים תכנים מהמשולבים בשיעורי חברה, מולדת ואזרחות. אלו מתמקדים בנושאים

בסיסיים כמו בנקים, תקציב והתפתחות הכסף. תוכנית נוספת - 'הגינות בצרכנות', שנבנתה ביחד עם המועצה הישראלית לצרכנות, משלבת תכנים בהיקף של 3 שעות שבועיות מכיתה ג' ועד יב', ומיושמת בתחומי דעת שונים. היא עוסקת גם בנושאי תקציב וחסכון, אך מתמקדת בעיקר בנושא ההגינות כערך מרכזי.

התוכנית המרכזית של המשרד, כך אמרה פרידמן, מועברת לכיתות י'. זוהי תוכנית בהיקף של 30 שעות לימוד סימסטריאליות, בהן 10 שעות פרונטאליות ו-20 שעות מתוקשבות באמצעות ממשק אינטרנטי. פרידמן הציגה את המערכת האינטראקטיבית המשמשת את התלמידים, הבנויה כך שהתלמידים לומדים תכנים לפני השיעור באמצעות הפלטפורמה האינטרנטית, ולאחר מכן משמשים השיעורים לסגירת הנושא בכיתה ולתגבור של התלמידים.

אורי היימן: חיילים רבים נקלעים למשבר הכנסות על רקע גיוסם

"המציאות השכיחה היא שבני נוער עובדים לפני הצבא וכשהם מתגייסים הם נאלצים להתמודד ם עם ירידה ברמת ההכנסה וההוצאה, ואם לא נערכים בצורה הנכונה נוצר פער." כך אמר  אורי היימן, מנכל חברת אוצר המטמיעה פרויקט לחינוך פיננסי בצבא.

לדבריו, במסגרת התכנית "נשארים במסגרת" הם נתקלים "ברבבות בני נוער, נוער מוצלח אבל לא מודרך כלכלית". במסגרת המעבר לצבא הסביר היימן מתמודדים המתגייסים עם קושי כלכלי במידה והגיעו מבתים שלא נותנים להם בתחילת כל שבוע 200 שקל להוצאות השוטפות.

אורי היימן, מנכ"ל חברת אוצר המטמיעה פרויקט לחינוך פיננסי בצבא , צילום: אריאל שרוסטר אורי היימן, מנכ"ל חברת אוצר המטמיעה פרויקט לחינוך פיננסי בצבא | צילום: אריאל שרוסטר אורי היימן, מנכ"ל חברת אוצר המטמיעה פרויקט לחינוך פיננסי בצבא , צילום: אריאל שרוסטר

"אנחנו נפגשים יותר עם אנשים שמגיעים מהבית עם תפיסה של חיים רק פעם אחת גם אם אין. הרבה יותר מאלו שמגיעים מבית שאין וצריך לחיות ממה שיש", אמר היימן. "כשאומרים לחייל אשראי הוא חושב על כרטיס אשראי ולא על מסגרת בבנק ובכרטיס האשראי ואיפה הם נפגשים כל חודש או ריבית ומה זה אשראי ארוך טווח וקצר טווח".

התכנית "נשארים במסגרת" החלה לפעול בצה"ל בינואר 2015 וצפויה להכשיר עד סוף השנה את מערך הת"ש בצהל להענקת כלים לחינוך פיננסי כדי לטפל בחיילים שמגיעים לשירות עם קושי כתוצאה מהתנהלות כלכלית בעייתית.

3 כלים פיננסים שמציע בנק ישראל

עו"ד טל הראל מתתיהו, מנהלת יחידת האסדרה בפיקוח הבנקים, העריכה הבוקר כי "המעבר למסלול העמלות הבסיסי יכול לחסוך ללקוח הבנקאי עשרות שקלים ומאות שקלים במעבר למסלול העמלות המורחב".

עו"ד טל הראל מתתיהו, מנהלת יחידת האסדרה הפיקוח על הבנקים בנק ישראל, צילום: אריאל שרוסטר עו"ד טל הראל מתתיהו, מנהלת יחידת האסדרה הפיקוח על הבנקים בנק ישראל | צילום: אריאל שרוסטר עו"ד טל הראל מתתיהו, מנהלת יחידת האסדרה הפיקוח על הבנקים בנק ישראל, צילום: אריאל שרוסטר

היא הראל סקרה שלושה כלים פיננסים שמציע בנק ישראל שיכולים להביא לשינוי בהתנהלות הפיננסית. הראשון - שירות מסלולי עמלות שמאפשר להוריד את העמלות שמשלם הציבור. הסל הבסיסי מיועד למשקי בית שלא עושים פעולות רבות לצד סל פעולות מורחב. ההצטרפות לסל נקבעת על פי בחינה של מספר וסוג פעולות הלקוח 3 חודשים אחורה והתאמת הסל ללקוח.

הכלי השני - הוא תעודת הזהות הבנקאית שצפויה להיכנס בקרוב לתוקף. הכלי מספק ללקוח דוח שנתי של הפעילות הכלכלית של הלקוח במערכת הבנקאית. הדו"ח יישלח ללקוחות בדחיפה בסוף פברואר ויהיה זמין גם במהלך השנה על פי דרישה.

הכלי השלישי - כלי שיכנס לתוקף בעוד מספר חודשים ויאפשר להם לאתר חשבונות אבודים.

בכתיבה השתתפו: הראל עילם, גלי וולוצקי, הדס גליקו ורעות שפיגלמן

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות