אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לואו קוסט לחלל: השיגור של SpaceX הסתיים בהצלחה צילום: טוויטר

פורצי הדרך

לואו קוסט לחלל: השיגור של SpaceX הסתיים בהצלחה

החברה של אלון מאסק הצליחה לבצע לראשונה טיסה של טיל שהונחת על הקרקע בשלמותו. מדובר בצעד ראשון ומשמעותי להוזלה מסיבית של עלויות הטיסה לחלל ואפילו ליישוב מאדים

22.12.2015, 10:33 | רפאל קאהאן

SpaceX, יצרנית הטילים של אלון מאסק, מייסד טסלה, הודיעה אמש כי הצליחה להנחית ללא תקלה לראשונה טיל ששוגר זמן קצר לפני כן. הטיל שוגר לגובה של כ-200 ק"מ, הוחזר לפני הארץ ונחת נחיתה "רכה". מדובר בפריצת דרך משמעותית שכן הטכנולוגיה תאפשר להוזיל את עלויות השיגור של מטענים ואפילו אסטרונאוטים לחלל. 

קראו עוד בכלכליסט

מה שנראה לנו כל כך מובן מאליו בתחום התעופה האווירית - שיגור עצם לאוויר ונחיתתו בחתיכה אחת - הרבה פחות פשוט כשזה מגיע לשיגור עצמים לחלל. כל חתיכה שרקטה שמשוגרת לחלל משילה מעצמה הופכת אותה לקלה יותר ולכן למהירה יותר.הטכנולוגיה של SpaceX תייתר את השימוש ברקטות כאלה ותחסוך מיליונים. בטיל החדש שלה (Space Launch System) נאס"א עדיין משתמשת בטכנולוגיה הישנה והיא זוכה לביקורת רבה על בזבוז המשאבים.

אלון מאסק אינו היחיד במירוץ להוזלת שיגור מטען לחלל. גם מייסד אמזון, ג'ף בזוס, הקים חברה מתחרה לזו של מאסק בשם Blue Origin וגם לטיל שלו היה טיסת ניסוי מוצלחת לפני כחודש. התחרות בין שני יזמי הטכנולוגיה התבטאה בברכה ששיגר בזוס למאסק לאחר היוודע השיגור המוצלח: "ברוך הבא למועדון", מסר בזוס בעוקצנות מסויימת. רכב החלל של בזוס אכן היה הראשון להצליח נחיתה רכה, אך הטיל של מאסק הצליח לבצע זאת לאחר ששוגר לגובה כפול מזה של בזוס וכן הונחת במהירות גבוהה פי שניים, שעל פי המדידות הגיע למאך 7.5.

הטילים של מאסק ובזוס מסמנים עידן חדש בניצול החלל. אחת הבעיות העיקריות של טיסות החלל עד כה הייתה העלות הגבוהה של שיגור מטען, אנושי או דומם, לחלל. הטילים החדשים יאפשרו לחתוך את עלויות השיגור לעשירית מהמחיר כיום ועד למאית העלות בעתיד. מדובר בחיסכון עצום ואחד שיאפשר לשגר מטענים לכיוון הירח או מאדים, תוך הבטחה שניתן יהיה לשגר את החללית חזרה לכדור הארץ.

שוגרה ונחתה בחתיכה אחת. הרקטה של מאסק, צילום: טוויטר שוגרה ונחתה בחתיכה אחת. הרקטה של מאסק | צילום: טוויטר שוגרה ונחתה בחתיכה אחת. הרקטה של מאסק, צילום: טוויטר

אלון מאסק ציין בין השאר שאחת המטרות של פיתוח רכב החלל שניתן לשימוש חוזר הוא כיבוש מאדים. "אני רוצה שלאנושות תהיה תכנית גיבוי במקרה שלא נוכל להמשיך לחיות על כדור הארץ", הסביר מאסק במהלך מסיבת העיתונאים שכינס עם היוודע הצלחת טיסת הניסוי.

החללית של מאסק שמכונה פלקון 9 (Falcon 9) מציגה עלויות תפעול נמוכות בהרבה מאלה של טילים מקבילים כיום. בניית הטיל עלתה לדברי מאסק כ-60 מיליון דולר, עלות הדלק המשוערת הגיעה לכ-200 אלף דולר בלבד. כעת החברה צריכה להראות מה העלויות של השמשת הטיל לטיסה חדשה. יש לזכור שמעבורת החלל של נאס"א הייתה כלי טיס שניתן לשימוש חוזר, אך העלויות של השמשתה מחדש היו אסטרונומיות, ודרשו צוות תפעול גדול מאוד.

מאסק יצטרך להוכיח שטיל הפלקון ניתן לשימוש חוזר בעלויות נמוכות יותר. אם הוא יצליח, מדובר בצעד ענק עבור תעשיית שיגור המטענים לחלל הצעירה ובעיקר התקדמות אדירה לדמוקרטיזציה של טיסות חוץ אטמוספריות.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
ל-4 גם לא מדויק , והישג ענק לתעשיית החלל
שהטיל הזה לא יכול להציב לווינים בחלל - המשימה שהושלמה בהצלחה הייתה של שיגור 11 לווינים לחלל. בכל מקרה, הישג ענק לכל תעשיית החלל הפרטית והמסחרית. מאסק אמר כבר בהקמת SpaceX שאחת המטרות של החברה היא להוזיל את השיגורים לחלל בשני שליש והיום הוא עשה צעד גדול לעבר המטרה. לגבי הוויכוח ממשלתי/מסחרי - nasa כבר הצהירו שהם הולכים להתמקד יותר בפן הניסוי ופיתוח הכלים שמשמשים לחקר החלל מאשר השיגורים/והחלליות. ועדיין הם מעורבים בכמעט כל פן אפשרי של השיגורים של SpaceX אז אי אפשר להמעיט בערכם. כן ירבו הישגים כמו היום והלוואי שנראה נחיתה על מאדים של אנשים בהקדם!
שלום  |  23.12.15
5.
למגיב 1: להיפך, זוהי דוגמא איך השקעה ממשלתית מצמיחה ענף תעשייתי חדש.
בחמישים השנים הראשונות של חקר החלל, הסיכונים היו רבים מדי (גם בעלויות וגם, לצערנו, בחיי אדם). שום חברה מסחרית לא היתה יכולה לקחת על עצמה סיכון כזה. כיום, עם תעשיית לווינים מפותחת, וידע טכנולוגי לא מבוטל שמבטיחים שיעורי הצלחה סבירים ושיעורי תאונות נמוכים מספיק יכולה חברה מסחרית להטיל את יהבה בפעילות מסוג זה (בלי שחבר המנהלים יזרוק את המנכ״ל לכל הרוחות). גם בארץ, עבור מו״פ בסיסי ולצורך הוכחת התכנות יש את המדען הראשי שתומך בפעילות מסוג זה כדי לגשר על הפער של קושי מימון של פרוייקטים בשלב בו הסיכונים (הטכנולוגיים לרוב) גבוהים מדי.
אבי  |  22.12.15
4.
למגיב 1: על כל מאסק יש אלפי אלוביצ'ים
לאחר תקלה בשיגור הקודם, מאסק שידרג את המאמץ של SpaceX תוך שיפור ביצועי הטיל. ואלוביץ? אץ למכור את "חלל תקשורת" לאחר אבדן "עמוס 5". כמו התרשמות מזוכי-פייס, יעילות השוק הפרטי היא מיתוס מוטה: למעטים יש מזל + שכל + התמדה, ולשאר - יש ההפך.
שוק חפשי הוא אגדה , וטייקונים - הם עובדה  |  22.12.15
3.
עיוות משמעות השוק הפרטי
מי משלם בדיוק על הניסויים של SPACEX? האם חלק גדול מהם לא משולם ע"י נאס"א שחתמה חוזי עתק איתם? לפני שהייתי מדבר על דברים שרשויות ממשלתיות רק יכולות לחלום עליהן, כדאי להבין שנאס"א כבר הנחיתה אדם על הירח לפני כמעט 50 שנה ולפני כמעט 60 שנה, מדינה קומוניסטית שיגרה לראשונה לווין לחלל. אמנם מאסק ובזוס הצליחו לעשות משהו שנאס"א לא עשו אבל המשימות רבות ומגוונות וקצרה היריעה מלפרט בכמה תחומים נאס"א מתעסקים. יש יתרונות לשוק פרטי ויש יתרונות לממשלה. וחשוב לזכור גם של עומק תגובות ומילים גם יש חשיבות.
מתן , המרכז  |  22.12.15
לכל התגובות