אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

"היתרון אצלנו שגם אחרי ויכוח ממשיכים לעבוד ביחד"

בני משפחת ג'האשן מנהלים כבר 100 שנה את בית הבד המייצר את מוצרי שמן הזית של המותג "סבא חביב". איך זה מצליח להם? נכדו של המייסד מספר כי הסוד הוא בחלוקת אחריות ברורה בין כל בני המשפחה

27.12.2015, 06:44 | שרון בג

חברת "סבא חביב" מקיבוץ פרוד שבגליל העליון מתמחה בייצור שמן זית וטחינה אורגנית. תהליכי הייצור בחברה משלבים שימוש באבן ריחיים על פי המסורת הגלילית וקו ייצור מתקדם. פעילותה של החברה מתחלקת לשלושה תחומים: מערך הייצור - מגידול הזיתים ועד הפקת השמן ומוצריו והטחינה, מערך השיווק וההפצה ומרכז מבקרים.

בעבר ייצר בית הבד המשפחתי שמן זית עבור מותגים אחרים, אך כיום הוא מייצר שמן זית רק תחת המותג המשפחתי. בעשור האחרון הפך "סבא חביב" מעסק אינטימי לחברה הגדולה ביותר לייצור שמן זית טהור בארץ. החברה מפרנסת 30 בתי אב ואת מוצריה ניתן למצוא במאות נקודות מכירה ברחבי הארץ.

הסיפור המשפחתי

ראשיתה של החברה בבית בד גלילי בעל ניסיון של 100 שנות בענף עצי זית וייצור שמן זית ישראלי טהור. סבא חביב ג'האשן היה ממייסדי ענף הזית בגליל. בבית בד עתיק, אבן ריחיים ומכבש ידני, הוא הפיק את שמן הזית המשובח ביותר בגליל. נכדיו של סבא חביב (שהלך לעולמו ב-1982), הם ממשיכי דרכו ומנהלים את בית הבד בקיבוץ פרוד ברוחו ובהשראתו.

בשנת 2006 הפך העסק המשפחתי הקטן לחברה. את המהפך, יזם הנכד הבכור מנעם ג'האשן לכבודו של סבא חביב, אליו הצטרפה המשפחה כולה – ההורים, האחים ובנות זוגם. כל אח אחראי על תחום אחר: מרכז המבקרים, המפעל ומערך ההפצה.

מנעם מספר כי "הלב הפועם של העסק הוא מרכז המבקרים המופעל על ידי בני המשפחה, ובו מבקרים כ-90 אלף איש בשנה". אחים שבחרו לעסוק בתחומים אחרים כמו האח הרוקח המייצר סבונים על בסיס שמן זית, מוכר גם הוא את תוצרתו במרכז המבקרים.

מימין, עיסא ג מימין, עיסא ג'האשן והבן וואפה. כל המשפחה מגויסת | צילום: דיסקונט מימין, עיסא ג

כיצד מתקבלות ההחלטות בעסק?

כדי לשמור על ניהול מקצועי של החברה המשפחתית, השכילה המשפחה למנות בשנה האחרונה מנכ"ל מקצועי, רותם שגב, איש שיווק עתיר ניסיון אשר נותן מבט על ומפקח על ההתנהלות ברמה העסקית.

שגב מספר כי "כל אחד מהאחים מחליט את ההחלטות הנוגעות לתחום אחריותו, אבל ההחלטות תמיד תואמות את האסטרטגיה הרחבה של החברה. ועדיין, אנשים הם אנשים, לכן אנרגיות וויכוחים הם חלק בלתי נפרד מהתנהלות של כל עסק, גם עסק משפחתי. היתרון אצלנו שגם אחרי ויכוח עדיין ממשיכים לעבוד ביחד".

מוצרי "סבא חביב" מוצרי "סבא חביב" מוצרי "סבא חביב"

מה עם הדור הצעיר?

מנעם מציין בסיפוק כי "למרות שהדור הצעיר עדיין צעיר מדי מכדי להשתלב במפעל הרי שהם כבר חיים את העסק, מבלים במרכז המבקרים ועוזרים".

האם היחסים בתוך המשפחה משפיעים על העסק ולהיפך?

החברה מנוהלת כעסק מקצועי לכל דבר אבל המשפחתיות היא לב ליבו של העסק והיא באה לידי ביטוי באווירה, בתחושת השותפות והעזרה ההדדית, וגם בפיתוח המוצרים. לאחרונה, הושק מוצר חדש הנקרא "השמן של המשפחה" - תערובת מיוחדת שגובשה על סמך טעימות של כל בני המשפחה.

"מה זאת משפחתיות? אח שלי רופא אף אוזן גרון, מנהל אזורי בקופת חולים. בתקופת העומס של פסטיבל הזית הוא מגיע למרכז המבקרים ומשמש כמדריך המלווה את המבקרים בהסברים וטעימות", מספר מנעם.

מצב העסק בהווה והתכניות לעתיד

מנעם ורותם המנכ"ל גאים לספר כי המותג "סבא חביב" חזק ומוכר. כש"טיב טעם" רכשה את "עדן טבע מרקט", נשען הקמפיין להשבת לקוחות עדן טבע על "סבא חביב" עם עשרות שלטי חוצות בכל הארץ.

החזון העסקי הוא להמשיך את מגמת הצמיחה באופן הדרגתי ובתהליך מובנה. כמו בכל עסק, ההתמודדות היומיומית נסובה סביב מערכות היחסים עם הלקוחות, גיוס לקוחות חדשים, ביטוח אשראי למזעור נזקים וניהול תזרים המזומנים.

רותם מגלה כי "בשנה הקרובה אנחנו מתכוונים להמשיך ולפתח מוצרים חדשים. בקרוב יעלו ארבע סדרות של מוצרים חדשים. כמו כן, נמשיך במאמצים לחדור לשווקים בינלאומיים".

מנעם אומר "שבזכות המודרניזציה התפוקה גדלה, אם במטע של סבא גדלו 30 עצים על דונם, כיום מגדלים 130-150 עצים לדונם. ולאור העובדה כי ענף עצי הזית הוא ענף חשוב במטבח הישראלי והבינלאומי, שמן הזית נחשב למוצר פרמיום ומחיריו על כן יציבים". העתיד נראה ירוק. ירוק זית.

תגיות