אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה הרגישה לאה? צילום: יוסי צבקר

מה הרגישה לאה?

האופרה "אמהות" מציגה את נקודת המבט המושתקת של הנשים בתנ"ך. "רציתי לדעת מה הן חושבות, לשים אצבע על המקום הכואב", מסביר היוצר דוד זבה

28.12.2015, 08:33 | מאיה נחום שחל

ארבע זמרות אופרה עולות לבמה ומבצעות תמונות אופראיות בדמותן של נשים בתנ"ך שקולן הושתק — שרה, רחל, לאה, רבקה, הגר, בלהה וקטורה — וגם בדמות אלוהים, שמושר על ידי זמרת סופרן. "קראתי לזה תמונות אופראיות משום שאלה קטעים ומצבים ולא סיפור כמו באופרה", מסביר המלחין והמנצח דוד זבה, שכתב והלחין את אופרת הפרינג' "אמהות". האופרה, בבימויה של שירית לי־וייס, תעלה מחר במרכז תרבות מנדל ביפו.

הכל התחיל כשזבה למד עם ילדיו למבחנים בתנ"ך, ומצא עצמו ממשיך לקרוא את הפרקים שאינם בתוכנית הלימודים אחרי שהם כבר שכבו לישון. "זה ריתק אותי, ומצאתי עצמי קורא עוד ועוד עד שחברים חשבו שאני 'מתחזק'. הסברתי להם שאני מתחזק, אבל לא מבחינה דתית. לכל עם יש המיתולוגיה שלו, הנרטיב שלו, ושלנו מלא בהרבה סיפורים מאוד לא פוטוגניים, לא פמיניסטיים, לא שוויוניים. הדמויות סקרנו אותי. בהתחלה קראתי לאופרה 'לאה' כי היא הכי סקרנה אותי. קראתי עליה מדרשים וחשבתי לכתוב רק עליה, אבל אז הבנתי שאני לא רוצה לכתוב עלילה תנ"כית בסגנון 'עשרת הדיברות' או 'יוסף ואחיו', אלא סדרה של מפגשים ומונולוגים ששמים את האצבע על המקום הכואב".

זבה בחר לקחת את אבותינו ואמותינו ולהסתכל עליהם דרך ראי של אפליות והעדפות, שקיימות לדבריו כבר מתחילת ספר בראשית.

דוד זבה. "חברים חשבו שאני מתחזק", צילום: יוסי צבקר דוד זבה. "חברים חשבו שאני מתחזק" | צילום: יוסי צבקר דוד זבה. "חברים חשבו שאני מתחזק", צילום: יוסי צבקר

 

מתייחסים לנשים כרחם

"בפרק השני אלוהים מעדיף את המנחה של הבל על זו של קין. אם תשאלי אותי איזה בן שלי אני אוהב יותר אני אתחלחל רק מהשאלה, אבל בתנ"ך זה ככה וזה כתוב שחור על גבי לבן. ברור שאלוהים העדיף את שרה ויצחק על פני ישמעאל, וכך גם אברהם. יצחק אהב את עשו, ורבקה את יעקב. יעקב אהב את רחל ושנא את לאה, ובהמשך העדיף את יוסף ובנימין על פני האחרים, וכשיעקב מכין את המחנה שלו לקרב הוא מציב בחזית את הילדים של בלהה וזלפה. הרבה פעמים בתנ"ך מתייחסים לנשים כמו לרחם שצריך לעשות את התפקיד שלו, לא שואלים אותן מה הן רוצות או אוהבות. בחרתי כמה רגעים כאלה, ושאלתי בעיקר את האמהות של האומה מה הן חושבות ומרגישות — למשל מה לאה הרגישה כשהכניסו אותה לאוהל של יעקב בלילה, כשברור לה שהוא לא רוצה אותה אלא את אחותה?".

סטנדאפיסט אופרה

זה אינו שיתוף הפעולה הראשון של זבה עם מרכז מנדל ביפו. הראשון היה באופרת הפרינג' "חילול הקסם", פרודיה על "חליל הקסם". "אני שמח לחזור לעבוד איתם כי זה מרכז מדהים, שלמרות גודלו והתקציבים הצנועים שעומדים לרשותו עושה דברים ענקיים בזכות המנהלת אינגי רובין".

זמרות האופרה של "אמהות". גם את אלוהים מגלמת זמרת סופרן, צילום: יוסי צבקר זמרות האופרה של "אמהות". גם את אלוהים מגלמת זמרת סופרן | צילום: יוסי צבקר זמרות האופרה של "אמהות". גם את אלוהים מגלמת זמרת סופרן, צילום: יוסי צבקר

זבה (45) — מנצח באופרה הישראלית, מנצח הבית של סימפונט רעננה ומרצה באקדמיה למוזיקה בירושלים — הוא בהכשרתו גם זמר אופרה שמריץ את מופע הסטנד־אפ "אופרה בטירוף", פרודיה על סוגים שונים של אופרה. "זה בעיקר למי שחובב את הז'אנר ואוהב לצחוק קצת. התחלתי עם זה כמשהו מחתרתי ועברתי את ההופעה ה־200 עם הרבה תזמורות ופסטיבלים בחו"ל. קומיקאי־אופרה זו נישה שלא קיימת בארץ וקיימת בחו"ל. קשה למצוא את הקהל לזה, והרבה מאוד מזמינים את המופע בלי לדעת מהו".

זה חלק מהניסיון לקרב את האופרה לקהל הצעיר יותר?

"האופרה הישראלית היא מיסיונרית מורעלת בכל מה שקשור להפצת אופרה — מהילדים של שלומי ועד המתנ"סים של אילות. אנחנו צוחקים שבתור זמרים צעירים הדבר שאנחנו הכי עושים באופרה זה קילומטרים, וזה דבר נפלא. באופרה תראי היום הרבה פחות שיער שיבה מאשר באולמות הקונצרטים של התזמורות. יש יותר צעירים ואנשים שבאים לראות במאים מעודכנים ונועזים. נגמר העידן הזה של הפרימדונה השמנה שעומדת, מגלגלת עיניים וצורחת חצי שעה 'אללי'. זה לא עובד יותר, הזמרות היום הולכות לחדר כושר".

תגיות