אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בשנה הבאה האינטרנט יגיע גם להליך התכנון צילום: עמית שעל

בשנה הבאה האינטרנט יגיע גם להליך התכנון

ממרץ הקרוב לא יידרשו קבלנים להתרוצץ בין מחלקות העירייה לקבל היתרי בנייה. מידענים של מינהל התכנון יקבלו את הבקשות דרך הרשת ויעבדו בשבילם

28.12.2015, 08:11 | אמיתי גזית

פרק הזמן הנדרש להוצאת היתרי בנייה צפוי להתקצר משמעותית בעקבות מחשוב התהליך בתחילת 2016. לפי מינהל התכנון במשרד הפנים, התהליך הממוחשב יחסוך לקבלנים את ההתרוצצות בין הרשויות כדי לקבל אישורי בנייה, ויקצר את זמן קבלת ההיתרים ב־40%.

ב־1 בינואר ייכנס לתוקף תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, המהווה את השלב האחרון ברפורמת הליכי התכנון, הרישוי והבנייה. עם זאת, רק בחודש מרץ ניתן יהיה להשתמש במערכת האינטרנטית בשל הצורך של הרשויות המקומיות להעניק פרק זמן לקבלת התנגדויות לחלקים אחרים ברפורמה. נוסף על ביטול הצורך בביקורים תכופים במחלקות ההנדסה ברשויות המקומיות, המערכת הממוחשבת תספק גם לוחות זמנים מחייבים להוצאת היתר.

מחשוב המערכות שיצא לפועל ב־2016 מבשר על השלמת הרפורמה בהליכי התכנון והבנייה, שעל ביצועה המליצה כבר לפני 13 שנה ועדת זיילר, שמונתה לחקור את הבטיחות במבני ציבור בעקבות התמוטטות הרצפה באולם החתונות ורסאי בירושלים. השופט ורדימוס זיילר שכיהן בראשות הוועדה ראה בהליכי הרישוי הקיימים "מעגל שוטה" של בירוקרטיה מסורבלת המכבידה על הדרך להגיע לבנייה בטוחה.

בינת שוורץ, צילום: עמית שעל בינת שוורץ | צילום: עמית שעל בינת שוורץ, צילום: עמית שעל

כיום מותנים היתרי הבנייה באישור מספר מחלקות ברשות המקומית, כגון רישוי עסקים, מחלקת חניה או תברואה, ובאישור של יותר מ־10 גופים שאינם קשורים לרשות המקומית, כגון המשרד להגנת הסביבה, פיקוד העורף, כיבוי אש, מינהלת אזור התעשייה ורשות העתיקות. המרדף המתיש אחר האישורים ללא גורם מרכזי הוביל להארכת הליך התכנון ולתסכול מצד היזמים.

החל ממרץ יכנסו היזמים למערכת האישורים הממוחשבת, שם יתבקשו למלא טופס "בקשה למידע", שיאפיין בצורה מפורטת את הבניין שבכוונתם לבנות. כך למשל יתבקשו היזמים להשיב מה היקף הבנייה, האם מתוכננת קומת מסחר והאם נדרשת כריתת עצים.

מידענים של מינהל תכנון שיועסקו ברשויות המקומיות יקלטו את הבקשות ויכינו תיק מידע מפורט בתוך 30 יום שיכלול תשובות ממחלקות העירייה השונות. משרדי הממשלה הרלבנטיים מקושרים גם הם לטופס הבקשה, ובמידת הצורך יוסיפו את חלקם לתיק. תיק המידע שיתקבל יהיה תקף לשנתיים שבמהלכן יוכל היזם להגיש בקשה להיתר בנייה, ואם עמד בכל התנאים שבתיק, הוועדה המקומית תהיה מחויבת לספק לו היתר בנייה. עד כה הכשיר מינהל התכנון כ־125 מידענים והטמיע את המערכת הממוחשבת ב־115 מתוך 126 ועדות מקומיות לתכנון ובנייה.

בשלב זה טוענים חלק מראשי הערים כי אינם מצליחים למצוא מספיק אנשים בעלי השכלה וכישורים מתאימים לשמש כמידענים עבור מינהל התכנון, בטענה כי השכר שאישר הממונה על השוכר באוצר למשרה אינו מספק. לדברי ראש עיריית ראשון לציון דב צור, המשכורות בגובה 10,000 שקל ברוטו שאישר האוצר לתפקיד נמוכות ביחס לאלו המשולמות עבור תפקיד זה בשוק החופשי. באוצר אומרים כי "הטענה מוכרת וכי השכר המוצע מבוסס על עבודה דומה במינהל התכנון. עם זאת, הטענות ייבחנו לגופן".

לקראת סוף 2016, בחודש נובמבר, תושלם הרפורמה בהליכי התכנון עם פתיחת שני מכוני רישוי שירכזו תחת קורת גג אחת נציגים של משרדי הממשלה האמונים על הענקת אישורי בנייה ובטיחות. לפי החוק החדש, המכון יידרש להגיש החלטה אם להעניק או לדחות היתר בנייה תוך 30 יום מקבלת הפנייה.

תגיות