אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעלי קווים משלימים את השליטה בחברה תמורת 60 מיליון שקל צילום: אביר סולטן

בלעדי לכלכליסט

בעלי קווים משלימים את השליטה בחברה תמורת 60 מיליון שקל

המהלך של קבוצת מאיר והורן את ליבוביץ נועד לחסום את חברת הרכב צ'יינה מוטורוס הסינית, ששקלה לרכוש מהשותפים הקטנים 30% מחברת האוטובוסים

29.12.2015, 06:47 | גולן חזני

שני השותפים הגדולים בחברת התחבורה הציבורית קווים רוכשים את חלקם של שני השותפים הקטנים מהם תמורת 60 מיליון שקל, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

בעסקה שנחתמת בימים אלה ירכשו קבוצת מאיר (35%) שבבעלות יעקב שחר וישראל קז (יבואני מכוניות וולבו והונדה) וחברת ההסעות הורן את ליבוביץ (35%) את חלקם של מסיעי אריה שאשא (15%) וא.נ. נתניה (15%) תמורת כ־60 מיליון שקל. שאשא ואשר קליינמן, הבעלים של א.נ. נתניה, יקבלו 30 מיליון שקל כל אחד בעסקה המשקפת לקווים שווי נקי של 200 מיליון שקל. כמעט כל הסכום הוא רווח נקי של המוכרים, שכן 400 האוטובוסים של קווים נרכשו ב־100% מימון.

שני בעלי המניות הגדולים למעשה מממשים בעסקה את זכות הסירוב על מכירת המניות, שכן שאשא וקליינמן ניהלו מגעים עם כמה גופים, ובהם איציק ויפמן, נציגה של חברת כלי הרכב הסינית צ'יינה מוטורס בישראל. אילו אכן היו המניות נמכרות לצ'יינה מוטורס, היו עלולים שני השותפים הגדולים למצוא את עצמם עם שותף שלישי שמייצג חברה בעלת פוטנציאל תחרות ביבוא האוטובוסים.

קווים הוקמה ב־2000 ע"י מאיר והורן את ליבוביץ. ב־2011 התמזגה החברה עם חברת עילית המפעילה את קווי האוטובסים בבית"ר עילית החרדית, אשר הוחזקה בידי מאיר (50%), שאשא (25%) וא.נ.נתניה (25%). קווים פועלת בין היתר בפתח תקווה, בקעת אונו, עפולה והעמקים, בית"ר עלית, חדרה, רמלה־לוד, מודיעין ונתניה. השנה איבדה החברה את הקווים בעפולה ובבית שאן לטובת סופרבוס. החברה מעסיקה כ־1,700 עובדים.

יעקב שחר, מבעלי מאיר. רווח שנתי של 10–20 מיליון שקל בשנה, צילום: אביר סולטן יעקב שחר, מבעלי מאיר. רווח שנתי של 10–20 מיליון שקל בשנה | צילום: אביר סולטן יעקב שחר, מבעלי מאיר. רווח שנתי של 10–20 מיליון שקל בשנה, צילום: אביר סולטן

ב־2013 גייסה קווים כחצי מיליארד שקל מקונסורציום של בנקים. גיוס החוב הגדול נעשה לאחר זכיית החברה במכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית באזור חשמונאים (אזור מודיעין, רמלה ולוד) ובנתניה־חדרה, והוא הגדיל מאוד את פעילותה והפך אותה לחברת התחבורה הציבורית השלישית בגודלה בישראל, אחרי אגד ודן. בעקבות הזכייה הגדילה קווים את צי האוטובוסים שלה ב־650 אוטובוסים והגיעה ל־1,100. עלות כל אוטובוס מוערכת בכ־1 מיליון שקל.

מחזור הפעילות השנתי של קווים מוערך ביותר מ־800 מיליון שקל בשנה, ורווחי החברה מגיעים, לפי הערכות, ל־20–10 מיליון שקל בשנה.

באוגוסט השנה נרשמה עסקה אחרת בתחום האוטובוסים, לאחר שחברת ההיסעים תור בוס נרכשה על ידי בון תור תמורת כ־75 מיליון שקל.

תגיות