אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההספמה הגדולה: מי שולח לכם הודעות בשם חברות הסלולר ביממה האחרונה צילום: שאטרסטוק

חשיפת כלכליסט

ההספמה הגדולה: מי שולח לכם הודעות בשם חברות הסלולר ביממה האחרונה

מאחורי המסרונים שמיידעים אתכם על החסימה לקידומת פרימיום עומד הבעלים של אחת החברות שמסרב להזדהות בשמו אבל מתחייב להמשיך לשלוח הודעות: "800 אלף ההודעות שנשלחו הן רק 10% ממה שאני מתכנן"

31.12.2015, 18:35 | עומר כביר

ביממה האחרונה, מאות אלפי משתמשי סלולר מקבלים הודעות SMS שמתחזות לכאלו שנשלחו מחברת הסלולר שלהם, ובהן הם מתבקשים לבטל חסימת גישה לשירותי שיחות פרימיום בקידומת 1901.

ל"כלכליסט" נודע שמאחורי ההודעות לא עומדות חברות הסלולר אלא חברה שמפעילה שירותי שיחות פרימיום, ושההודעות שנשלחו עד עתה הן רק ההתחלה. "הוצאתי כבר 800 אלף הודעות, שזה 10% ממה שאני מתכנן לשלוח”, אמר הבעלים של החברה ל"כלכליסט". עם זאת, הוא הבהיר שעם חידוש משלוח ההודעות ביום ראשון לא יוצגו חברות הסלולר כשולחות ההודעות, ותחת זאת יופיע בשורת השולח הכיתוב info. "כולם צריכים לדעת שהם נחסמו", הוסיף. עלות משלוח ההודעות עומדת, לדבריו, על כ-400 אלף שקל.

האם גם אתם קיבלתם הודעה כזו? האם גם אתם קיבלתם הודעה כזו? האם גם אתם קיבלתם הודעה כזו?

מאתמול בשעות הערב, מאות אלפי משתמשי סלולר בישראל מקבלים הודעות SMS שלכאורה נשלחו מהמפעיל הסלולרי שלהם. "לקוח יקר, לאור החלטת משרד התקשורת, נחסמת לקידומת פרימיום 1901”, נכתב בהודעה. "לשחרור החסימה, אנא כנס ל'חשבון שלי' באתר או 0058* (המספר משתנה בהתאם לספק הסלולר של המנוי; ע”כ)".

ההודעה מתייחסת להחלטה של משרד התקשורת לחסום בתור ברירת מחדל חיוג למספרי פרימיום בקידומת 1901. ואולם, בחברות הסלולר הבהירו ל"כלכליסט" שהן לא עומדות מאחורי ההודעות המדוברות. ההודעות נשלחו באמצעות מערכת שליחת הודעות המונית שמפעילה חברת התקשורת טלזר 019. החברה עצמה לא אחראית לשליחת ההודעות, אלא מפעילה פלטפורמה שמאפשרת לצד שלישי לשלוח באמצעותה הודעות SMS ללקוחות בתמורה לתשלום.

"מדי יום נשלחות דרך מערכת שליחת ההודעות שלנו עשרות מיליוני הודעות, ואני לא נכנס לחשבונות הפרטיים לבדוק מה הם שולחים בהודעות", אמר ל"כלכליסט" בועז סלע, אחד מבעלי טלזר. "אנחנו בתור 019 לא שולחים לאף אחד הודעות בחיים. הגענו למצב שאנחנו מערכת שליחת הודעות SMS מסחריות השנייה בגודלה בארץ, ומדובר באחד הלקוחות שלנו שעשה את זה. לי אסור להסתכל ולהחליט אם לשלוח הודעה לאחד הלקוחות שלנו. אוי ואבוי לי אם אני אחליט אם לשלוח או לא לשלוח".

סלע ציין שהלקוח שעומד מאחורי שליחת ההודעות רכש 10 מיליון הודעות SMS. אבל מי הוא אותו לקוח? מדובר בבעלים של חברת שמספקת שירותי שיחות פרימיום במספרי 1901, שלדבריו מעוניין לעורר את מודעות הלקוחות לכך שהגישה שלהם לאותם מספרים נחסמה בהוראת משרד התקשורת.

"המפעילים סגרו את הקווים של 1901 בהוראת משרד התקשורת, אבל לא הודיעו ללקוחות שהם נסגרים", אמר בעל החברה, שסירב להזדהות בשמו המלא או למסור את שם החברה. "כתוצאה הלקוחות מתקשרים למספר 1901 ולא מבינים למה הם חסומים". לדבריו, כשאותם לקוחות פונים לחברות הסלולר, הם זוכים לתגובות סותרות ומבלבלות שלא מסייעות להסרת החסימה.

עוד טען הבעלים ששליחת ההודעות לא מהווה הפרה של חוק הספאם: “אין כאן שום ספאם, מכיוון שהחוק עוסק בהודעות שמעודדות אדם לשלוח מוצר. אני לא מעודד אף אחד לרכוש מוצר. אני מבקש שאנשים ידעו משהו שהוכרז במדינה והם לא ידעו עליו. אין לי תקציב לפרסום בטלוויזיה, אז לקחתי תקציב מצומצם של הודעות. מן הראוי שמשרד התקשורת היה מודיע את זה בטלוויזיה. הלקוחות מבולבלים ולא יודעים שהם נחסמו”.

ההודעות נשלחו לכאורה מחברת הסלולר של הלקוח. זו הונאה.

"אני לא חושב שזה רלוונטי לשיחה, כי אם בן אדם יודע עכשיו שהוא נחסם לשירות זה משנה מי הודיע לו? זו יכולה להיות גם הודעה אנונימית מבחינתו. השאלה היא האם הוא נחסם או לא".

אבל אתה מתחזה למפעיל הסלולר של הלקוח.

"אני עובד בשיתוף פעולה מלא עם כל החברות, והן גם גוזרות קופון נכבד מ-1901, כמעט 15% עובר אליהן. אז אני חושב שיש להן אינטרס להודיע את זה ללקוחות. הן פשוט לא טרחו לעשות את זה. אם בחורה, להבדיל אלף אלפי הבדלות, תיאנס בכביש ואני לא הבחורה שנאנסה והלכתי והודעתי למשטרה, ואמרתי בטלפון 'קוראים לי מיכל, אנסו אותי', ועכשיו המשטרה הגיעה והצילו את מיכל בגלל זה? אתה יודע מה, אני מוכן לשאת בעונש של ההתחזות הקטנה הזו. אני לא חושב שיש פה באמת התחזות, אבל הן ביקשו ממני שלא אכתוב את השם שלהן. אמרתי בסדר, ומיום ראשון יהיה כתוב info”.

איך אתה יודע באיזו חברת סלולר מנויים הלקוחות?

"מה זאת אומרת? לקוח שלי, שמתקשר לשירותים שלי? מה זאת אומרת?”

אבל קיבלו את זה לקוחות שהם לא רק שלך.

"שלחתי רק ללקוחות שלי. רק ללקוחות שאי-פעם השתמשו בשירות שלי. אני יודע בדיוק איפה כל אחד נמצא".

וזה ברמה שיש לך 10 מיליון לקוחות?

"ברור. זו העבודה שלי. אני מספק שירותי תוכן לחברות הסלולר. לאותן חברות שמתלוננות. הן גוזרות קופון ומתחלקות אתי. לוקחות ממך שקל ונותנות לי אחוזים מזה”.

היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות, עו"ד יהונתן קלינגר, אמר ל"כלכליסט": "אם אכן גורם מסחרי קיבל עותק של ספרי הטלפון שכוללים גם את השיוך לספקיות טלפון, הרי שיש כאן פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים. מדובר ברשימה שכל משווק סלולרי ירוץ עליה ורשימה שתאפשר הונאות על ציבור האזרחים. אנחנו קוראים למשרד התקשורת לחקור הפרה זו, ולציבור הצרכנים לאכוף את זכויותיהם ולהגיש תביעות לערכאות על הטרדתם״.

מאורנג' נמסר בתגובה: "לפרטנר אין כל קשר להודעות שנשלחו בנושא חסימה לקידומות פרימיום. הנושא נמצא בבדיקה".

מגולן טלקום נמסר: "בשעות האחרונות מתקבלת בקרב חלק מלקוחותינו הודעת טקסט (SMS) מזויפת, המודיעה כי המנוי נחסם כביכול לקידומת פרמיום 1901. בסוף ההודעה הנ"ל, מצורף לינק כניסה לפייסבוק. הודעה זו אינה נשלחת מטעם חברת גולן טלקום, תוכן ההודעה אינו נכון, ואנו ממליצים למחוק את ההודעה ולא להיכנס ללינק המצורף בהודעה. אנו כמובן פועלים כדי לאתר את השולח המתחזה ולטפל בעניין". 

מרמי לוי תקשורת נמסר שהחברה פנתה למשרד התקשורת בתלונה בנושא. "מאז שעות הבוקר אנו פועלים בתקיפות על מנת לחשוף את מי שעומד מאחורי משלוח ההודעות", אמר סמנכ"ל התפעול של החברה, שלומי גוליאן, "פנינו למשרד התקשורת על מנת למנוע הישנות של מקרים אלה, ולא נהסס לחסום כל גוף אינטרסנטי המעורב בהטרדת לקוחות הסלולר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

32 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

31.
כלכליסט... אני מתפלאת עליכם
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.... ככה אתם כותבים שבאין לשלוח הודעה ובפועל שאני כותבת תגובה אתם לא מפרסמים אותה אבל כל דבר שמפר את התקנון אתם כן מפרסמים?!?!?
מרים , אזור  |  01.01.16
30.
טוב, אני לא עורכת דין, אבל קצת מתמצאת בשוק הסלולרי.
אז ככה: * יש רגליים לטיעון שלו שלא מדובר בעבירה על חוק הספאם, שכן חוק הספאם לא עוסק בעצם ההפצה ההמונית של הודעות, אלא מגביל הודעות שמעודדות הוצאת כספים. אני מניחה שבעקיפין זה עשוי לגרום לאנשים לחזור לצרוך את השירות שלו, אבל נראה לי שזה באמת מקרה גבולי. מן הסתם עורכי הדין יריבו ביניהם על הפרשנות המשפטית. * לאגודה לזכויות דיגיטליות נראה לי שאין קייס. כלומר, הם טוענים שדלף מידע לגבי מנויים והשיוך שלהם לחברות סלולריות. הברנש טוען שזה מידע שנמצא בידיו מעצם היותם לקוחות שלו, וזה נשמע סביר לחלוטין: כל לקוח שיוצר קשר עם מספר פרימיום עושה זאת דרך מערכת IVR שמחוברת בקוים למפעילים השונים. המפעילים עצמם מקבלים כסף על כל שיחה כזו, ולכן לכל לקוח כזה יש זיהוי גם ברמה הטכנית וגם ברמה המנהלית - על כל מתקשר חברות הסלולר יגבו מחברת הפרימיום כסף, וחברת הפרימיום תערוך רישום מאיזה מפעיל התקשר כל מתקשר כדי לוודא את נכונות ההתחשבנות. למשל, נניח שאני בית עסק רגיל כלשהו שמקבל תשלומים בצ'קים ובכרטיסי אשראי. על כל צ'ק ועל כל כרטיס אשראי יש שיוך לבנק. כך שיש בידי מאגר נתונים של כל הלקוחות שלי, שכולל, לגבי כל אחד, לאיזה בנק הוא משתייך. זה לא מידע שגנבתי, זה מידע שהגיע לידי כחלק מהפעילות העסקית הלגיטימית שלי. אין באמת חוק שאומר שאסור לי אחרי זה לשלוח להם דברי פרסום שמפולחים לפי בנקים. כך שכל עוד הלקוח לא נייד את הטלפון שלו לחברה אחרת, יש בידי חברת הפרימיום את המידע הזה בצורה לגיטימית לחלוטין וזו לא "הדלפה". אם ידוע לאגודה שדלפו מספרים אחרים שלא היו לקוחות של אותה חברה, זה כבר סיפור אחר ובאמת מדובר בעבירה על חוק מאגרי מידע. ול־22, אתה טועה, אבל לצערי מרבית החברות המפרסמות מבצעות את העבירה הזו. לפי חוק הספאם, אסור אפילו לשלוח את ההודעה הראשונה (למעט לבתי עסק. לצרכנים פרטיים אסור) - זה opt in, לא opt out בישראל. מועדוני לקוחות מחתימים אותך על הסכמה מראש כך שבדרך כלל אתה אפילו לא מודע שהסכמת לקבל דברי ספאם - אבל זה, מה לעשות, חוקי. מי שלא החתים אותך מראש על איזה הסכם אינו רשאי לשלוח לך אפילו הודעה אחת.
מרימה גבה  |  01.01.16
לכל התגובות