אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההכנסות בקניון יורדות אבל דמי הניהול עולים צילום: אלכס קולומויסקי

בלעדי לכלכליסט

ההכנסות בקניון יורדות אבל דמי הניהול עולים

קניון ממילא בירושלים וקניון סביונים ביהוד יעלו מהחודש את דמי הניהול, למרות הירידה בהכנסות ענף האופנה. השוכרים מוחים: "דרך יצירתית להגדיל את הכנסות הבעלים"

06.01.2016, 07:06 | אורנה יפת

הקניונים מתחילים להעלות את דמי הניהול, ללא התחשבות בשנה הרעה שעברה על רשתות האופנה. ל"כלכליסט" נודע כי שני קניונים, שדרות ממילא בירושלים וקניון סביונים ביהוד, העלו את דמי הניהול שלהם בתחילת חודש ינואר. בקניון סביונים הועלו דמי הניהול ב־8%, ועלו מ־74 שקל למ"ר ל־80 שקל למ"ר. בשדרות ממילא עלו דמי הניהול ב־2.6%, מ־74.88 שקל למ"ר לסכום של 76.88 שקל למ"ר.

דמי הניהול הממוצעים בענף הקניונים נעים בין 75 שקל למ"ר ל־90 שקל למ"ר. ככל הידוע, בשלב זה אין עוד קניונים שהעלו את דמי הניהול, אך לא מעט מהם ביצעו עלייה דומה בשנה שעברה, כמו קניוני רחובות וסירקין של מליסרון ועיר ימים של שיכון ובינוי והראל.

בקניונים מתרצים את ההתייקרות בצו הרחבה שהעלה את התעריף לעובדי האבטחה והניקיון, אלא שהצו נכנס לתוקף עוד ב־2013. במכתב לשוכרים ציין חשב קניון שדרות ממילא אבי אראל כי "צו ההרחבה בנוגע לעובדי הביטחון העלה את התעריף לשעה מ־39.7 שקל ל־49.02 שקל". והוא אף מוסיף שכמה חודשים לאחר מכן עודכן "צו הרחבה הנוגע לפנסיה שהעלה את המחיר ל־49.16 שקל לשעת עבודה".

קראו עוד בכלכליסט

קניון ממילא. התעריפים לעובדי הניקיון עלו, צילום: אלכס קולומויסקי קניון ממילא. התעריפים לעובדי הניקיון עלו | צילום: אלכס קולומויסקי קניון ממילא. התעריפים לעובדי הניקיון עלו, צילום: אלכס קולומויסקי

בקניון סביונים הועלו דמי הניהול מאותה סיבה וכן בטענה לשיפוצים. במכתב של מנכ"ל הקניון דרור עוקשי לסוחרים הוא מגלה שלמרות ניסיונות התייעלות גדל הגירעון של חברת הניהול. "לדוגמה עלייה של 19% בתעריפי חברות השמירה והניקיון במסגרת צו הרחבה". עוקשי פתח את מכתבו דווקא בתזכורת שבשנה האחרונה השקיע הקניון 15 מיליון שקל ב"נראות פנימית ובשיפור חוויית הלקוח", ושבימים אלה עמלים שם גם על שיפור ה"נראות מבחוץ". אך זו אינה הסיבה להעלאת דמי הניהול. דמי ניהול מיועדים למימון הוצאות שוטפות של החנויות (כמו שמירה, ניקיון, חשמל ופרסום), והתעריף שלהם נקבע לפי שטח בית העסק נטו בתוספת העמסת שטחים ציבוריים, כלומר בתוספת 15%.

עליית דמי הניהול מגיעה לאחר רבעון לא פשוט שעבר על רשתות האופנה. לפי נתוני ריס, ברבעון האחרון של 2015 הציגו הקניונים האזוריים ירידה של 1.35% בהכנסות וירידה בפדיון למ"ר בחנויות בכל הארץ. הנתונים הללו מתווספים לנתוני הרבעון השלישי, שהציגו שחיקה ברווחיות וחלקן עברו להפסד תפעולי. חברות האופנה כבר הודיעו שב־2016 הן יתנהלו במשנה זהירות בכל הנוגע לפתיחת חנויות חדשות.

השוכרים מוחים, אך לא מאיימים במרד. מנכ"ל אחת מחברות האופנה טוען לחוסר שקיפות בנושא זה: "דמי ניהול משמשים את הבעלים באופן יצירתי להכנסה נוספת. אין דו"חות מסודרים ולא ברור על סמך מה הם מעלים. הרבעון האחרון לא עשה טוב לחברות האופנה והן מתמודדות עם הרגולטור מכל הכיוונים. בקיץ הקרוב אאלץ להעלות מחירים כי הרווחיות שלי נשחקה ב־3%".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

תגובה אחת לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
בין הפטיש לסדן
שוק הקניונים בישראל הוא למעשה דואופול (עם עוד כמה שחקני משנה). הסוחרים גם מוגבלים באפשרויות שלהם מחוץ לקניונים (סגירת רחובות מסחר ראשיים לצורך עבודות, חודשי הקיץ הנעשים חמים משנה לשנה, פעילות סחטנית של משפחות פשע). על כן הקניונים יכולים להרשות לעצמם להעלות מחירים באופן כמעט בלתי מוגבל. מאחר ומסתמן ש-2016 תהיה שנת האטה בתחום הנדל"ן ועליה בהוצאות האשראי (ריבית), קרוב לוודאי שהדואופול ישלים הכנסות בדרך המוכרת והנוחה - העלאה נוספת של דמי השכירות והניהול. מצד שני, היכולת של הסוחרים להעלות את המחירים לצרכן מוגבלת. מעמד הביניים נסחט עד תום על ידי מיסוי, נדל"ן, מחירי המזון, תחבורה ושירותי חינוך ובריאות משלימים וההכנסה הפנויה לביגוד והלבשה הולכת ופוחתת. צרכנים רבים פונים לערוצי קניה בחו"ל (נקסט, אליבבא) ויש גם התעוררות של שוק יד שניה אשר מאריך משמעותית את תוחלת החיים של פריטי לבוש (וכתוצאה מכך מקטין את הביקוש לפריטים חדשים). על כן, סביר להניח שקמעונאי האופנה בישראל לא ירוו נחת ב-2016.
אזרח  |  06.01.16