שיווק בעידן הצרכן החדש
באמצעות מהלכי שיווק, על היצרנים לגרום לכך שהצרכנים ייקחו את הסיפור ויהפכו אותו לסיפור שלהם ע"י מעורבות ודיאלוג. איך עושים את זה?
הסביבה העולמית משתנה במקצבים שלא היינו מורגלים אליהם ומידת הסיבוכיות של השינוי רבה יותר מהעבר. ה-volatility (תנודתיות) – קצב מהירות השינוי, גבוה ויש להוסיף לזה גם מורכבות וחוסר ודאות הולכים וגדלים. קצב השינויים האלו מחייב אותנו להערכה אחרת בארגונים, לגמישות ומוכנות לשינויים בצד סדר ומשמעת לצמצום הוצאות.
הצרכן משתנה והמילה המרכזית שמתארת את השינוי היא החיבוריות (או connectivity). אם בעבר המודל היה כזה שחברות קיימו מונולוג מול הצרכן (בערוצי התקשורת המסורתיים), הרי היום המציאות השתנתה פעמיים; השינוי הראשון הוא שהצרכן דורש דיאלוג (ולא מונולוג) עם החברות כלומר לשמוע וגם להשמיע, השינוי השני הוא שהצרכן מקיים דיאלוג רב משתתפים עם צרכנים אחרים על המותג/ החברה. המשמעות היא שמודל השיווק של העבר פשוט משתנה ודורש הערכות שונה.
ניתן להגיד כי בהמשך למגמות הגלובליות אנו רואים כמה סוגים של צרכנים, דוגמת:- רציונלים ורק אח"כ רגשיים – what's in it for me
- דיגיטליים – מהר ועכשיו
- פרסונליים
- ניגודיים (יקר וגם זול)
- ערכיים
חברת Airbnb היא "רשת המלונות הגדולה בעולם" כאשר ברשותה אף לא חדר אחד בבעלות, החברה מציעה אפשרויות לינה ב 190 מדינות ובאתר רשומים לא פחות מחצי מיליון מקומות לינה. נכון להיום שווי החברה הוא מעל 10 מיליארד דולר (!!), שוב, ללא נכס אחד ממשי. זה מהווה דוגמא מצוינת לצרכן החדש השיתופי, כזה המחפש פתרון פרסונלי המתאים לו ולא רשת מלונות גדולה, במחיר סביר וכמובן ברישום מהיר ללא סוכן.
לסיכום, בעידן של שינויים מהירים ומהותיים, לא ניתן יותר לסמוך על המודלים הישנים, על המסורת והעוצמה שהייתה בעבר או על נאמנות לאורך זמן. כדי לזכות בבחירה של הצרכן בכל יום מחדש, על החברות להתאים מוצרים והצעות בעלות ערך. לשנות את המודל השיווק, להבין שה"חיבוריות" היא לא רק עניין של בני נוער ומשחקי מחשב. ואולי חשוב מהכל, לשים לב שהתחרות המסורתית יכולה להיות פתאום לא רלוונטית כי המתחרה החדש פשוט בא במודל אחר.
הכותב הוא מנכ"ל קוקה-קולה ישראל
3 תגובות לכתיבת תגובה