אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

CES 2016

של מי התערוכה הזאת בכלל: שנה לא שגרתית ב-CES

קסיו בקאמבק מפתיע, אינטל וקוואלקום משחקות עם רחפנים, כלי הרכב החשמליים מככבים, הטאבלטים חוזרים בגרסה מקצועית ויקר זה הזול החדש. אחרי שנים של שמרנות, הפעם תערוכת הטכנולוגיה טרפה מחדש את הקלפים

07.01.2016, 17:49 | הראל עילם, לאס וגאס

היום שמקדים את הפתיחה הרשמית של תערוכת הטכנולוגיה CES, הנערכת בכל שנה בלאס וגאס, הוא תמיד החשוב והמעניין ביותר. החברות הגדולות בתחום עורכות את מסיבות העיתונאים שלהן, המקבילה הטכנולוגית לירי תותחים לעבר היריב. LG מול סמסונג, אינטל מול קוואלקום: כל חברה מנסה להתעלות על המתחרות ולעקוץ אותן.

קראו עוד בכלכליסט

ואולם, השנה השתנה משהו בתערוכת הענק. נכון, כבר שנים שחברות המובייל המתוקשרות מקדישות לה פחות מאמץ מלאירועים בברצלונה ובברלין, אבל הפעם המגמה הזאת היתה בולטת במיוחד. סמסונג, LG וסוני הלכו על קו מוצרים דומה למדי, עם עוד טלוויזיות מתקדמות, מוצרים ביתיים, אוזניות, רמקולים ומה לא, ופרט לטאבלט הטאבפרו S החדש של סמסונג לא עשו שום מאמץ מיוחד להדליק את הקהל חובב המובייל. אלא אם כן מה שאתם צריכים הוא מקרר שנפתח אוטומטית כשאתם מגיעים אליו עם מצרכים (לא שיש לנו משהו נגד זה).

הרחפן המשודרג של אינטל הרחפן המשודרג של אינטל הרחפן המשודרג של אינטל

באותו זמן, באירועים של אינטל וקוואלקום, היתה התמונה שונה לגמרי: ענקיות השבבים הוותיקות והמעונבות שיחקו עם רחפנים. אינטל הציגה את Yuneec Typhoon H העוקב אחר המשתמש, מנתח את הפעילות הספורטיבית שלו ומתחמק ממכשולים. קוואלקום חברה לטנסנט הסינית כדי להדגים יחד רחפן (עדיין נטול שם) שמסוגל לנווט אוטומטית. שני הרחפנים מסוגלים להבין את הסביבה בדרך חכמה: אינטל נעזרת לצורך זה במצלמת תלת־ממד מסוג Realsense, וקוואלקום בפלטפורמת Zerotech המסוגלת לחקות את דרך פעולתו של המוח האנושי ולהבין תבניות במרחב.

הצליעה של פיטביט

שינוי נוסף, אם כי צפוי, ב־CES השנה הוא שהאולמות והאירועים המוקדשים לרכב, שחובבי טכנולוגיה רבים נטו להתעלם מהם בעבר, הפכו למעניינים הרבה יותר. הסיבה המרכזית היא כמובן המכוניות האוטונומיות, שהוזכרו בתערוכה גם בהקשר הישראלי, אך לא רק הן הצליחו לעורר עניין.

הקטנוע החשמלי של Gogoro הקטנוע החשמלי של Gogoro הקטנוע החשמלי של Gogoro

החברה המסתורית פארדיי מקליפורניה חשפה מכונית חשמלית שמזכירה מעט את הבאטמוביל ומתחרה בזו של טסלה, והיצרנית הטייוואנית הצעירה Gogoro, שכבר זכתה לכינוי "הטסלה של הקטנועים", הודיעה בתערוכה על כוונתה להתרחב למערב ולבנות תשתית לפעילותה בארה"ב ובאירופה. Smartscooter, הקטנוע שפיתחה, מצויד במנוע חשמלי שדוחף אותו עד מהירות 95 קמ"ש ומאיץ ל־50 קמ"ש ב־4.2 שניות, וכולל סוללות נשלפות שמחזיקות מעמד עד 100 ק"מ ללא טעינה. הוא מצויד במסך דיגיטלי ומאפשר שליטה בחלק מתפקודיו באמצעות אפליקציית סמארטפון. החברה כבר מכרה כמה אלפי יחידות בטאיפיי שבטייוואן, במחיר של 2,500 דולר לקטנוע.

גם בתחום חם נוסף, מחשוב לביש, לא הגיעו המוצרים המעניינים ביותר מהחברות המתבקשות. זוכרים את קסיו, החברה היפנית ששלטה בעולם השעונים באייטיז ובניינטיז? היא הביאה לתערוכה שעון חכם ראשון מתוצרתה, WSD-F10. היכולות הטכניות שלו לא יוצאות דופן, והוא מתבסס על מערכת ההפעלה הבעייתית Android Wear, אך הוא אמור להיות עמיד לחלוטין לאיתני הטבע ולהציע זמן עבודה של חודש.

יצרנית צמידי הכושר פיטביט, שהפכה ליצרנית מוצרי המחשוב הלביש הגדולה בעולם, השיקה גם היא שעון בשם Blaze, שעולה 200 דולר בלבד ומזכיר לרבים את אפל ווטש. המהלך לא התקבל יפה במיוחד: האנליסטים הביעו חשש מהצעד ה"אגרסיבי", ועקב זאת קרסו מניות החברה ב־18% שלשום.עם זאת, מבדיקה שלנו מדובר במוצר שקולע בדיוק לנישה שלו ויודע לעשות דברים שהמתחרים שלו לא:

סמארטפונים כמעט לא קיבלנו השנה, טאבלטים דווקא כן. בייחוד בתקופה שבה מכירות האייפד ומחשבי הלוח המסורתיים קורסות, נראה כי למכשירים ה"מקצועיים" יותר, שמזכירים מחשבים ניידים היברידיים, עדיין יש מקום בשוק. סמסונג וגם וואווי הסינית הציגו טאבלטים מתקדמים המצוידים בעט דיגיטלי, שאמורים להתחרות בסרפס פרו מבית מיקרוסופט ובאייפד פרו מבית אפל. הטאבלט של וואווי, MediaPad 2, כולל ארבעה רמקולים מבית הרמון־קרדון ואמור לספק חוויית סאונד מרשימה. זה של סמסונג, לעומת זאת, מגיע עם מקלדת חיצונית ומסך גדול של 12 אינץ'. וואווי גם היתה אחת הבודדות שכן השיקה סמארטפון, בדמות הפאבלט Mate 8. ואולם לפחות בבדיקה הראשונית של "כלכליסט", שבה ניתן לצפות באתר שלנו, הוא לא ממש הצליח להרשים.

זה לא יהיה זול

בכל תערוכת CES יש מילת קסם שחוזרת שוב ושוב, כמעט בכל חברה. אחרי כמה שנים שהבאזז־וורד בהן היה 4K, רזולוציית התצוגה בטלוויזיות העדכניות, השנה כולם דיברו על HDR, או High Dynamic Range. הפעם לא מדובר ברזולוציה אלא בתקן שהוא חותמת איכות לטלוויזיות המסוגלות להציג מנעד צבעים רחב ולתכנים שמסוגלים לנצל את המנעד הזה. המטרה היא ליצור טלוויזיות שיציגו סרטים בדיוק בדרך שבה היוצרים התכוונו שייראו, בלי לשבש את פלטת הצבעים. נטפליקס הבטיחה לשדר יותר תכני HDR השנה, סמסונג הבטיחה שכל הטלוויזיות שהיא תשיק מעתה יתמכו בו, וגם סוני ו־LG חשפו קווי טלוויזיות HDR משלהן.

הטאבלט המקצועי של סמסונג הטאבלט המקצועי של סמסונג הטאבלט המקצועי של סמסונג

סיכום מסיבות העיתונאים מביא איתו בשורה נוספת ומצערת: 2016 לא תהיה שנה זולה לחובבי טכנולוגיה. זה לא חדש ש־CES הוא המקום שהחברות מציגות בו את המוצרים המתקדמים ביותר שלהן, שהם בדרך כלל היקרים ביותר כשהם מגיעים למדפים. הגיוני שהיצרניות יציגו את הטלוויזיות הגדולות והאיכותיות ביותר, למשל, כדי להלהיב את הקהל. ואולם, בשנים האחרונות היתה תחושה של רוח חדשה בתעשיית הטכנולוגיה: הסמארטפונים הפכו לזולים יותר ויותר, והחברות (סמסונג, למשל, ואפילו אפל) הבינו שהן צריכות להתאים את עצמן לעולם המכשירים שפויי המחיר.

הטלוויזיה הסופר־צבעונית של LG הטלוויזיה הסופר־צבעונית של LG הטלוויזיה הסופר־צבעונית של LG

אלא שכעת נראה שרבים שוקלים להתמקד דווקא בנישת היוקרה, בו־זמנית או על חשבון המוצרים הזולים: "זיהינו פוטנציאל לשחק על שוק האולטרה־פרימיום", ניסח זאת ווילאם צ'ו, נשיא LG ארה"ב. המשמעות של קידום מצלמות, טלוויזיות ותכנים ברזולוציית 4K ובאיכות HDR היא שהצרכנים יתבקשו לפתוח יותר את הכיס ולשלם אלפי דולרים, למרות ההבטחה שהמחירים יהפכו לעממיים קצת יותר השנה. ואם באמת יש לכם יותר מדי כסף, גם סמסונג וגם וואווי הציגו דגמי יוקרה, מצופי זהב, פלטינה וקריסטלים, של השעונים החכמים מתוצרתן.

הכותב הוא אורח סמסונג בתערוכה

תגיות