אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא פוחד לקחת צעד אחורה

לא פוחד לקחת צעד אחורה

ב"פטיש", האלבום החדש של ירמי קפלן, אורי רוסו ומתן ספנסר, קפלן מוכיח שוב שהוא יכול להשתחרר מהאגו לטובת יצירה משותפת עם עמיתים מוכשרים, וכולנו מרוויחים

11.01.2016, 08:17 | עמי ברנד

האידיאל של עולם הרוק הוא אמן שכותב את השירים שלו לבד, מילים ולחן, ועומד בפרונט. תכונות של מנהיג. יכולות כמו מנעד קולי, דיקציה ברורה וכישרון שירה הפכו לפחות חשובים, ואמנים מבצעים, כלומר כאלה שמבצעים שירים של כותבים "מקצועיים", נחשבים פחות. לכן די נדיר לשמוע אמן יוצר, מנהיג בנשמה, מזיז את האגו שלו הצדה ומבצע שירים של אחרים. וזה בעצם מה שקורה ב"פטיש", האלבום החדש של ירמי קפלן, אורי רוסו ומתן ספנסר.

עטיפת הדיסק עטיפת הדיסק עטיפת הדיסק

העטיפה מכריזה שמדובר באלבום של הרכב, ומתוך תשעת שירי האלבום קפלן השתתף בכתיבה של שלושה מהשירים בלבד. השתתף. הוא חולק בהם קרדיט עם רוסו וספנסר ועם קובי ויטמן. החבורה שמסביב לאמן הוותיק (כן, הבחור כבר בן 54) תפרה בעבורו כאן חומר פחות אינטנסיבי מזה שאנחנו רגילים לקבל מקפלן. הסאונד האלקטרוני מרחיק אותו מעט מהאוזן, והוא לא משתלט על הכל אלא מאפשר לנגנים להוביל אותו.  

כנגן קפלן מסתפק כאן בשייקר ובטמבורין, ולב הפלייבק, התכנותים והסימפולים, נמסר לידי רוסו וספנסר. ירמי קפלן@ספנסרוסו אמנם רחוק מלהזכיר את תערובת אסקוט בענייני עיבודים או סגנון נגינה, אבל ההרכב ההוא, שבו קפלן ישב מאחור על התופים ונתן לחבריו אסף אמדורסקי וג'נגו לקבל את הפוקוס, משקף את יכולתו לקחת חופשה מהאגו. באסקוט זה עבד מצוין, וגם הפעם זה מצליח.

מימין: ספנסר, קפלן ורוסו. חומר פחות אינטנסיבי ממה שאנחנו רגילים לקבל מקפלן מימין: ספנסר, קפלן ורוסו. חומר פחות אינטנסיבי ממה שאנחנו רגילים לקבל מקפלן מימין: ספנסר, קפלן ורוסו. חומר פחות אינטנסיבי ממה שאנחנו רגילים לקבל מקפלן

ברור לגמרי שההצלחה נובעת מהכישרון של רוסו וספנסר בכתיבה ובהלחנה. הטקסטים מורכבים ומשוכללים מהדעות הקדומות על מפיקים של מוזיקה אלקטרונית. הלחנים אולי מבוססים על סמפלר ומחשב, אבל הם ממש לא טראקים למועדונים. הם מהורהרים מדי, וגם הבחירה בכלי נשיפה פה ושם מחזקת את התחושה הזאת.

אף שקפלן כבר צבר קילומטרז' והביא קבלות, לאלבום הזה לא נמצאה חברת תקליטים והוא יצא, כמו לא מעט מוצרי תרבות איכותיים, בעזרת מימון המונים בהדסטארט. מזל גדול שהקהל היה חכם מאנשי התעשייה. כולנו הרווחנו.

רגעים שנזכור ביום שאחרי

1. אקו זה אפקט מעצבן, אלא אם יודעים להשתמש בו נכון

2. קפלן עדיין הכי אפקטיבי בשירי הרס עצמי, "פטיש" למשל

3. "אגם הקרח" יכול היה

להיות שיר ילדים מצוין, אילולא המילים שלו

מימין: ספנסר, קפלן ורוסו. חומר פחות אינטנסיבי ממה שאנחנו רגילים לקבל מקפלן

תגיות