אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
על אף מבצעי ההוזלות: צניחה של 1% במכירות בשוק המזון צילום: שאטרסטוק

בלעדי לכלכליסט

על אף מבצעי ההוזלות: צניחה של 1% במכירות בשוק המזון

גם מחירי המזון צנחו ב־2015, בשל המבצעים והמעבר למותגים תחליפיים וזולים יותר. בהתאם, רשתות המוצרים הזולים דווקא רשמו עלייה כספית. מלבד מוצרי המזון, נרשמו ירידות גם בתחומי מוצרי הטיפוח והמשקאות והספקים הגדולים הלכו ונשחקו

11.01.2016, 06:46 | נורית קדוש

שוק המזון חותם שנה שנייה ברציפות של ירידה במכירות. על פי נתוני נילסן לסיכום 2015, שהגיעו לידי "כלכליסט", רשם שוק מוצרי הצריכה (FMCG) ירידה כספית של 1% ב־2015 בהשוואה לשנה הקודמת, שנחתמה אף היא בירידה חדה יותר של 1.7%.

מכירות שוק מוצרי הצריכה הסתכמו בשנה החולפת ב־46.5 מיליארד שקל, לעומת 46.99 מיליארד שקל ב־2014. לצד הירידה הכספית, רשם השוק סטגנציה כמותית (0.1%–), שמצביעה על כך שהיקף מבצעי ההוזלות השנה לא היה גבוה דיו כדי לבלום את הירידה בצריכה.

 איציק צאיג מנכ"ל אסם, צילום: נמרוד גליקמן איציק צאיג מנכ"ל אסם | צילום: נמרוד גליקמן  איציק צאיג מנכ"ל אסם, צילום: נמרוד גליקמן

עיקר הירידה נרשמה בקטגוריית מוצרי הטיפוח האישי שמכירותיה ירדו השנה ב־3.2% בהשוואה לשנה שעברה והסתכמו ב־2.96 מיליארד שקל. המשקאות, שנחשבים הן למוצר מותרות והן למוצר שאינו תואם את טרנד הבריאות, המשיכו גם בשנה החולפת לרשום ירידה שהסתכמה ב־1.8%. מוצרי המזון עצמם, שמחיריהם האפקטיביים – כלומר המחירים אחרי הנחות המבצעים – היו נמוכים יותר השנה, ירדו ב־0.7%, הן בשל ההוזלות והן בשל מעבר צרכנים למותגים פרטיים ומוצרים תחליפיים זולים יותר.

בעוד כלל השוק חתם את השנה החולפת בירידה במכירות, רשתות הדיסקאונט רשמו עלייה כספית של 2.7% לצד עלייה כמותית של 4.6% בהשוואה ל־2014. אפשר להעריך כי חלק מהעלייה במכירות הדיסקאונט נבעה מתחרות במחירים שמתנהלת בין הרשתות הפרטיות לשופרסל, שעיקר פעילותה בתחום הדיסקאונט. הגעתה של מגה לחדלות פירעון במחצית השנייה של השנה והקושי שלה לשוב ולתפקד באופן מלא בזירה העירונית הובילה לירידה של 2.7% במכירות הרשתות השכונתיות. מי שנהנתה ממצב זה ורשמה דווקא עלייה במכר החנויות השכונתיות היא ככל הנראה שופרסל הפועלת בזירה עם תת־הרשת שופרסל שלי.

בניגוד לנתוני נילסן, חברת סטורנקסט מציגה נתונים ולפיהם רשם שוק המזון עלייה של 1.8% במכירות בהשוואה ל־2014. נתונים אלה משקפים חזרה לרמת המכירות שאפיינה את שוק המזון ב־2013 ועמדה על 39.9 מיליארד שקל. על פי סטורנקסט, מכירות 10 הספקים הגדולים המשיכו להישחק גם בשנה החולפת והסתכמו ב־22 מיליארד שקל, בעוד הספקים הקטנים והבינוניים התחזקו. את הירידה החדה ביותר (4.5%–) מבין 10 הספקים הגדולים רשמה יוניליוור, אשר ניהלה במהלך השנה סכסוך ממושך עם שופרסל על רקע דרישתה של הרשת לשיפור תנאי סחר.

מנכ"לית יוניליוור ענת גבריאל, צילום: שי יחזקאל מנכ"לית יוניליוור ענת גבריאל | צילום: שי יחזקאל מנכ"לית יוניליוור ענת גבריאל, צילום: שי יחזקאל

בסטורנקסט העריכו כי 2016 תציג נתונים דומים לשנה החולפת, לצד המשך ירידת מחירים כתוצאה מהתרחבות המותג הפרטי והורדת מכסים על יבוא מוצרים שונים. ההערכות בענף הן כי השתלטות הרשתות הפרטיות על סניפי מגה תוביל לתחרות מחירים אגרסיבית שממנה ייהנה הצרכן בטווח הקצר.

תגיות