אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כשחברה עומדת לקרוס, התחרות במקום השני צילום: ענר גרין

כשחברה עומדת לקרוס, התחרות במקום השני

על פניו נראה בלתי סביר שרשות ההגבלים העסקיים תאשר לרשת המונה 70 סניפים לרכוש רשת המונה 126 סניפים

14.01.2016, 06:55 | נורית קדוש

על פניו נראה בלתי סביר שרשות ההגבלים העסקיים תאשר לרשת המונה 70 סניפים לרכוש רשת המונה 126 סניפים, שכן הרכישה תוביל לריכוזיות אזורית חריגה שיש בה לפגוע בתחרותיות בשוק קמעונאות המזון.

אלא שבמקרה זה ייתכן שתפעל 'דוקטרינת החברה הכושלת' - זו שעמדה ברקע אישור המיזוג של קלאבמרקט הקורסת לתוך רשת שופרסל.

על פי דוקטרינת החברה הכושלת', ניתן לאשר מיזוג בין חברות גם כשהוא פוגע באופן ברור בתחרות, אם החברה המתמזגת כושלת מבחינה כלכלית ואין לה סיכוי לתקומה. תנאי נוסף הוא שלא נמצא לה קונה אחר, שהמיזוג איתו יפגע פחות בתחרות.

מדפים ריקים במגה (ארכיון), צילום: איריס ליפשיץ קליגר מדפים ריקים במגה (ארכיון) | צילום: איריס ליפשיץ קליגר מדפים ריקים במגה (ארכיון), צילום: איריס ליפשיץ קליגר

ישנן שתי גישות להצדקת 'דוקטרינת החברה הכושלת'. אחת מהן היא הגישה החברתית ששמה דגש על הנזקים החברתיים שייגרמו כתוצאה מהתמוטטותה של החברה, בהם פיטורי עובדים וקריסת נושים.

הגישה השנייה, המכונה הגישה התחרותית, עוסקת בניתוח של מצב השוק בעקבות התמוטטות החברה. על פי גישה זו ניתן להכשיר עסקה שפוגעת בתחרות כיוון שלא קיימת לה אלטרנטיבה תחרותית טובה יותר.

כך, במצב שבו אם לא תאושר עסקת המיזוג החברה הכושלת תקרוס - הרי שהיעלמות החברה, בין אם בשל התרסקותה ובין אם בשל מיזוגה לתוך המתחרה, היא עובדה נתונה ולכן יש לנסות להציל את נכסיה וכמה שיותר מעובדיה.

תגיות