אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה חייבים שדה תעופה בינ"ל בצפון

למה חייבים שדה תעופה בינ"ל בצפון

ממשלת ישראל חייבת להכיר בעובדה שהקשר האווירי האזרחי שלה עם העולם הוא צורך אסטרטגי ולכן יש לפעול מיידית להפיכת שדה התעופה רמת דוד לשדה תעופה אזרחי

15.01.2016, 08:18 | יוסי פישר

נתב"ג הוא אחד מחמישה שדות התעופה שקצב גדילתם הוא המהיר באירופה. התנועה בשדה עמדה על מעל 16 מיליון נוסעים כולל טיסות פנים לאילת וכעת בונים תשתית שרוולים חדשה  שתוכל לתת מענה נוסף ולהגדיל את יכולת הקליטה של נתב"ג ל-20 מילון נוסעים בשנה, הגבול העליון והמקסימלי של השדה הקיים. ברור לכל כי נתב"ג כבר מיצה את גבולות הקיבולת שלו.

ישראל היא אי והדרך הכמעט יחידה של נוסעים אל ישראל וממנה היא דרך האוויר.

ממשלות ישראל ושרי התחבורה השונים בחנו במשך למעלה משני עשורים שדות תעופה חלופיים לנתב"ג . החל מרעיונות של הקמת אי מלאכותי מול חופי ת"א, עובר להארכת המסלול של שדה התעופה בחיפה אל תוך הים, עובר להפיכתו של המנחת למטוסים קלים במגידו לשדה תעופה בינלאומי, שדה התעופה הצבאי בנבטים שבנגב ושדה התעופה הצבאי ברמת דוד.

עד לרגע זה אין החלטה סופית. בדו"ח מבקר המדינה צוין כי משרד התחבורה כתב למבקר ש"המשרד בוחן עם רשות התעופה האזרחית (רת"א) ועם גורמים נוספים את ההיתכנות של שדה התעופה רמת דוד כשדה תעופה בינלאומי נוסף שיוכל להוות שדה חלופי לנתב"ג". נשאלת השאלה עד מתי נחכה?

האם אנו צריכים להגיע לעוד אירוע חירום על מנת להחליט על הפיכתו של השדה ברמת דוד לשדה תעופה בינלאומי אזרחי? משרד הביטחון מצידו כבר הודיע על הסכמתו להפיכת רמת דוד לשדה עם פעילות אזרחית.

מה יקרה שיגיעו 5 מיליון תיירים?

בינתיים, כמות הטיסות לנתב"ג גדלה באופן משמעותי משנה לשנה. הסכם "השמיים הפתוחים" עם האיחוד האירופי יתרחב בקרוב ויביא עימו לשגשוג בטיסות של חברות LOW COST. הצפי הוא להמשך גידול משמעותי בפעילות חברות אלה לנתב"ג.

נתב"ג (ארכיון), צילום: אוראל כהן נתב"ג (ארכיון) | צילום: אוראל כהן נתב"ג (ארכיון), צילום: אוראל כהן

נתב"ג עבד בכל קיץ 2015 ובעונת החגים בעומסי שיא. 80 אלף נוסעים ביום בימי השיא של חודשי הקיץ והחגים הופכים למחזה נפוץ. הנוסעים מתבקשים להגיע 3 ולפעמים 4 שעות לפני הטיסות לשדה התעופה. למי שחזר באוגוסט האחרון מחופשה בחו"ל וחיכה למונית תוסיפו 45 דקות עד שעה לזמן שביליתם בכניסה ארצה. עם כל האמור, יש לקחת בחשבון ש-2015 בדומה ל-2014 התאפיינה במשבר בתיירות הנכנסת.

מה יקרה מבחינת העומסים כאשר התיירות הנכנסת תחזור למימדיה לפני המשבר? כיצד אפשר לדבר על תחזיות של 5 מיליון תיירים כאשר התשתית התעופתית של מדינת ישראל אינה יכולה לתמוך ביותר מ-3.8-3.5 מיליון תיירים הנכנסים דרך האוויר לנתב"ג?

נשאלת השאלה, האם לא נכון היה להפוך את רמת דוד לשדה התעופה הראשי לפעילות חברות ה-LOW COST ולהשאיר את נתב"ג פנוי לפעילות של חברות התעופה ה'רגילות' והחברות שטסות טיסות ארוכות טווח?

ליקויים בהיערכות התעופה האזרחית לחירום

מבקר המדינה יוסף שפירא, פרסם בספטמבר 2015 את הדו"ח שלו על היערכות העורף לחרום. בין התיחסויותיו העקריות של המבקר בדו"ח הוא הצורך במתן פיתרון טוב ויעיל לסגירת נתב"ג במצב חירום.

בעקבות הפסקת הטיסות של 38 חברות תעופה זרות לישראל במהלך מבצע צוק איתן החליטה רש"ת לאפשר פעילות בשדה התעופה עובדה עבור טיסות בין-לאומיות. השירות בהפעלת שדה עובדה היה ברמה ירודה ונוצרו עומסים חריגים שעיכבו נוסעים שעות רבות. לרש"ת שני נהלים המתייחסים להפעלת שדה עובדה במצבים שונים, אם מסיבות שונות נתב"ג מושבת. אף אחד מהם לא הופעל, ובפרט יש לציין את אי-הפעלת הנוהל שעל פיו היה אפשר לתגבר את שדה עובדה במשאבים ולאפשר טיפול טוב יותר בנוסעים.

בעקבות הקשיים שאובחנו בהפעלת עובדה כשדה בינלאומי חלופי, מינה מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות צוות פנימי שיתחקר וינתח את האירועים . גם מנכ"ל משרד התחבורה מינה צוות בדיקה אשר המנכ"ל עמד בראשו.

בשורה התחתונה מסקנות שני הצוותים היו דומות: שדה התעופה עובדה לא היה יכול לשמש בתנאים שנוצרו באותו היום כשדה משלים או שדה חלופי להיקף הפעילות שתוכננה.

2 מיליון איש בלי שדה תעופה

בצפון חיים מעל 2 מיליון אזרחים שמבזבזים בכל שנה מיליוני שעות עבודה או חופשה שלא לדבר על הוצאות דלק בנסיעה לנתב"ג.

אם הממשלה אכן מתכוונת לפעול לצימצום הפערים בין האוכלוסייה הערבי לאוכלוסייה היהודית ומכריזה על תקציב של 15 מיליארדי ש"ח לטובת פיתוח תשתיות לאוכלוסייה זו, ברור לכל מי שעיניו בראשו ששדה תעופה בינלאומי בקרבת העיר הערבית הגדולה בישראל ואתר תיירות חשוב לנוצרים הבאים לטייל בישראל יעשה טוב לאוכלוסייה.

ללא מנהיגות, הכרעה, וביצוע הוועדות והצוותים הבודקים ימשיכו לדון ולהוציא מסקנות שאף אחד לא יתייחס אליהן ברצינות.

ממשלת ישראל חייבת להכיר בעובדה שהקשר האווירי האזרחי שלה עם העולם הוא צורך אסטרטגי מהמעלה הראשונה. ראש הממשלה צריך וחייב להרות לשר התחבורה לפעול ללא שהות נוספת להפיכתו של שדה התעופה רמת דוד לשדה תעופה אזרחי.

ללא תעופה אין תיירות, ללא תעופה אין מסחר. ללא תעופה, מדינת ישראל מנותקת מהעולם. כנראה שבממשלות ישראל השונות בונים על הזיכרון הקצר של האזרחים ועל הייאוש והאדישות.

הכותב הוא מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL 

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה