אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מבחן רכב: מתאמצים לשמור על המומנטום

קיה ספורטאז' היתה רכב הכביש־שטח הנמכר ביותר בישראל ב־2015. כדי לשחזר את ההצלחה, הדור הרביעי צויד במערכות בטיחות משוכללות ובמנגנון בידוד רעשי כביש. עם זאת, המנוע, בנפח 1.6 ליטר, מפגין חולשה מחוץ לעיר

18.01.2016, 08:17 | תומר הדר

קיה ספורטאז' היא סיפור הצלחה בכבישי הארץ, וב־2015 היא היתה לרכב הכביש־שטח הפופולרי ביותר בישראל, עם מכירות של כמעט 11 אלף מכוניות חדשות.

קראו עוד בכלכליסט

הדור הראשון של הספורטאז' פותח על ידי קיה, והוא היה רכב שטח אמיתי, עם שלדת סולם חסונה והילוכי כוח לצליחת שטחים קשים. לאחר מכן יונדאי רכשה את קיה, והדור השני היה העתק מדויק כמעט של יונדאי טוסון. עם שיפור מעמדה של קיה בקונצרן הענק הקוריאני, הוחלט שרבים מהמכלולים של הדור השלישי יהיו זהים לאלה של יונדאי ix35, כגון המנוע והשלדה, אך הוא יישא גם זהות עיצובית משלו.

מה הפך את הספורטאז' לסיפור הצלחה? היא לא היתה נוחה במיוחד. גם הביצועים שלה לא היו משהו. תא הנוסעים היה פשוט, וגם על חיסכון קשה לדבר. היה זה שילוב של מנוע בנפח 1.6 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית עם מרכב של רכב כביש־שטח. הישראלים אוהבים לשבת גבוה. עזבו אותם מביצועים, מאיכות ומצריכת דלק. הספורטאז' ההיא עלתה 135 אלף שקל, מעט יותר ממכונית משפחתית ממוצעת.

קיה ספורטאז קיה ספורטאז'. ארוכה יותר ב־4 ס"מ מהדגם הקודם | צילום: רונן טופלברג קיה ספורטאז

רזרבות של כרום ועודף זמן פנוי

על רקע ההצלחות הקודמות יבואני קיה ניצבים מול האתגר של שימור המומנטום, ונראה שעיצוב הדור הרביעי של הספורטאז' מסייע להם לעשות זאת. אין מדובר בדגם ישן שנמצא כבר בסוף חייו, אלא ברכב גבוה וגדול יותר: הוא ארוך ב־4 ס"מ, מרווח מאוד, מבחינה מכנית הפלטפורמה של הרכב דומה לזו של יונדאי טוסון, והוא אף מעוצב יפה מבחינה חיצונית: החרטום לא מוחצן כמו רכבי קיה האחרונים ומתגאה בצמד פנסים שמזכירים את אלה של פורשה קאיין. תחת הפנסים נח גריל גדול שמעוטר מכל צדדיו במה שקוריאנים, וכנראה גם ישראלים, אוהבים מאוד: כרום. למישהו בקיה יש כנראה רזרבות של כרום וזמן פנוי, כי החומר הכסוף מעטר את מסגרות החלונות, הגריל הקדמי ותחתית הפגוש.

ההפתעה הגדולה ביותר ממתינה בתא הנוסעים. קיה ספורטאז' הקודמת, כמו דגמים רבים של קיה שהוצגו בשנתיים הקודמות, צוידה בלוח מחוונים שחור ונוקשה, לעתים זול למגע. לא כך בספורטאז' החדשה. מישהו בקיה הבין שהרוכשים דורשים תא נוסעים שמיישר קו עם העיצובים החיצוניים ההרפתקניים של היצרנית. איכות החומרים והנדסת האנוש טובות מאוד, ויש גם שפע של אבזור. מלבד חישוקי סגסוגת, הספורטאז' מצוידת במערכת מולטימדיה משוכללת שכוללת חיבור לווייז ולתוכנות נוספות.

אך כל אלה זוטות בהשוואה למאפיין החשוב ביותר: מספר מערכות בטיחות אקטיביות מצילות חיים. לא מדובר במערכות מהתקנה מקומית, אלא במערכות שיודעות גם להתריע מפני קרבה למכונית שמלפנים וגם לבלום את הרכב בעת הצורך. בנוסף הן יודעות לזהות רוכבי אופניים ולהחזיר את הרכב אל נתיב הנסיעה במקרה שהוא "נסחף" לנתיב אחר ברגע של היסח דעת. האביזר היחיד שחסר בספורטאז' הוא בקרת שיוט.

קיה ספורטאז קיה ספורטאז' אורבן מבפנים | צילום: רונן טופלברג קיה ספורטאז

קוצר נשימה בעליות ארוכות בשטח

וכעת למנוע. הגרסה הנמכרת ביותר של קיה ספורטאז' היוצאת צוידה במנוע בנפח 1.6 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית. מדובר בברירת מחדל. הספורטאז' משווקת בעולם בעיקר בגרסאות חזקות יותר, בעלות מנועי טורבו ומנועי 2.0 ליטרים. גם בדור החדש מדובר במנוע שאינו הולם את הספורטאז' באופן מושלם, אך אין להסיק שמדובר ברכב אטי. כל עוד הספורטאז' מתנהלת בעיר, המנוע ותיבת ההילוכים האוטומטית (בעלת שש מהירויות) מבצעים את עבודתם נאמנה. מחוץ לעיר, במיוחד במהירות גבוהה ובעליות ארוכות, אפשר להבחין במחסור מסוים בכוח המנוע. עקב המחסור בכוח, תיבת ההילוכים של גרסת ה־1.6 ליטרים נדרשת להעברות הילוכים תכופות כדי לפצות על יחסי העברה ארוכים מעט בהילוכים הגבוהים. אבל הנהג אינו משלם על כך ברמת הרעש בתא הנוסעים, ולמעשה זהו שיפור ניכר לעומת הדגם הקודם.

שיפור ניכר מורגש גם ביכולת השיכוך והבידוד של הרכב. בנסיעה בין־עירונית הספורטאז' משככת זעזועים ומהמורות באופן משכנע הרבה יותר מקודמתה. בנסיעה במהירות עירונית המתלים חושפים נקודת תורפה. הם מעט נוקשים, אך מדובר כאן בנוקשות שתורמת בנסיעות בין־עירוניות ובכבישים מפותלים לרמה גבוהה מאוד של יציבות. בסך הכל, גם הודות לבידוד רעשים טוב, בנסיעה בין־עירונית ממושכת הספורטאז' יכולה להכיל בקלות ארבעה מבוגרים בלי לעייף אותם יתר על המידה.

לסיכום, קיה ספורטאז' החדשה צריכה להיכנס לנעליים הגדולות ביותר בשוק הרכב הישראלי. הספורטאז' הקודמת הצליחה במשימה בעיקר בזכות מחיר תחרותי, שהיה גבוה רק במעט ממחירה של מכונית משפחתית. הדגם החדש יקר יותר ב־3,000 שקל, כלומר הפער בינו ובין מכוניות משפחתיות גדל מעט.

עם זאת, הספורטאז' עצמה ביצעה קפיצת מדרגה מרשימה בכל הנוגע לאיכות. יתרה מזאת, הספורטאז' מצוידת, גם בגרסאות הבסיסיות ביותר, במערכות בטיחות שאינן קיימות אצל מתחרותיה בטווח מחירים זה, גם לא בחלק ניכר מן הדגמים המשפחתיים. בסופו של דבר מדובר באבולוציה מעניינת שתאפשר לספורטאז' להמשיך ולהיות רב־מכר בשוק הישראלי, אלא שהפעם היא תהיה רב־מכר מהסיבות הנכונות, ולא רק בגלל יחס גבוה של פוזה לשקל.

אהבנו

נאה, אבזור בטיחות מקיף

פחות אהבנו

ביצועים מעט אטיים, היעדר בקרת שיוט

מתחרות

יונדאי טוסון

לסיכום

קפיצת מדרגה ניכרת, בעיקר בזכות האבזור הבטיחותי

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
עניין מערכת המולטימדיה - לא בכל הדגמים
הייתי היום בסוכנות קאיה בנתניה, והדגמים בתצוגה (כולל רכב ההדגמה) היו ללא מערכת המולטימדיה, אלא עם רדיו בסיסי, שקצת לא נראה טוב לעומת המתחרות. מישהו פה יודע איך זה הגיוני? והאם באמת בדגם הבסיס 1.6 urban יש מערכת מולטימדיה או לא? (ברור שהרבה יותר חשובות הן מערכות הבטיחות, אבל זה ממש בלט לעין)
אלעד , נתניה  |  29.01.16
5.
נושא הבטיחות צריך לקבל יותר תשומת לב
מכונית זה לא רק כמה מהר היא נוסעת או כמה חזק המזגן - כל אלו חסרי משמעות אם המכונית לא בטיחותית. אני באופן אישי מאד שמח מזה שהם שמו דגש על נושא הבטיחות ושדרגו משנה קודמת - זה רק גורם לי לשקול לקנות את הספורטאז' השנה (במידה ואחליט לקנות רכב חדש).
יונתן , תל אביב  |  22.01.16
לכל התגובות