אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ועדת הכספים אישרה החוק להפחתת התעריפים בתחבורה הציבורית צילום: אוהד צויגנברג

ועדת הכספים אישרה החוק להפחתת התעריפים בתחבורה הציבורית

נמחק הסעיף שלפיו שרי האוצר והתחבורה יוכלו לשנות את גובה ההפחתה או לבטלה; דרעי: "רצינו להביא הנחה על מוצרי מזון שבפיקוח, אבל הבנו שההנחה תהיה קטנה מדי"

18.01.2016, 12:43 | רוני זינגר

ועדת הכספים אישרה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המעניקה הנחה בתעריפי התחבורה הציבורית. הוועדה שינתה במעט את החוק כך שהוצא ממנו סעיף שקבע כי שרי האוצר והתחבורה יוכלו לשנות את גובה ההפחתה או לבטלה מסיבות שונות. הכנסת צפויה לאשר את הצעת החוק עוד השבוע, ולפיכך כבר בשבוע הבא תיכנס לתוקף ההפחתה, בגובה של 14.5%.

 

לדיון הגיע אריה דרעי, שר הפנים, שההפחתה בוצעה בהמשך להסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם ש"ס. "זו הצעת חוק שהיא תוצאה של הסכמים שעשינו, כשבתחילה רצינו להביא להנחה על מוצרי מזון שבפיקוח אבל הבנו שההנחה תהיה קטנה מדי ולא נשיג את המטרה שלנו", אמר דרעי והוסיף "הדברים התגלגלו לכך שעלה הרעיון להוריד את הסכום של גובה המע״מ מעל מחירי התחבורה הציבורית והמים. זה לא סוד שכלכלנים בשירות המדינה חושבים שלא נכון לעשות מע"מ דיפרנציאלי וחושבים שאסור לפגוע במערכת המיסוי אבל אני ידעתי שהנחה שלא במסגרת חוק תתבטל ב'פלאט' (קיצוץ רוחבי, ר"ז) הראשון. הסכום שעמד לרשותנו עמד על 650 מיליון ואם היה יותר כסף היינו מכניסים עוד דברים בחוק הזה אבל זה מה שיש ומרגע שהחוק יתקבל אנשים ישלמו פחות. זה הורדה של 100-150 שקל בחודש למשפחה בכלל האוכלוסייה", אמר דרעי.

בדרך להוזלה בתעריפי התחבורה הציבורית, צילום: מיכאל קרמר בדרך להוזלה בתעריפי התחבורה הציבורית | צילום: מיכאל קרמר בדרך להוזלה בתעריפי התחבורה הציבורית, צילום: מיכאל קרמר

ח"כ מנואל טרכנברג בירך את המהלך אך אמר בדיון כי "המהלך הזה ממחיש ביתר שאת שיוקר המחיה הוא בידי הממשלה. זה לא עניין של שווקים תחרותיים כי המיסוי העקיף הנסתר הוא זה שאחראי על זה שאזחים לא מגיעים לסוף החודש. המהלך שלך אני מקווה, הוא סנונית למהלכים נוספים שאפשר לעשות ולא דרך מע"מ. זה קל להיטפל למע"מ אבל יש היטלים ומיסוי עקיף נסתר שהוא שורש הבעיה. זה עולה כסף, נכון, להוזיל מוצרים שבשליטת הממשלה זה יעלה. אבל הגרעון הנמוך בא על חשבון זה שאזרחים משלמים יותר מהכיס והממשלה צריכה לתת על זה את דעתה".

חברי הכנסת הנוכחים ציינו את בעיית התחבורה הציבורית בפריפריה וביקשו רפורמה גם בתחום הזה אבל על כך השיב דרעי "נכון, לא יכול להיות שאנשים שעושים את המעשה הכי ציוני וגרים במקומות המרוחקים בשבילם להסתובב בפריפריה זה כמו לנסוע לחו״ל את זה חייבים לשנות, אבל אני לא שר התחבורה, אם תעשו את זה על חשבון הכסף הזה, שקיבלנו עכשיו, תמנעו מיתר האוכלוסיה בכל הארץ את ההנחה״.

חברת הכנסת תמר זנדברג ביקשה לדעת האם הכסף שיממן את תכניתו של דרעי הוא אותו התקציב שישמש לרפורמה שמקדם משרד התחבורה להפחתת עלויות תחבורה ציבורית. יו"ר הוועדה גפני פנה לנציג משרד האוצר אלון מסר וביקש לדעת "האם הרפורמה הזאת זה תקציב נפרד לחלוטין מהרפורמה שעושה משרד התחבורה" על כך ענה מסר - "רפורמות שהוצגו לנו ממשרד התחבורה, עלותם כחצי מיליארד שקל, אין להן מקור תקציבי ולכן הם כלל לא תוקצבו בתקציב 2016" וטען כי הצעת החוק שהביא דרעי אינה חופפת לרפורמות של התחבורה הציבורית.

תגיות