אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איפה שפולקסווגן חטפה, רנו חמקה צילום: אוראל כהן

איפה שפולקסווגן חטפה, רנו חמקה

שתי היצרניות מואשמות בעבירה דומה, אך מעורבות הממשלה הצרפתית ברנו תורמת לסלחנות כלפיה

21.01.2016, 08:18 | תומר הדר
חוקרי המשרד להגנת הסביבה הצרפתי פשטו על מתקני המחקר של חברת רנו, והחרימו ציוד בכדי לגלות אם כלי הרכב המיוצרים פולטים יותר מזהמים מהצהרות היצרנים. כך פורסם בעלון הפנימי של עובדי רנו בשבוע שעבר. הפרסום גרם לחשש בתעשיית הרכב האירופית שלחברה מחכה גורל דומה לזה של פולקסווגן.

קראו עוד בכלכליסט

כזכור, בספטמבר האחרון נחשף כי דגמי דיזל מסוימים של היצרנית הגרמנית פולטים פי 40 יותר מזהמים מהצהרת היצרן. החשיפה הביאה לגל קיצוצים בחברה ולהודעה על ריקול עולמי של מיליוני מכוניות.

אלא שבין המקרה של רנו לבין המקרה של פולקסווגן אין כמעט מן המשותף, פרט לעובדה שצינור המפלט של המכוניות פולט יותר זיהום מהצהרותיו של היצרן.

מפעל רנו, צילום: איי אף פי מפעל רנו | צילום: איי אף פי מפעל רנו, צילום: איי אף פי

שלא כמו בפולקסווגן, רנו לא התקינה רכיב זדוני

ראשית, פולקסווגן התקינה במכוון במכוניותיה מתקן שנועד לרמות את הרגולטור. רנו, לעומת זאת, לא התקינה במכוניותיה כל רכיב זדוני. הבעיה במכוניות רנו, ככל הנראה, היא שבתנאים מסוימים של נסיעה בקור קיצוני וחום קיצוני מערכות סינון המזהמים של המכונית אינן עומדות בעומס, ולכן נדרש כיול מחודש של המערכות.

שנית, פרשת פולקסווגן הוצתה לראשונה בארצות הברית. חמתו של הרגולטור האמריקאי מופנית, שלא במפתיע, אל יצרני רכב שאינם אמריקאים. שלא כמו בפולקסווגן, רנו אינה משווקת מכוניות בארצות הברית, ועיקר השיווק שלה מתבצע באירופה.

שלישית, הפרשה נחקרת על ידי הממשל הצרפתי, מה שמשחק לידיה של רנו, מכיוון שאחד מבעלי המניות הבולטים ביותר ברנו הוא ממשלת צרפת עצמה, שמחזיקה ביותר מ־19% ממניות היצרנית. השבוע, עם היוודע פרטי הפרשה והצניחה בשווי מניית רנו, איבדה ממשלת צרפת על הנייר 1.16 מיליארד יורו. לפני שהתפרסמה הפרשה הצהירו גורמים בממשל הצרפתי על כוונה למכור חלק ממניות המדינה ברנו, וכעת, לנוכח המשבר, צפויה ממשלת צרפת לפעול לעלייה מחודשת בערכה של המניה.

ההודעה הסלחנית של שרת האנרגיה

אחד הסממנים הראשונים למעורבותה הגבוהה של הממשלה וליחס הסלחני שלו רנו זוכה הוא דיווחים בתקשורת הצרפתית, ולפיהם רנו לא תידרש לשלם קנס בגין פליטת המזהמים המוגדלת. חוץ מזה, שרת האנרגיה של צרפת סגולן רויאל היתה הראשונה שהודיעה כי החברה עתידה לבצע ריקול ל־15 אלף מכוניות. בהודעה ציינה רויאל כמה עובדות שניכר כי נועדו להפחית ממידת אשמתה של רנו: כך, לפי רויאל, רנו אינה היצרנית היחידה שנבחנת על ידי הממשל הצרפתי. עוד ציינה רויאל כי רנו תטפל בבעיה באמצעות כיוון מחודש של מערכות סינון המזהמים של המכוניות כך שיעמדו בתנאי קיצון.

עד כה רנו אפילו לא הודיעה אילו דגמים מעורבים בפרשה, אך אמצעי התקשורת באירופה טוענים כי מדובר במיניוואן רנו אספאס, בגרסת הדיזל של רנו קפצ'ור (שאינם נמכרים בישראל), וברכב מסחרי נוסף שזהותו טרם נחשפה.

בישראל מוטל על רכבי נוסעים חדשים מס קנייה בגובה 83%. משיעור מס קנייה זה מנוכים סכומים בגובה של עד 15 אלף שקל, שנקבעים בהתאם למידת הזיהום שפולט הרכב. אם יודיעו יצרני הרכב שמכוניותיהם צורכות יותר דלק ולכן גם יותר מזהמות, יקטנו הזיכויים עליהן לצרכן בישראל — והדרך להתייקרות תהיה בלתי נמנעת.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות