אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האמנות הסודית של דיוויד בואי צילום: ג'ניה קריס

האמנות הסודית של דיוויד בואי

המוזיקאי שהלך לעולמו גם אסף ויצר אמנות בעצמו, יותר מכפי שהכיר רוב הציבור. וגם: גלריה חדשה בהרצליה ותערוכה שכולה

25.01.2016, 08:43 | רעות ברנע

רוב הציבור מקשר את דיוויד בואי לאמנות פלסטית בזכות התערוכה הרטרוספקטיבית האדירה "David Bowie Is" שהוצגה בשנה האחרונה במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון ונדדה למקומות שונים ברחבי העולם. אבל האמת היא שהמוזיקאי שהלך לעולמו לפני שבועיים קיים קשרים הדוקים הרבה יותר עם עולם האמנות, אם כאמן ואם כחובב ואספן אמנות. בצעירותו, עוד בימים ששמו היה דיוויד ג'ונס, הוא למד בבית ספר לאמנות. במהלך השנים שבהן ניהל קריירה משגשגת במוזיקה הוא גם יצר מספר לא מועט בכלל של עבודות אמנות במדיומים שונים, מציורי שמן מסורתיים, דרך פסלים ועד עבודות ממוחשבות בטכניקות עכשוויות.

את העבודות הציג בואי גם בתערוכות שונות, בעיקר במהלך שנות התשעים, רובן באנגליה אבל גם בניו יורק, ברלין, באזל וטוקיו. במהלך שנות התשעים גם כיהן בחבר המנהלים של מגזין האמנות הבריטי "Modern Painters" שבמסגרתו קיים ראיונות עם גדולי האמנים העכשוויים כג'ף קונס, טרייסי אמין ודמיאן הירסט. אבל לא רק אמן וחובב אמנות, בואי היה גם אספן לכל דבר. ב־1998 התראיין בואי ל"ניו יורק טיימס" בנושא האמנות שלו ואמר שאמנות היא בעצם הרכוש היחיד שאי פעם רצה שיהיה בבעלותו.

דיוקנו של איגי פופ ביצירה שצייר דיוויד בואי ב-1978 , צילום: Credit Peter Dejong/Associated Press דיוקנו של איגי פופ ביצירה שצייר דיוויד בואי ב-1978 | צילום: Credit Peter Dejong/Associated Press דיוקנו של איגי פופ ביצירה שצייר דיוויד בואי ב-1978 , צילום: Credit Peter Dejong/Associated Press

בין האמנים הגדולים שאותם אהב והעריך ושאת יצירותיהם אסף היו אמנים גדולים מתחילת המאה ה־20 כפרנסיס פיקביה ומרסל דושאן, אבל גם אמנים עכשוויים. על דמיאן הירסט, האמן הבריטי החי המצליח ביותר, אמר בואי כי הוא מגלם מבחינתו את הרעיון של אמנות עכשווית, ואף שיתף איתו פעולה ביצירה של כמה פרויקטים משותפים. פרטים: bowieart.com.

בסיס בהרצליה. מבול חללי האמנות החדשים ממשיך לשטוף אותנו. אחרי שנפתחו החודש בדרום תל אביב גלריה "ארטימיסיה" לאמנות נשים והחלל החדש של הקולקטיב האמנותי "Prettimess Collective", מגיע תורה של הרצליה. בית הספר לאמנות ותרבות "בסיס" שנפתח בשנה שעברה ישיק מחר בערב גלריה חדשה שתציג תערוכות אמנות עכשווית. את הגלריה תפתח תערוכה קבוצתית שנקראת "הפרדת צבעים" שאותה אצרה שלומית ברויר, ובה יוצגו עבודות של אמנים ישראלים ותיקים כמשה גרשוני ופנחס כהן גן לצד אמנים עכשוויים יותר כמו גילי אבישר, עדן בנט ואנג'לה קליין. פרטים: 26 בינואר עד 26 במרץ, המדע 14 הרצליה. הכניסה חופשית.

גלריה נודדת. עוד חלל להצגת אמנות רוקם עור וגידים בימים אלה, רק במתכונת קצת אחרת: את פרויקט "זמנית גלריה" יזמו שני אמנים צעירים, ברק טויטו ורעות טרוים, במסגרת "פריזמה" - רשת האמנים של עמותת רוח חדשה שפועלת בירושלים. טויטו וטרוים, שניהם בוגרי המחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל, הבינו כי המכשול המשמעותי העומד בפני אמנים בתחילת דרכם הוא הקושי למצוא מקום שיציג את עבודותיהם ללא רקורד או ניסיון מוכח. לכן החליטו לפעול בעצמם ולפתח פלטפורמה חדשה, שתפעל לעת עתה ברחבי העיר ירושלים. אחת לחודש הם יקימו גלריה נודדת בלוקיישן אחר בעיר. הגלריה היא ניידת, קלה להרכבה ולשינוע והיא מוצבת באופן זמני להופעה של כמה שעות בלבד. המטרה היא לעשות שימוש ברחוב כמרחב תצוגה משמעותי, שבו העוברים והשבים יכולים להיחשף לעבודות אמנות של אמנים צעירים. שני אירועים בסדרה כבר התקיימו באזור שוק מחנה יהודה, והאירוע הבא מתוכנן ל־14 בפברואר. פרטים: הכניסה חופשית, Zmanit Gallery בפייסבוק.

קים קרדשיאן ומיני מאוס. קצת חבל שבשנת 2016 עדיין צריך לייחד לכך תערוכה, אבל גם עולם האמנות עדיין נשלט באופן יחסי בידי גברים. גלריה סאצ'י הלונדונית, בין המצליחות והמשפיעות בעולם, מציגה בימים אלה את התערוכה הכל־נשית הראשונה שלה. "אף שיש ייצוג משמעותי הרבה יותר של נשים באמנות העכשווית, יש עדיין הרבה עבודה לעשות בתחום", אמר ל"גרדיאן" הבריטי מנהל הגלריה נייג'ל הרסט. האמניות המציגות בתערוכה "Champagne Life" שנפתחה בשבוע שעבר נמצאות בשלבים שונים בחייהן ובקריירה האמנותית שלהן, אבל דווקא לא אותן אמניות שאת שמותיהן אנחנו מכירים. בין המציגות אפשר למצוא את ג'ולי ווטשל שמציגה עבודה שבה משולבות דמויותיהן של קים קרדשיאן וקניה ווסט לצד מיני מאוס, ואת האמנית אליס אנדרסון המציגה אובייקט ענק דמוי חוט תפירה העשוי עץ ונחושת. (עד 6 למרץ, saatchigallery.com).

תגיות