אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבנקים, המוסדיים וההסתדרות התקוממו - והאוצר ימתן את הרפורמה בגמל צילום: דוברות האוצר

בלעדי לכלכליסט

הבנקים, המוסדיים וההסתדרות התקוממו - והאוצר ימתן את הרפורמה בגמל

במקום להכריח את הבנקים לבחור אם לתת שירותי תפעול גמל או שירותי ברוקראז', מציע משרד האוצר פשרה: להגביל את היקף פעילות הברוקראז' שהם מעניקים לגופי הגמל

25.01.2016, 08:01 | רעות שפיגלמן

התקנות שנועדו לפרק את עסקת החבילה של הבנקים וגופי הגמל לא ייצאו לפועל, כך נודע ל"כלכליסט". בעקבות טענות מצד הגופים המעורבים שלפיהן הרפורמה המקורית משולה ל"פיל שהביאו כדי להרוג זבוב", יבוצע שינוי מתון יותר.

הרפורמה ביקשה להפריד את שירותי התפעול ואת שירותי הברוקראז' (מסחר) שמקבלים גופי הגמל מהבנקים. זאת כדי למנוע מהגופים המוסדיים לקבל הוזלות מהבנקים שהחוסכים לא מקבלים. לפי המידע שהגיע ל"כלכליסט", התחליף שנידון בימים אלה באגף שוק ההון באוצר יאפשר לגופי הגמל להמשיך לבצע תפעול וברוקראז' באותו בנק — אולם פעילות הברוקראז' תוגבל. מנהלי הגמל מבצעים כיום בממוצע כ־60% מפעילות הברוקראז' שלהם אצל אותו הבנק המבצע עבורם את התפעול. ככל הנראה, השינוי ברפורמה יבקש להגביל את היקף הברוקראז' של הבנק אצל הגוף המתפעל לפחות מ־60%.

כ־380 מיליארד שקל של כספי חוסכים מנוהלים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות, נכון לאוקטובר האחרון. ארבעה בנקים מנהלים את רוב שוק תפעול הגמל, שתרם להכנסותיהם יותר מ־200 מיליון שקל ב־2014. בעוד עבור שירותי התפעול משלמים הגופים המוסדיים, הרי שאת השירותים הנוספים שמקבלים גופי הגמל — מסחר, סליקה ושמירה של ני"ע — מממנים החוסכים מכיסם.  

משה כחלון. מגמה מדאיגה, צילום: אלכס קולומויסקי משה כחלון. מגמה מדאיגה | צילום: אלכס קולומויסקי משה כחלון. מגמה מדאיגה, צילום: אלכס קולומויסקי

לשירותי התפעול יש עמלה מקסימלית של 0.1%, שאושרה ב־2005 עם רפורמת בכר. באוצר, בראשות השר משה כחלון, זיהו מגמה: הבנקים הורידו בשנים האחרונות את עלות שירותי התפעול עד כדי עלות אפסית ואף הפסדית, בתמורה לכך שהגוף המוסדי יבצע אצלם חלק ניכר מיתר הפעילויות (ברוקראז', שמירה וסליקה), הרווחיות יותר לבנקים.

עם היוודע השינוי המתוכנן קמו תלונות רבות מצד הבנקים והגופים המוסדיים, גדולים וקטנים. הטענות העיקריות נגד הרפורמה טוענות כי גם אם זו תבוצע, מצב החוסכים לא יהיה טוב יותר. המתנגדים הציפו חשש כי אם התפעול שהבנקים מבצעים יעבור לידי גופים פרטיים שאינם מנוסים בכך, קיים חשש לבעיות תפעוליות לא פשוטות, למשל בחישובי יתרות ובמעבר בין מסלולים.

הבנקים, שנהנים מיתרון לגודל, מציעים עמלות מסחר של 0.03%–0.04%, לעומת הברוקרים הפרטיים, כמו אי.בי.אי, פסגות ואקסלנס, שמציעים עמלה של 0.075%. אלה טענו שהרפורמה במתכונתה המקורית תעלה את עלויות התפעול אך תפגע באיכותו, ושהברוקראז' לא צפוי להפחית נתח משמעותי מחלקם של הבנקים. לפני כמה חודשים קראו גורמים בשוק ההון להגביל את נפח פעילות הברוקראז' שהבנק המתפעל רשאי לבצע עבור אותו מוסדי, כדי לכווץ את החשש לניגוד עניינים.

גם הסתדרות העובדים החדשה חששה מהרפורמה המקורית שתוכננה. לטענתה, הקופות התפעוליות שמשלמות מכיסי החוסכים גם עבור התפעול וגם עבור הברוקראז' (בניהול עצמי או באמצעות מנהל תיקים) צפויות לסבול מעלויות תפעול גבוהות יותר ומאיכות שירותי תפעול פחותה. לצדם הצביעו גופים קטנים על חשש מעלויות תפעול גבוהות, שיציבו את קיומם העסקי בסכנה. גופים אלה מודאגים מאפשרות של רכישתם על ידי גופים גדולים יותר, ולפיכך מצמצום התחרות בשוק הגמל.

ממשרד האוצר נמסר: "אגף שוק ההון מקדם את תקנות הרכישה והמכירה של ני"ע תוך בחינה מעמיקה של השלכותיהם על השוק, ולטובת ציבור החוסכים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות