אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השירות השיתופי אובר X גורם לבעיות ברחבי העולם צילום: יוסי זליגר

השירות השיתופי אובר X גורם לבעיות ברחבי העולם

באוסטרליה נוסעי אובר X מפצים את נהגי המוניות בעצמם, בצרפת השירות הוא עבירה פלילית

26.01.2016, 09:16 | עומר כביר
מנגנון פיצוי לנהגי מוניות בתמורה להשקת שירות אובר X, דוגמת זה שמציע שר התחבורה ישראל כץ, הוא אמנם מאוד יוצא דופן אבל בהחלט לא ייחודי.

קראו עוד בכלכליסט

בסוף 2015 התירה מדינת ניו סאות' וויילס באוסטרליה להפעיל בשטחה שירות של אובר שמאפשר לנהגים מהשורה לבצע נסיעות בתשלום, ובמקביל החלה בגיבוש מנגנון פיצוי שנועד לשפות נהגי מוניות מסורתיות על האובדן הצפוי בנוסעים ובהכנסות. לפי מנגנון זה, כל נוסע בשירות כמו אובר X או דומיו ישלם עמלה של דולר אחד שיועבר לפיצוי נהגי מוניות. בנוסף, נהגי אובר יידרשו לקבל רישיון מיוחד שעלותו 45 דולר, לרשום את כלי הרכב שלהם לשימוש עסקי, ולעבור בדיקת עבר פלילי ותעבורתי.

אפליקציית אובר , צילום: איי אף פי אפליקציית אובר | צילום: איי אף פי אפליקציית אובר , צילום: איי אף פי

במדינות ובערים אחרות הפעילו רגולטורים מנגנונים אחרים להתמודדות עם אובר. ערים רבות בגרמניה ובמדינות אחרות באירופה, למשל, אסרו לחלוטין את פעילות החברה. צרפת היא כנראה הקיצונית ביותר ביחסה לאובר, ומתייחסת להפעלת השירות כעבירה פלילית. מנהלי אובר בצרפת אף נעצרו בשנה שעברה על ידי המשטרה.

בערים שבהן מתאפשרת פעילות אובר ללא מגבלות ניכרת פגיעה משמעותית בשירותי מוניות מסורתיים. רק השבוע הגישה חברת המוניות הגדולה בסן פרנסיסקו בקשה לפשיטת רגל - כשהיא מציינת את פעילות אובר ושירותי הזמנת נסיעות דומים כאחד הגורמים למצבה הקשה, שנגרם כתוצאה מירידה חדה בהיקף הנסיעות ומעזיבה של נהגי מוניות רבים לטובת אותם השירותים.

חברות מוניות מסורתיות נמצאות בעמדת נחיתות משמעותית אל מול השירות. בשעה שהן כפופות לרגולציות מחמירות בסוגיות כמו מחיר, שירותים שניתן להציע (בערים רבות בארה"ב לא ניתן להזמין מונית בטלפון, אלא רק לעצור אותה ברחוב) או אחריות משפטית לפעילות הנהגים, שירותים כמו אובר פועלים ללא כל מגבלות. מצב זה מאפשר לאובר להציע מחירים נמוכים במיוחד לנוסעים - אלא אם מדובר ברגעי משבר של ביקוש גבוה - תוך התנערות מדרישות מעיקות כמו הבטחת תנאים בסיסיים לנהגים, שלא מוגדרים כעובדים של החברה, או קבלת אחריות במקרה של תאונות או מעשים אחרים שבהם הם מעורבים.

שיטת פעולה זה אפשרה לאובר לגדול בקצב מטורף ולהפוך לחברת התחבורה הציבורית הגדולה בעולם, תוך שהיא שומרת על הוצאות מינימליות, ומנצלת את כוחה כדי לפרק את מודלי הפעילות המסורתיים ולנטרל מתחרים בדרכה להפוך למונופול בשווקים רבים. בערים רבות זוכה מודל זה להצלחה, ומביא למחיקת פעילותם של שירותי מוניות מסורתיים שעומדים תחת תנאי פיקוח משמעותיים, ולהשתלטות על השוק של שירות נטול רגולציה או מחויבות חוקית לסטנדרטים מינימליים.

אפשר לשער שכניסה של אובר X לישראל תביא לתהליכים דומים: ירידה משמעותית בהיקף פעילותם של שירותי מוניות מסורתיים שנתונים לרגולציה קפדנית, לטובת עלייה בפעילותו של שירות שחייב דין וחשבון רק למשקיעיו. התוצאה עלולה להיות אובדן הכנסה חלקי או כללי של נהגי מוניות רבים מצד אחד, ומתן שירות פחות טוב ופחות בטיחותי מצד שני.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
יתכבדו אובר ויעסיקו נהגים מורשים להפעלת רכב ציבורי
רישיון להפעלת מונית/אוטובוס עולה כסף רב. לקבלת רשיון נהיגה ברכב ציבורי, על המועמד לעבור הכשרה מתאימה לתפקיד והעדר רישום פלילי. כמו כן ביטוח לרכב ציבורי יקר משמעותית מרשיון לרכב פרטי. אובר במחשבה לעקוף כל אלה ולגזור עמלה שמנה, מכאלה המבקשים לעצמם השלמת הכנסה "על הדרך". אין כל בעיה עם שירות כמו אובר כל עוד עומד בכל כללי הרגולציה, כללים שבאים להגן על העובדים וקהל הלקוחות.
אבי  |  27.01.16
2.
יפה שהמוניות מתנגדות כעת, מה תעשו עם רכבים אוטונומים
גוגל מפתחת רכב שנוסע לבד, בהשקעה קטנה שלהם משהו כמו 10 מליון דולר , מציפים את רחובות תל אביב במכוניות כאלו שמסתובבות , ניתן להזמין ולשלם בעזרת הסלולרי , ולנסוע ממקום למקום. הם לא צריכים רשיון למונית, הם פשוט יקראו לזה השכרת רכב. ורשיון לחברת השכרת רכב הוא הרבה יותר זול. כל מה שצריך לעשות הוא להכנס ולצאת מהרכב , הוא נוהג לבד. וינהג גם לנוסע הבא. אז תדחו את הקץ בעוד שלוש ארבע שנים. לא יותר. מהסקר למעלה , הרוב בעד השירות. אי אפשר לעצור את הקידמה. אני בטוח שלעגלונים היו טענות טובות למה לא להכניס רכבים. זה לא תפס.
סקוויד ויד  |  27.01.16
1.
לא ל uber לא לחפרים .!
חייבים לדעת וזה חשוב מאוד מה שטוב לאמריקאים לא תמיד טוב לתושביי מדינת ישראל. אנחנו מדינה קטנה 3 שעות + מהמרכז לגבול הצפוני, דרומי. uber לא פותרת את בעיית הביקוש לתחבורה זמינה , (מוניות אוטובוסים,רכבת, ומוניות ספשל,ומוניות שרות). באמריקה ובכול יבשת ומדינה אחרת יש ביקוש רב למוניות זמינות,וייש קשיי גישה, בגלל המרחבים הגדולים והמרחק מעיירה לעיר , uber מתאימה ופתרה את הבעייה להם, וזה לא רק בגלל המחיר, זה הצורך לתחבורה ציבורית זמינה. * הדבר החשוב צריך לזכור אנחנו מדינה קטנה ומדינת חוק , כדיי להיות בעל מקצוע בכול ענף תחום שהוא, צריך לעבור הכשרה מקצועית, בין אים באונברסיטה כמה שנים או קורס קצר של כמה חודשים, המדינה יצרה פילטר כדיי שבמקצועות השונים : עו״ד , ספר , ונהג מונית , ובוא יזכו לתעודה המובחרים , ועלהם יהייה פיקוח בכול נושא שמירת הכללים , וניתנת שרות ללקוח-האזרחים מה שאנחנו הלקוחות רוצים ״ מקצועיות ״ בכול תחום ושרות שאנחנו מקבלים במדינת ישראל. אף אחד מאיתנו בעליי המקצועות השונים לא היה רוצה שהשכן שלו , החבר שלו , אח שלו ( אים יש כבוד)יעשה קיצוריי דרך על חשבונו,יפגע בו ובכול פרנסת משפחתו . שהמילה הנכונה ״ חפריות״ , ומי לא שמע ״ מה שזול בסוף יקר ״. לדוגמא: יהיה אסון אים uber יחליט על שרות ״ חשמלאי בזול וזמין ״ והשכן שלכם ללא תעודה והכשרה מקצועית יעשה זאת בחצי מחיר, וזה יהיה בשם ״ הורדת יוקר המחייה בישראל ״ בול שיט נכון אין שום קשר ואנחנו לא צריכים כאזרחים להיתפשר.! ביבי דופק את כולם לא משנה לו טובת האזרחים, ימין או שמאל , חשוב לכולם לא לתת לזה יד ולזרוק את uber לקיבינימט . ביבי לא ישאר בשילטון , יש לו תחליף והוא ישראל כץ שעושה , עובד , בולדוזר אמיתי , וזה בדוק ואתם יכולים לבדוק פרקטית תסעו לים המלח , יש שינויי בתשתיות לטובה אפילו לבדואים יש תחנת אוטובוס מסודרת. נכון, בגלל הפיקוח בעליי התעודות משלמים בנוסף על הרישיונות. וזה לטובת כולנו. רק לידיעתכם נהג מונית : 1- משלם למדינת ישראל על ״ מספר ירוק״ זכות הציבורית ( המספר שעל צד המונית) 250000 ש״ח רבע מיליון שקל קש. 2- על המונית כמובן באזור 100000 ש״ח+ . 3- ביטוחים לנוסעים ולמונית בכלל , 10000 ש״ח בשנה. 4- הכשרה מקצועית , 3 חודשים שגם עולה כסף , 4000 ש״ח. 5- ניגשים לטסט נוסף בנהיגה , וללימודיי תאוריה ניגשים פעם נוספת. ( לא מספיק רשיון רגיל ). 6- מבחנים של הרשויות המדינה כדיי לבדוק אים אתה דפוק בראש או כשיר . 7- וחשוב מאוד ״ תעודת יושר ״ מהמישטרה . במצב הכלכלי שלנו כאזרחים והתחרות הרבה בכול המקצועות , מובילים לירידת מחירים באופן טיבעי ולכן אסור לנו לחטות ולהתפשר על מקצועיות ועל שרות , על כול זה להילחם ולידרוש, ולא לחשוב לרגע על המחלה ״uber". יש את get taxi ) gett ) גם חברה ישראלית , ממוקמת ברמת החייל (הברזל 21) , משלמת מיסים למדינה,מעסיקה 200 ע מפרנסת לפחות ברגע זה 8000 נהגיי מוניות ומישפחות . ונותנת שרות מעולה 24\7 , 2299* תגיעו תתרשמו. בגלל get taxi הנהגים שקופים לכול הרשויות, משלמים מיסים מקסימלים ולצד זה מגדילים את ההכנסות שלהם. תגידו לביבי ולכול לוביסט ״ לא רוצים חפרים, לא רוצים uber ! ״.
סמואל , נתניה  |  26.01.16