אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסוכר עלול להביא את חברות המזון לעתיד מר צילום: עמית שעל

הסוכר עלול להביא את חברות המזון לעתיד מר

דו"ח הנציבות להשמנת יתר בקרב ילדים של ארגון הבריאות העולמי הוגש השבוע - וסיפק רוח גבית מפתיעה ליוזמה להטיל מיסוי מיוחד על מזונות לא בריאים

29.01.2016, 07:59 | גיל קליאן

השבוע הוגש לארגון הבריאות העולמי (WHO) דו"ח הנציבות לסיום השמנת יתר בקרב ילדים (ECHO). מדובר בדו"ח שהוזמן על ידי ה-WHO, שהכנתו ארכה שנתיים, ועסק בדרכים לפתרון אחת הבעיות הכואבות של העולם המערבי.

קראו עוד בכלכליסט

הדו"ח פירט את מה שכולנו יודעים, שהשמנת יתר בקרב ילדים נובעת מצריכה של מזון עתיר קלוריות ודל בערכים תזונתיים. מזון מתועש, שמכינים אותו מהר, מגישים אותו מהר ואוכלים אותו מהר. הילדים שלנו חשופים מדי והוא זמין מדי עבורם, נכתב בדו"ח.

הכיוון המפתיע והמעניין של הדו"ח מגיע מההצעות לפתרונות – שם מפרטים כי אין לסמוך רק על שיפורים תזונתיים בחברות המזון, אלא יש ליישם צעדים רגולטורים ברורים וחדים כדי לשפר את איכות המזון שהילדים שלנו אוכלים. אחד הצעדים שהוצעו שם הוא "מס סוכר" – מס מיוחד למזונות עתירי סוכר או שומן (מס שכבר קיים במדינות כמו מקסיקו).

היופי בפתרון של מס סוכר הוא שהוא מחייב את המדינה להגדיר פרמטרים ברורים של ערכים תזונתיים רצויים, וכן מחייב את כל יצרני המזון לפרסם את המידע הזה תחת מתודולוגיה אחידה לכל הצרכנים. כך, לכולנו יהיה ברור מה טוב לאכול, ומה לא, ולמדינה יהיה ברור מה היא צריכה למסות.

ילדים וסוכר ילדים וסוכר ילדים וסוכר

אבל הצד הכלכלי של מס סוכר לא נגמר ברשות המסים. תשאלו את חברות הנקניקים. ארגון הבריאות העולמי חולל בחודשים האחרונים מהפכה של ממש כאשר הביא לירידה של עשרות אחוזים בצריכת מוצרי בשר מעובד. התגייסות של הארגון נגד סוכר, בפרט מוצרים עתירי סוכר המשווקים לילדים, יכול להביא לשינויים מרחיקי לכת בענף המזון.

כמו שלפני שנה היה נראה לנו מוזר שמשהו יכול לפגוע בצריכת הפסטרמה בכריכי בית הספר, כך נראה לנו מוזר היום שמישהו יכול לפגוע בצריכה של קוקה קולה, המוצר הנמכר ביותר של החברה המרכזית למשקאות, במבה, המוצר הנמכר ביותר של אסם, או מילקי, המוצר הנמכר ביותר של שטראוס. אבל יתכן שהפרנסה היציבה של תאגידי המזון הגדולים ממוצרים עם ערך תזונתי נמוך היא ענף לא כל כך יציב לשבת עליו.

מי שמבין את זה הם קודם כל תאגידי המזון עצמם, שכבר שוקדים על פיתוחים של מוצרים מזינים יותר ועל הפחתות של רכיבים מזיקים, כמו סוכר, מלח, שומן ותוספים מלאכותיים. כעת מבהיר הדו"ח של ארגון הבריאות העולמי – כי אם החברות לא יתקדמו מהר מספיק לבד, הן עלולות למצוא את עצמן מול מערכת מיסוי שממצבת אותן כאויבות הציבור.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות