אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מטומי עושה עלייה לת"א אחרי שהמניה צנחה ב־52% צילום: אוראל כהן

מטומי עושה עלייה לת"א אחרי שהמניה צנחה ב־52%

חברת הפרסום המקוון הישראלית, שהונפקה בלונדון לפני שנה וחצי בלבד, מאמינה שמצאה בבורסה המקומית את הפתרון למחזור המסחר הדליל שלה, שהממוצע היומי שלו הוא 770 ליש"ט בלבד

09.02.2016, 08:02 | דרור רייך

בהמשך למאמציו של מנכ"ל הבורסה יוסי ביינארט לעודד חברות ציבוריות להצטרף לבורסת תל אביב, קיבלה אתמול קבוצת מטומימדיה את האישור לרישום כפול של מניותיה שנסחרות בלונדון בבורסה המקומית.

קראו עוד בכלכליסט

מועד תחילת המסחר במניה בישראל עדיין לא נקבע, אך במטומי מעריכים כי המניות יחלו להיסחר בתל אביב בקרוב. בנוסף, על פי הערכות הבורסה, בכפוף לעמידה של מניית מטומי בתנאי הסף של המדדים במועד העדכון הרבעוני הקרוב, המניה תצורף למדדי ת"א־מאגר, ת"א יתר־מאגר, ת"א יתר־50, טק עלית, בלו טק ומדד הטכנולוגיה.

מטומי נרשמה למסחר בלונדון ביולי 2014 דרך מסלול ה־High Growth, זאת מאחר שהרשימה הראשית של בורסת לונדון דורשת שיותר מ־25% ממניות החברה יהיו בידי מחזיקים אירופים. חברת המדיה הישראלית, בשליטת אילן שילוח ובניהולו של עופר דרוקר, החלה את הדרך ברגל ימין כשהונפקה בלונדון לפי שווי של 220 מיליון ליש"ט. אבל כיום, שנה וחצי בלבד מאז ההנפקה, המניה כבר הספיקה לצנוח ב־52% לשווי של 108 מיליון ליש"ט. בין הסיבות לצניחה נמצא גם מצבו של שוק הפרסום המקוון כולו, כאשר גם החברות המתחרות של מטומי ספגו נפילות בתקופה האחרונה. מחיר המניה של מטומי עמד אתמול על 117 פני אחרי שעלתה ב־10.9% במסחר אתמול.

אילן שילוח מטומי אילן שילוח מטומי אילן שילוח מטומי

"זה לא זר בשבילנו לעבוד מול משקיעים ישראלים", אמר אתמל דרוקר ל"כלכליסט". "כבר בהנפקה שיתפנו פעולה עם חתמים מישראל (לאומי פרטנרס – ד"ר) וזה צעד הגיוני שנועד לשרת את המשקיעים שלנו. ישראל היא מעצמה בהבנה טכנולוגיות ונחשבת למקום עם משקיעים שמבינים בתחום. אנו מאמינים שהיכולת שלנו לעורר עניין במשקיעים תעודד את המחזורים במניה". מחזור המסחר היומי הממוצע של מטומי עומד על 770 ליש"ט בלבד (כ־4,300 שקל).

הדרך של מטומי למסחר היתה רצופה במכשולים

דרכה של מטומי לבורסת תל אביב לא היתה חלקה. התקנות לרישום כפול בישראל כללו עד לא מזמן רק חברות הנסחרות ברשימה הראשית בבורסת לונדון, בנאסד"ק ובבורסת ניו יורק. כך שמטומי, שכאמור נרשמה דרך מסלול ה־High Growth שנוסד רק לפני כשנתיים, ניצבה בפני בעיה. הפתרון היה שינוי בתקנות הרישום הכפול, כך שיכיר ברישום ברשימת ה־High Growth כרישום ברשימה הראשית של לונדון. השינוי בתקנות היה תלוי ברשות ני"ע, זאת מאחר שמדובר בהליך שמצריך חקיקה. הרשות פנתה לשר האוצר, והוא אישר את התקנה במרץ 2015.

גם בהנפקה בבורסת לונדון נתקלה מטומי בקשיים. במהלך תהליך ההנפקה נאלצה החברה להחליף חתמים, לדחות את ההנפקה ממרץ 2014 ליולי אותה השנה ואף ולחתוך את שווייה והיקפה. בסופו של דבר השלימה מטומי גיוס של 40.9 מיליון ליש"ט, תוך מכירת 20% מהמניות.

עופר דרוקר מנכ"ל מטומי עופר דרוקר מנכ"ל מטומי עופר דרוקר מנכ"ל מטומי

התוכנית המקורית שלה היתה גיוס של כ־60 מיליון ליש"ט לפי שווי של כ־360 מיליון ליש"ט. המחשבה הראשונה של החברה היתה בכלל להנפיק בבורסת נאסד"ק הנחשקת יותר ושבה נמצאות רוב המתחרות שלה, אך הרעיון נגנז. "אנחנו לא מצטערים שלא הנפקנו בנאסד"ק, אז המגמה היתה אחרת והם רצו להשקיע רק בחברות צמיחה שמציגות עלייה בהכנסות של יותר מ־40% ללא קשר לשורת הרווח. אנחנו צמחנו רק ב־20% אבל הראינו שורת רווח חיובית, וזה פחות התאים לנאסד"ק", אמר דרוקר.

"פייסבוק יכולה לעשות שינויים שישפיעו עלינו"

מטומי עוסקת בפרסום מבוסס ביצועים בכמה ערוצי מדיה דיגיטליים בהם מובייל, וידיאו ורשתות חברתיות. המודל העסקי של מטומי מבוסס על כך שהחברה מציעה למפרסמים ושותפי מדיה את האפשרות להניב תוצאות בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי הלקוח, והתשלום מתקבל רק אם מטומי עמדה בתוצאות אשר נקבעו מבעוד מועד. למטומי כ־5,000 לקוחות בתחומי פעילות שונים ב־100 מדינות, והיא מעסיקה כ־400 עובדים ברחבי העולם, 230 מתוכם בישראל.

לאחרונה פרסמה מטומי את התוצאות הראשוניות ל־2015, שבה היא מצפה להכנסות של כ־259 מיליון דולר, בדומה להכנסות ב־2014, שהסתכמו ב־258.9 מיליון דולר. ההכנסות מתחום המובייל היוו כ־30% מסך ההכנסות ב־2015 ועמדו על כ־78.2 מיליון דולר, כפול מב־2014. ההכנסות של פעילות הווידיאו הסתכמו ב־60 מיליון דולר, זינוק של 51% לעומת שנת 2014.

לפני פרסום התוצאות פרסמה החברה אזהרת רווח על מחיקת הצמיחה בהכנסות ב־2015 אחרי שנפגעה מהשינויים בענף רכישת שטחי המדיה באינטרנט (תחום הדסקטופ שמאפיין בפרסום דרך באנרים ומודעות קופצות).

זאת לאחר שבורסת אפנקסוס (Appnexus), השלישית בגודלה בעולם בענף הפרסום המקוון, חסמה מהמסחר חברות פרסום מקוון שהגדירה כ"ספאם", בהן מטומי. "אפנקסוס עשתה שינוי פנימי וחסמה הרבה גופים. מאז מטומי כמעט ונטשה את תחום הדסקטופ והיא מתמקדת יותר בווידיאו ובמובייל. הביזור של הפעילות שלנו שומר עלינו מפני עוד פגיעה שכזו", אמר דרוקר. בנוסף, דרוקר התייחס לשינויים התכופים בענף: "שוק הפרסום במדיה נשלט על ידי שתי ענקיות: פייסבוק וגוגל. הן יכולות בעצמן לבצע שינויים, בלי שום קשר לרגולציה, ויכולות בדרך גם להשפיע עלינו וזה מהותי בשוק שלנו".

עם מחזיקי המניות הגדולים של מטומי ניתן למנות את קבוצת הפרסום פובליסיס, שרכשה 23.9% ממניות מטומי תמורת כ־80 מיליון דולר באוקטובר 2014; שילוח, המחזיק בכ־15.2%; קרן ויולה, המחזיקה בכ־9.9%; דרוקר, עם 3.5%; וניר טרלובסקי, ממקימי החברה, עם 6.5%.

מאז הנפקתה בלונדון ביצעה מטומי שלוש רכישות. האחרונה עלייה הודיעה החברה היתה של אופטימטיק (Optimatic), חברת פרסום מובילה בתחום הווידאו שנרכשה בנובמבר 2015 תמורת 25 מיליון דולר.

 

 אופטימטיק תורמת ליכולות של מטומי בתחום הווידיאו הדיגיטלי ומגדילה את נוכחות החברה בתחום המובייל וידיאו. באפריל 2015 רכשה מטומי שליטה של 70% ב־Avenlo בכ־20 מיליון דולר. החברה מתמחה בשיווק באמצעות דוא"ל ומודעות. באוקטובר 2014 רכשה מטומי את Mobfox תמורת 17.6 מיליון דולר. החברה מהווה את פלטפורמת ניהול מדיית המובייל של מטומי.

תגיות