אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סמנכ"ל המובייל של לנובו: "הסמארטפון המוכר לנו הולך למות" צילום: אימג'בנק, Gettyimages

ראיון כלכליסט

סמנכ"ל המובייל של לנובו: "הסמארטפון המוכר לנו הולך למות"

צ'ן שודונג, מראשי תעשיית המובייל העולמית, חושב שהשוק שהוא פועל בו תקוע ומחכה לפריצת דרך. "לאנשים אין סיבה לשדרג יותר", הוא קובע. "חברות כמו שיאומי, שמתמקדות במכשירים זולים, יתקשו לשרוד. הסיכוי היחיד הוא להשקיע בחדשנות"

10.02.2016, 14:25 | הראל עילם

"אנחנו קרובים לסוף דור הסמארטפון הנוכחי. המכשיר הזה, כמו שאנחנו מכירים אותו, הולך למות", קובע בנחרצות צ'ן שודונג (Chen Xudong). זו לא עוד הערכה של אנליסט או פרשן: מדובר באחד האישים הבכירים ביותר בתעשיית המובייל העולמית. צ'ן הוא סמנכ"ל המובייל של הענקית הסינית לנובו והאחראי הישיר על פעילות מוטורולה מוביליטי, יצרנית הסמארטפונים שרכשה לנובו מגוגל תמורת 3 מיליארד דולר ב־2014.  

קראו עוד בכלכליסט

"התחושה שלי היא ששוק הסמארטפונים זקוק לפריצת דרך, ודי בקרוב. לא השנה, אולי אפילו לא ב־2017, אבל זה חייב לקרות", אומר צ'ן בשיחה עם "כלכליסט" שנערכה בשולי CES, כנס הטכנולוגיה הגדול בעולם הנערך בלאס וגאס. "לאנשים אין סיבה לשדרג יותר, אלא אם הם שברו את הטלפון שלהם. אני מדבר עם ספקיות סלולר ולקוחות מכל העולם, והם אומרים ששום דבר לא זז. כבר אין לך סיבה לעבור מאייפון 6 לאייפון 6S, למשל — הם נראים אותו הדבר ואין הבדל משמעותי. כולם מחכים לדבר הגדול הבא".

הפרימיום מתחזק

הצהרותיו של צ'ן על הדבר הגדול הבא אולי נשמעות מעורפלות מעט, אך המגמות שהוא מסמן כבר ניכרות בשטח. הצמיחה במכירות סמארטפונים בעולם סובלת מהאטה, ובחברות הטכנולוגיה ניכרת אינפלציה של פרויקטים שמנסים להמציא את המלבן השחור מחדש (ראה רשימה).

אחד מהם הוא פרויקט ARA של גוגל, שנועד ליצור סמארטפון מודולרי שיהיה אפשר לשדרג ולשנות בקלות. המיזם החל את דרכו תחת מוטורולה כשזו היתה שייכת לגוגל, אלא שכעת לנובו משתפת פעולה עם ענקית הרשת ועם אינטל במיזם אחר ומסקרן לא פחות: פרויקט המכונה Tango, שמשתמש במצלמות תלת־ממד כדי למפות את העולם. רוצים לדעת אם הספה שרכשתם נכנסת לתוך הסלון, או לאתר חבר בהופעה בפארק הירקון? טנגו תאפשר לעשות זאת בקלות.

ב־CES הודיעה לנובו כי השנה היא תשיק את הסמארטפון הראשון שיבוסס על טנגו. הוא יכלול מסך 6 אינץ' ויעלה פחות מ־500 דולר. "וזה אפילו לא הפרויקט הכי גדול שאנחנו הולכים להביא לשוק השנה", אומר צ'ן. "התפיסה שלי לגבי עתיד המובייל גורמת לנו להשקיע הרבה מאוד בחדשנות". לצד טנגו, לנובו פיתחה לאחרונה גם שעון חכם שמשדר תמונה ישירות לעין המשתמש (בשיתוף פעולה עם לומוס הישראלית) וכן טאבלט שמשמש מקרן.

הבעיה היא שכל הדברים האלה עדיין נתפסים כגימיקים. לעומת זאת, תראה את ההצלחה של שיאומי. אולי כל מה שהצרכנים רוצים זה סמארטפון טוב וזול?

"שיאומי מוכרים מכשירים זולים, אבל הם לא מחדשים הרבה. זה טוב כשהשוק צומח במהירות, אבל לא משהו שאפשר לבנות עליו. אפשר כבר לראות שהצמיחה של שיאומי נעצרה. אם אין לך נוכחות בשוק מכשירי העילית, אתה לא יציב".

אבל זה נחשב לשוק במשבר. אפילו סמסונג הבינה זאת והחלה לקדם סדרות מכשירים זולות יותר.

"אני לא מסכים. אם אתה מסתכל על השוק העולמי, מכשירי העילית רק התחזקו בשנה האחרונה. אפל מתחזקת בארצות הברית, ואפילו בסין שוק הפרימיום מתחזק".

אלה אמירות מפתיעות מצד צ'ן: הסדרות שהוא מוכר, מוטו ו-Vibe, ממוקדות יותר דווקא במכשירי ביניים (מיד) ובסמארטפונים במחיר נמוך. דווקא בתקופה שבה כולם מהללים את המכשירים הסיניים הזולים, הוא מאמין שהטרנד הזה לא יחזיק מעמד.

"בראייה גלובלית, בשווקים מתעוררים יש קצב צמיחה מהיר מאוד בהתחלה", אומר צ'ן. "אנשים רוכשים את הסמארטפון הראשון או השני שלהם, ואז אתה רואה חדירה של מכשירים מוזלים. לאט לאט השווקים מתייצבים, ואז יש לך מכשירים מכל הקטגוריות, וכשהשוק יציב מכשירי הפרימיום מתחזקים. ככל שאנשים משדרגים בקצב נמוך יותר, הם מעדיפים לרכוש מכשירים טובים יותר.

"לכן ההצלחה של חברות כמו שיאומי היא קצרת טווח", הוא מוסיף. "יותר מ־60% מההכנסות בשוק המובייל האמריקאי מגיעות ממכשירים יקרים. אתה צריך להגיע לשם כדי לשרוד, ולפעול במקביל בכל הקטגוריות. למעשה, זו הסיבה שרכשנו את מוטורולה".

מוטורולה לא תיעלם

צ'ן נכנס לתפקיד בקיץ האחרון. הוא החליף את ליו ג'ין, הסמנכ"ל הקודם שהיה אחראי לרכישת מוטורולה, בתקופה לא פשוטה מבחינת לנובו. לראשונה זה שנים פספסה החברה את תחזיותיה: היא העריכה כי תמכור 100 מיליון מכשירי מובייל ב־2015, אך ככל הנראה בפועל היו מכירותיה נמוכות ב־20%. מנכ"ל לנובו יאן יאונצ'ינג, דמות שנחשבת לקשוחה במיוחד בתעשייה, לא קיבל בהבנה את המגמה המסתמנת, הפך את ליו ליועץ בתוך החברה וקידם את צ'ן. "הוא ממש רצה לעמוד ביעד הזה", צוחק צ'ן במבוכה. אולי כלקח, כרגע לנובו ומוטורולה מסרבות להציב תחזיות מכירות ל־2016.

אני מדבר עם ספקיות סלולר ולקוחות מכל העולם ושומע ששום דבר לא זז. אין סיבה לעבור מאייפון 6 לאייפון 6S, למשל. כולם מחכים לדבר הגדול הבא", צילום: אימג אני מדבר עם ספקיות סלולר ולקוחות מכל העולם ושומע ששום דבר לא זז. אין סיבה לעבור מאייפון 6 לאייפון 6S, למשל. כולם מחכים לדבר הגדול הבא" | צילום: אימג'בנק, Gettyimages אני מדבר עם ספקיות סלולר ולקוחות מכל העולם ושומע ששום דבר לא זז. אין סיבה לעבור מאייפון 6 לאייפון 6S, למשל. כולם מחכים לדבר הגדול הבא", צילום: אימג

מה בעצם השתבש?

"הגענו לרוויה. שיעור חדירת הסמארטפונים בסין הוא כבר גבוה מאוד. לדעתי קצב הצמיחה שם יהיה כמעט אפסי בשנים הקרובות, וכך גם בשוק המובייל המערבי. גם ברוב השווקים המתפתחים תהיה האטה, כולל במזרח התיכון, אבל הרבה אנשים ישדרגו למכשירי פרימיום. הצמיחה הגלובלית במכירות תגיע בעיקר ממכשירים זולים באפריקה ובדרום אסיה".

המיזוג בין מוטורולה ולנובו הוביל למספר גלי צמצומים ורה־ארגונים. על רקע המציאות המשתנה, זה צפוי להימשך?

"כבר השלמנו את המיזוג בין חטיבות הסלולר של לנובו ומוטורולה לתוך יחידה עסקית אחת. יש שינויים שקורים בכל יום, אבל כרגע אין תוכניות לעוד רה־ארגון או לפיטורים נוספים. להפך, אנחנו רוצים לגדול ולמנף את כוחנו בעולם המחשבים האישיים גם למובייל".

מה תעשו עם המותג מוטורולה? היו דיווחים שתוציאו אותו לגימלאות.

"זאת היתה אי־הבנה. מוטורולה היא עדיין מותג חזק וותיק שלא ייעלם", מבהיר צ'ן. לדבריו, שמה וסמלה של מוטורולה אכן לא יופיעו עוד על המכשירים שתייצר החטיבה, אך הם ישמרו על השם מוטו, כמו שמותג המחשבים האישייםThinkpad שרכשה לנובו מ־IBM שמר על שמו.

גם ללנובו עצמה יש מותגי מובייל, ובהם סדרת Vibe. אתם לא חוששים מבלבול?

"מכשירי מוטו יתמקדו בעתיד בחדשנות, ביכולת בחירה ובכלי התאמה אישית שאינם זמינים ב־Vibe. מכשירי מוטו יעלו בעתיד עד 600 דולר, מכשירי עילית לכל דבר, ואילו המחיר המקסימלי של מכשירי Vibe יעמוד על חצי מזה".

בעבר תכננה לנובו הפרדה אחרת בין המותגים, גיאורפית באופיה: מדינות מסוימות היו אמורות לקבל את מכשירי מוטו, ואחרות את Vibe ומותגים נוספים. אלא שלדברי צ'ן, הפעילות במדינות כמו ישראל גרמו לחברה להבין שמדובר באסטרטגיה שגויה. "בהרבה מדינות יש לנו כבר מותג חזק בזכות הצלחתנו בתחום המחשבים האישיים. אנחנו היצרנית הגדולה בעולם וגם בישראל ומחזיקים ביותר מ־20% מהשוק. הבנו שזה לא נכון לוותר אצלכם על המותג לנובו, ועל כן השקנו סמארטפונים שמותגו כך בישראל במקביל למכשירי מוטו". 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

37 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

37.
אם לא יהיה לנו מה לשדרג, נצטרך להתמודד עם החור השחור של הריקנות הקיומית.
אה בעצם יש לנו את ביבי ואת המשכנתא אז נסתדר גם בלי פלאפון חדש, כי ת'כלס, כבר נהיה משעמם בזירה הזו. אז מה היה לנו, כוכב נולד, רקדן נולד, אמן נולד, עיתונאי שהפך לפוליטיקאי פוליטיקאי שהפך לחרא של בן אדם, חרא של בן אדם שהפך לגוש זהב, חייל שירה במישהו מת, ראש ממשלה שהתקשר ואמר שזה בסדר, מישהו שאמר שזה לא בסדר, צלם שהראה לעולם מה שהוא שהוא נורמה, וכבר ממזמן אסור שיהיה נורמה, אבל הרבה יותר נעים להתמקד בחידוש הססולר, כייייייי זה קטן ונייד ומוחק לנו את המוח, וזה מצפצף וזה צבעוני, ותכלס, זה עדיף מכל מלחמה ומכל פוליטיקאי מסריח, ומיום השואה ומיום הזיכרון ומיום הגיוס ומיום הגיוס של הילד, אבל בלי כל הזוועות לא יהיה מה שיש. אז הממ אני אקח את התרופות שלי ואסתום ת'פה
אבגד קישואים  |  05.05.16
35.
למעט שהם מפסיקים לעבוד, אין סיבה להחליף
היום כשהטלפונים הללו כל כך חזקים כבר, שיש להם מצלמות שהבעיה שלהם היא אופטיקה ולא "גודל" תמונה, שיש להם מסכים אולטרה-דשופרא, מי צריך להחליף? ממילה אלו של שני דורות אחרוה חזקים יותר מכל מה שצנסו להריץ עליהם. התחום היחיד שאולי יש איתו בעיה זה זיכרון אבל פה אין חדשנות רבה. אז מה שצריך למעשה לשנות זו התפיסה של הסלולארי, בין אם מסך גמיש, משהו לביש, משהו עם מסך/מצגת וירטואלית?
אבנר , כפר סבא  |  12.02.16
לכל התגובות