אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המותג הפרטי ממשיך לנגוס בשוק המזון צילום: מיקי נעם אלון

בלעדי לכלכליסט

המותג הפרטי ממשיך לנגוס בשוק המזון

מכירות שוק המזון בחודש ינואר הסתכמו ב־3.17 מיליארד שקל, ההיקף הנמוך ביותר זה ארבע שנים. הסיבות העיקריות: מותג פרטי זול ומודעות צרכנית

15.02.2016, 07:06 | נורית קדוש

הירידה במכירות שוק המזון לא נבלמת ואף גדלה. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי מכירות חודש ינואר רושמות ירידה חדה של 4.5%. המכירות בחודש ינואר הסתכמו ב־3.17 מיליארד שקל, ההיקף הנמוך ביותר בחודש הזה זה ארבע שנים. מדובר בשנה השלישית שבה רושם שוק המזון ירידה שאינה עוצרת, מאז עליות המחירים שביצעו חברות המזון בינואר 2013, אשר הובילו לעלייה במכירות אותה שנה לעומת השנה הקודמת. אלא שאותה עלייה במכירות נרשמה רק בפן הכספי, ואילו כמות המוצרים שרכש הציבור באותה שנה פחתה ב־3% בהשוואה ל־2012, ולמעשה היתה אות הפתיחה לתחילת הירידה במכר הכספי הנמשכת בעקביות מאז פברואר 2014 ועד היום.

הציבור מודע יותר ומשלם פחות

קראו עוד בכלכליסט

את הירידה הכספית במכירות אפשר להסביר הן על ידי שינוי הרגלי הצריכה, הבאים לידי ביטוי בסלי קניות ממוקדים יותר, והן במעבר צרכנים למותגים תחליפיים מהמותגים המובילים בשוק. המותגים התחליפיים הם מותגים קטנים ומותגים פרטיים, כמו אלה של שופרסל ורמי לוי, שמחיריהם נמוכים מאלו של המותגים המובילים.

עדות לצמצום הצריכה ומעבר לתחליפי מותגים אפשר לזהות בירידה חדה בנתח השוק של תנובה בחודש ינואר האחרון, שהסתכם ב־15.8% לעומת 16.8% בינואר 2015. בשנה שעברה התמודדה תנובה עם מותגים תחליפיים הן בשוק החלב והן בשוק הבשר, לאחר שלראשונה בישראל נכנסה שופרסל עם מותג פרטי לקטגוריית החלב והשיקה חלב לשתייה, שוקו, גבינות קשות וחמאה, במחירים הנמוכים ממחירי מוצרי החלב שבפיקוח.

בהמשך נכנסה שופרסל גם לשוק הבשר הטרי, שבו פועלת תנובה עם מותג אדום אדום, והחלה לייבא בשר טרי מארגנטינה במחירים הנמוכים ממחירי תנובה. גם קבוצת אסם התמודדה בשנה שעברה עם התגברות התחרות הן מצד מותגים קטנים והן מצד המותג הפרטי של שופרסל שחדר לקטגוריית החטיפים המלוחים והסלטים. עקב התגברות התחרות ירד נתח השוק של אסם ל־9.5% בינואר שעבר, לעומת 10% בינואר 2015.

אייל מליס, מנכ"ל תנובה אייל מליס, מנכ"ל תנובה אייל מליס, מנכ"ל תנובה

חלק מהירידה במכירות שוק המזון נגרמה בגלל נטישת צרכנים את מוצרי הנקניק והבשר המעובד, עקב אזהרת ארגון הבריאות העולמי באוקטובר האחרון כי מוצרים אלו מסרטנים. נתח השוק של זוגלובק, שעמד על 1.5% באוקטובר, צנח לאחר הודעת ארגון הבריאות העולמי ל־1.1% בנובמבר. מאז השיקה החברה כמה מוצרים חדשים בקטגוריית תחליפי הבשר ורשמה שיפור קל בנתח השוק, הוא עלה ל־1.2% בדצמבר ול־1.3% בינואר, עדיין נמוך מנתח השוק טרם ההודעה.

במשך החודשים האחרונים הצליחה יוניליוור להתגבר על הצניחה שחוותה במכירותיה בעקבות הסכסוך המסחרי עם שופרסל בחודש אוגוסט. החברה צנחה אז מ־3.2% נתח שוק ביולי ל־2.5% בספטמבר ומאז עלתה בהדרגה, עד שאת ינואר שעבר חתמה עם נתח שוק של 3.5% כפי שהיה בידה בינואר 2015.

איציק צאיג, מנכ"ל אסם, צילום: נמרוד גליקמן איציק צאיג, מנכ"ל אסם | צילום: נמרוד גליקמן איציק צאיג, מנכ"ל אסם, צילום: נמרוד גליקמן

הספקים הגדולים ממשיכים להיחלש

היחלשות הספקים הגדולים היא מגמה הנמשכת מאז 2014, אם כי באופן מתון יותר. מהנתונים עולה כי עשרה מהספקים הגדולים איבדו 458 מיליון שקל ב־2014, בשעה שמכירות הספקים במקום ה־50 ואילך עלו ב־39 מיליון שקל.

בשנת 2015 איבדו עשרת הספקים הגדולים 92 מיליון שקל, ואילו מכירות הספקים מהמקום ה־50 ואילך עלו ב־485 מיליון שקל.

מכירות המותג הפרטי הסתכמו ב־2.2 מיליארד שקל ב־2015, עלייה של 11% לעומת 2014. כניסת המותג לקטגוריות נוספות, 246 קטגוריות בשנת 2015 לעומת 232 ב־2013 ו־241 ב-2014, גרמה לכך שנתח השוק של המותג הפרטי עלה והסתכם ב־5.5%, לעומת 5.1% ב־2014 ו־5.2% ב־2013.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
לאט לאט הציבור מתחיל להתעורר אחרי פרסת קרל המסון של אסם שחיסלה את חברת פיקנטי
שמכרה במבה בשקל בלבד כדי להתחרות באסם, אסם הייתה "קרטל המזון" והמעורבת הייתה השופטת פיקורים המושחתת לשעבר שקיבלה שוחד, ורדה אלשיך. והיא נתנה לאסם להתעשר עוד ועוד על גב הציבור, אני כבר בחם אסם, ולא רק הם, אני בחרם תנובה היקרנים, יותבטה (חלב קרטון 1 ליטר ב- 9 שקל, הזוי), חרם נטו, חרם שטראוס (התייקרות מחירי מילקי וקוטג'). ככל שתקנו פחות, החברות החזירות הגדולות והמונופוליסטיות יפסידו כסף ויתחרטו, אהההההההההההההה נוריד את המחירים, נראה אותם... בחייכם רבותי, תמשיכו בחרם צרכני ותקנו רק מותג פרטי וחברות זולות וטובות בלי אסם והגנבים הגדולים.
אזרח  |  17.02.16
1.
שהסינים יבואו לקנות פה מהחברות שלהם .........
המותג הפרטי עדיין לא כזה זול , צריך להוריד עוד ואז לא תהיה ביררה לתנובה ואוסם אלא להוריד מחירים . גמרנו לממן לכם את מכירות ההפסד שלכם בחול ! מיצדי שאת המותגים הפרטיים וכל מיני שנמצאים על המדף יעשו בערב הסעודית או עזה תנובה ואוסם כבר מזמן לא בבית שלי ! רק מה שצריך , רק מותג פרטי , רק מה שזול . לידיעתכם = אף אחד לא מת מרעב בבית אצלי , רק פחות נזרק לזבל אוכלים רק מה שצריך עם דגש לאוכל בבית , ומה שיותר בריא ופשוט ללא כל הזבל שמכניסים לנו לאוכל כדי שנתמכר . אגב כולם ירדו במשקל פחות בעיות בריאות ! הכוח אצלינו בידיים אנשים
פתח תקוה  |  15.02.16