אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התיאבון של הישראלים לרכבים מזהמים ויקרים הזניק ההכנסות ממסים צילום: נמרוד גליקמן

התיאבון של הישראלים לרכבים מזהמים ויקרים הזניק ההכנסות ממסים

הכנסות המדינה ממיסוי רכב יותר מהכפילו את עצמן בינואר בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, שנחשב לחלש. לצד זינוק בשל עלייה ביבוא, והשגת שיא כל הזמנים במסירות רכבים, נרשמה קפיצה במסירות רכבי יוקרה ושטח, שהמס עליהם גבוה יחסית

17.02.2016, 20:50 | תומר הדר

הכנסות המדינה ממיסוי רכב זינקו בחודש ינואר ב־123% ביחס לחודש המקביל אשתקד - כך עולה מדיווח שפרסמה רשות המסים. לפי הנתונים הסתכמו ההכנסות בחודש שעבר ב־1.135 מיליארד שקל, לעומת 507 מיליון שקל בינואר הקודם. ינואר שבר גם את שיא כל הזמנים במסירות רכב, עם 36,481 מכוניות שנמסרו. 

קראו עוד בכלכליסט

עיקר הזינוק בהכנסות ממסים נובע מעלייה ניכרת במספר המכוניות שיובאו לישראל, כלומר שנכנסו למדינה - ויש להבחין בינן לבין מספר המכוניות שכבר נמסרו ללקוחות, שכן חלק מהמכוניות שיובאו טרם נמסרו. הזינוק במספר כלי הרכב שיובאו לארץ נובע מכמה גורמים: ראשית, חלק מהרכבים שיובאו ארצה בינואר כבר הספיקו להימסר ללקוחות, אלה שביקשו לקבל מכוניות 'מודל 2016'.

מדובר בצמיחה שהיא המשך טבעי של הצמיחה שאפיינה את שנת 2015. שנית, נתוני הזינוק שהוצגו בינואר השנה נובעים גם מן העובדה שינואר אשתקד נחשב לחודש חלש בתחום יבוא הרכב, וזאת בשל עדכון של נוסחת המס הירוק שנכנס לתוקפו בתחילת השנה שעברה והפחית את זיכוי המס שיקבלו מכוניות החל מינואר 2015. יבואני הרכב מיהרו לייבא מכוניות רבות בדצמבר, ולכן המספר בינואר ירד. השנה לא נרשם כל "אירוע מכונן" שהשפיע על יבואני הרכב, ולכן נרשמו בינואר מסירות נאות שהביאו לעלייה בהכנסות.

הזינוק בהכנסות המדינה ממסים לא מוסבר רק בעלייה במספר המכוניות שיובאו, אלא גם בגורם חשוב נוסף: עלייה במספר כלי הרכב שמכניסים כסף רב למדינה, כלומר רכבי יוקרה שזיכוי המס עליהם קטן או לסירוגין שמחירם גבוה (ולכן מס הקנייה הנגזר ממחירם גבוה).

מכוניות חדשות (ארכיון), צילום: shutterstock מכוניות חדשות (ארכיון) | צילום: shutterstock מכוניות חדשות (ארכיון), צילום: shutterstock

אחד המאפיינים של חודש ינואר הוא ריבוי מסירות של רכבי יוקרה. ברוב המקרים מדובר במכוניות שהגיעו ארצה בינואר וכבר נמסרו במהירות ללקוחות הממתינים. לראיה, רוב יבואני רכבי היוקרה שברו בינואר שיא מסירות לתחילת שנה. אאודי מסרה בחודש שעבר 1,071 מכוניות חדשות, לעומת 901 מכוניות אשתקד. גם מרצדס דיווחה על שיא מסירות לתחילת שנה, עם 906 מסירות (לא כולל רכבי סמארט), לעומת 550 מרצדסים בינואר אשתקד. ב.מ.וו מדווחת על 457 מסירות בינואר השנה, לעומת 408 מסירות אשתקד.

מותגי היוקרה הללו רשמו גם עלייה, בכל אחד מן המותגים, במספר רכבי השטח שנמסרו. בדרך כלל רכבי שטח מזהמים יותר מרכבי נוסעים רגילים, ולכן מתקבל עבורם זיכוי מס נמוך יותר. באאודי לדוגמה נמסרו 474 רכבי שטח, לעומת 291 אשתקד. במרצדס זינק מספר רכבי השטח מ־54 אשתקד ל־276 השנה ואילו בב.מ.וו נמסרו השנה 150 רכבי שטח לעומת 137 אשתקד.

נוסף על העלייה בהכנסות המדינה מיבוא של כלי רכב התרחשה גם עלייה נוספת, מתונה יותר, בהכנסות מיבוא של חלקי חילוף לרכב. לפי נתוני רשות המסים, בינואר השנה יובאו ארצה חלקי חילוף שערכם מגיע ל־39 מיליון דולר ועבורם נרשמו הכנסות בגובה 32 מיליון שקל, עלייה קלה לעומת הכנסות של 30 מיליון שקל בינואר אשתקד מחלקי חילוף בערך של 37 מיליון דולר.

הסיבה לעלייה הצנועה בערך היבוא של חלקי חילוף נובעת מכך שיבואני חלקי החילוף, חלקם גם מקרב יבואני הרכב עצמם, נערכים בהתאם לעלייה שחלה במספר המכוניות החדשות שנמכרו בישראל. סיבה נוספת היא שכלי הרכב מחזיקים מעמד יותר זמן על הכביש, אך זקוקים ליותר חלפים כדי להמשיך לתפקד.

תגיות