אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בגלל דיזלגייט: רכבים לא אירופיים צפויים להתייקר צילום: איי אף פי

בגלל דיזלגייט: רכבים לא אירופיים צפויים להתייקר

האיחוד האירופי קבע בעקבות פרשת דיזלגייט שבדיקת צריכת הדלק תתבצע על הכביש ולא במעבדה, מהלך שצפוי להחמיר סטנדרטים של פליטת מזהמים. אם רשות המסים תעדכן את ההטבות על רכב נקי, יצרניות אחרות יתקשו לעמוד בתחרות

18.02.2016, 08:31 | תומר הדר

באירופה מתקיים בימים אלה קרב ענקים בין הפרלמנט האירופי בבריסל לבין ארגון הגג של יצרני הרכב בנוגע למבחני צריכת הדלק החדשים (RDE - Real Driving Emission) שצפויים להיכנס לתוקף בספטמבר 2017.

קראו עוד בכלכליסט

באיחוד האירופי טוענים כי נתוני פליטת הזיהום וצריכת הדלק שיצרני הרכב מפרסמים לאחר מבחנים בתנאי מעבדה אינם משקפים את המציאות, בעיקר ברכבי דיזל. לכן היצרנים יידרשו לבחון את מכוניותיהם בכבישים אמיתיים, שבהם הרכב נאלץ להתאמץ הרבה יותר ולכן לצרוך יותר דלק ולפלוט יותר זיהום.

באיחוד אף קבעו תנאי חדש, ולפיו רכב חדש יוכל לפלוט מזהמים בשיעור של עד 110% מעל הנתונים הרשמיים של היצרן, ומ־2020 תותר חריגה של 50% בלבד. הסטנדרט החדש נוגע לפליטת NOX - חלקיקי זיהום שנפוצים בעיקר במנועי דיזל. השינויים הללו יהיו תקפים ל־23 יצרני רכב ששוכנים או מייצרים מכוניות באירופה.

לצרכנים באירופה, שירכשו מכונית בשנה הבאה, הפחתת הצריכה והזיהום הן בשורות טובות במיוחד. אך לצרכנים והיבואנים בישראל מדובר בחדשות מעורבות.

מצד אחד, המכוניות שייובאו מאירופה החל בספטמבר 2017 יהיו הרבה יותר חסכוניות. מצד שני, מבחינת רשות המסים מדובר בחדשות בעייתיות: כיום, על כל המכוניות החדשות שמשווקות בישראל (שאינן היברידיות או חשמליות) מוטל מס קנייה בגובה 83%, וממנו מנוכים בין 1,000 ל־15 אלף שקל, לפי שיעור פליטת המזהמים של הרכב, לפי מה שמכונה "נוסחת המיסוי הירוק". עתה, בעקבות ההפחתה בשיעורי הזיהום של המכוניות האירופיות, תצטרך המדינה להעניק למכוניות הללו הטבה גבוהה יותר. ומאחר שבסמכותה של רשות המסים לעדכן את נוסחת המיסוי הירוק, היא עשויה להחמיר את חישוביה ולהתיישר עם הסטנדרט האירופי הנקי יותר.

ברשות המסים מודים בתגובה לפניית "כלכליסט" שנושא התקנים החדשים באירופה נמצא בבחינה: "רשות המסים, עם גורמי הממשלה הרלבנטיים, תבחן בין היתר גם את השינויים בשיטת המדידה של האיחוד האירופי".

לדבריהם, נושא השינוי שיתרחש באירופה ייבחן "לפני פרסום נוסחה חדשה למיסוי הירוק". מכאן עולה כי קיימת הסתברות גבוהה שב־2017, לפני השינוי באירופה או מיד אחריו, תטמיע הרשות עדכון מחמיר יותר לשיטת חישוב המס.

שינוי זה לא ישנה הרבה מבחינת החברות האירופיות, שרכביהן יהפכו נקיים יותר ממילא. ואולם מבחינת יצרני הרכב שאינם משווקים באירופה ועל כן אינם כפופים להחמרת החוק האירופי, מדובר בחדשות רעות. אם תעודכן נוסחת חישוב הזיהום - ומכוניותיהם לא יהפכו לנקיות וחסכוניות יותר - תצטמק ההטבה במס הרכישה שלהם, ועל כן יתקשו להתחרות במחירי כלי הרכב האירופיים.

עד כה היסס האיחוד האירופי לפגוע ביצרני הרכב, המעסיקים קרוב ל־6% מכוח העבודה במדינותיו, אך לנוכח פרשת דיזלגייט של פולקסווגן קיבלו המחוקקים תמיכה ציבורית בנושא.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות