אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

איך אתם מעדיפים את הגריל שלכם?

מי שחשוב לו טבעות על הגריל הקדמי, A4 החדשה של אאודי היא רכישה מצוינת בעבורו, גם במחיר של 70 אלף שקל יותר מסקודה סופרב, ששייכת לאותו יצרן והמנוע שלה אפילו גדול יותר. בכל מקרה, בעידן שבו כולם מחפשים ג'יפונים, לא ברור לאיזו קבלת פנים תזכה המשפחתית היוקרתית

22.02.2016, 07:50 | תומר הדר

הבעיה הגדולה ביותר באאודי A4 החדשה היא השברולט מאליבו המשטרתית שצצה במרכז המראה. מאליבו לבנה, בעלת שתי יחידות תאורה מקדימה, אחת אדומה ואחת כחולה. זו שיודעת לקרוא וזו שיודעת לכתוב, לקרוא את מהירות הרכב שלפניה ולכתוב את הדו"חות, כמובן. מבט מהיר לאחור, על הגג של השברולט יש מכמונת, דבורה. אך היא לא פועלת. לו היתה פועלת היינו יודעים מזמן. שברולט מגמדת את אאודי. שברולט היא גדולה ובעלת קווים גסים, האאודי קטנה, נמוכה ואתלטית.

באאודי A4 התחושה היא שנוסעים במהירות נמוכה יותר מהמהירות האמיתית. הפער הוא בערך 30 קמ"ש. כלומר אם התחושה באאודי היא שנוסעים במהירות 100 קמ"ש, בפועל היא נוסעת ב־130 קמ"ש. מהנדסים מכנים את התופעה הזאת "איכות נתפסת", כלומר האופן שבו הנהג חש את המכונית. האיכות הנתפסת של אאודי A4 אינה מקרית: מדובר במכונית שאמורה לחפות על נפח מנוע צנוע: ל־A4 יש מנוע בנזין צנוע מאוד של 1.4 ליטרים. הוא מפיק 160 כוחות סוס. לשברולט, לעומת זאת, מנוע טורבו אימתני שמפיק 260 כוחות סוס. עם זאת, אאודי היא הרבה יותר אלגנטית משברולט. לו היה הכביש מפותל, והנהג היה רוצה, היתה אאודי יכולה להיעלם מן הנוף עוד לפני שנהג השברולט יספיק לומר "תרימו מסוק".

A4 החדשה היא מכונית שנכנסת לפלח שוק בעייתי מאוד. בהיסטוריה הרחוקה, כלומר בעשור הקודם, מכוניות משפחתיות יוקרתיות נחשבו למוצר מבוקש. היום כולם רוצים ג'יפונים. מלבד זאת, אאודי A4 היא בת גאה לקונצרן שהיצע המוצרים בו מבלבל עד כדי גיחוך. אם הלקוח הישראלי מעוניין לדוגמה במכונית מנהלים מצוינת, בעלת מנוע בנפח 1.4 ליטרים כמעט זהה לזה של A4, הוא יכול לבחור בפולקסווגן פאסאט, שבפער המחירים בינה ובין האאודי אפשר לרכוש סקודה סיטיגו, גם היא מקבוצת פולקסווגן. לקוח שמעוניין ברכב רציני מזה יכול לבחור בסקודה סופרב, שעולה גם היא פחות מאאודי ומצוידת במנוע גדול יותר. ויש כמובן גם ג'יפונים: טיגואן של פולקסווגן, Q3 של אאודי, והרשימה הזאת צפויה רק להתארך בשנים הקרובות כשסקודה תציג את הקודיאק, רכב כביש־שטח גדול משלה. ההיצע המסחרר הזה דרש מאאודי פתרון: לייצר A4 שתעניק איכויות שאפשר למצוא בדרך כלל רק באחיותיה הגדולות, A6 ו־A8. אלא שכאן נשאלת השאלה: אם אאודי A4 תהיה טובה מספיק, מי ירצה לרכוש אאודי A6? לכן יש להקפיד לא לאבזר את A4 יתר על המידה, ולחסוך גם באיכויות אחרות.

הגה שמתאים את עצמו גם לנהגים נמוכים

מבחינה חיצונית A4 מרשימה מאוד. מרשימה מספיק לגרום לרכב סיור של משטרת התנועה הארצית להאט את טיסתו הנמוכה כדי לעקוב אחרי האאודי במשך כמה ק"מ. הנוסחה שמשרתת היטב את דגמי אאודי הבכירים עובדת היטב גם כאן: קו המותניים של A4 נמוך, הגלגלים גדולים ובחרטום פעור לוע כרום ענקי שבצדדיו קבועים צמד פנסי LED. מדובר בטכנולוגיית תאורה שיצרני רכבי היוקרה ממהרים לאמץ, בעיקר בזכות הרושם שיוצר האור הכחלחל, ואאודי אינה שונה. יצרני רכבי היוקרה היו הראשונים שגילו שתאורת LED יודעת לבצע להטוטים. במקום מנורת איתות אחת אפשר להתקין חמישים. וכך האיתות נראה כאילו הוא רוקד בתוך המסגרת. גם יצרני הרכב העממיים גילו זאת. וכיום, גם באאודי, מדובר בגימיק שנראה זול. למרות זאת, אאודי נראית אתלטית, שרירית ומרשימה. קצת חבל שגם באאודי וגם במתחרות מרצדס וב.מ.וו החליטו לשמור את המעוף ואת שאר הרוח לדגמים הבכירים יותר.

אאודי A4. בקרת אקלים נפרדת לנוסעים מאחור, צילום: נמרוד גליקמן אאודי A4. בקרת אקלים נפרדת לנוסעים מאחור | צילום: נמרוד גליקמן אאודי A4. בקרת אקלים נפרדת לנוסעים מאחור, צילום: נמרוד גליקמן

הפנים של A4 הוא מלאכת מחשבת. על איכות החומרים אין מה לדבר כלל. ברור לחלוטין שבחדרי הישיבות של אאודי מילות המפתח היו "הרבה טכנולוגיה". ידית ההילוכים המסורתית שונתה לידית הילוכים דומה לידיות המותקנות בדגמי ב.מ.וו ומרצדס, כזו שדורשת רק נגיעה קלה כדי להחליף הילוך. מערכות הבטיחות שודרגו, ומערכת השמע הועלתה לדרגת "מרטיט". הנהג והנוסע ספונים להם בנוחות במושבים תומכים.

להגה יש שפע אפשרויות כוונון והוא מאפשר גם לנהגים גבוהים או נמוכים במיוחד למצוא תנוחת נהיגה מועדפת בתוך שניות, בזכות טווח תנועה גדול מאוד של ההגה לעומק. מאחור אותו סיפור: A4 מציעה מושב אחורי מצוין, בעל בקרת אקלים נפרדת לנוסעים מאחור. גם תא המטען מכובד בגודלו.

עם זאת, שתי תלונות: ראשית, אין אפשרות לכוון ביעילות את המסעד הקדמי של המושב כך שיעניק תמיכה טובה יותר לברכיים. רוב המכוניות העממיות נעדרות פונקציה כזו, אך באאודי היעדרה בולט; שנית, ל־A4 בגרסת המבחן אין מערכות בטיחות אקטיביות, כגון מערכת המונעת סטייה מנתיב. אם בקיה ספורטאז', שעולה פחות מ־140 אלף שקל, מצויה מערכת כזו, תמוה שהיא נעדרת מאאודי A4.

אין תחושת מאמץ גם בכבישים משובשים

גם על איכות הנסיעה של A4 בגרסת הבסיס אפשר לומר רק דברים טובים. השלדה מסוגלת להתמודד עם כוחות אדירים. הרבה יותר מ־160 כוחות הסוס שהמנוע (השקט להפליא) של A4 מפיק. מבחינת אחיזת הכביש, A4 בנויה לספוג בקלות כמעט כל תנאי כביש. מערכת המתלים שלה והמנוע שניכר שנמצא כמה וכמה דרגות מתחת ליכולותיה הדינמיות של A4 חוברים יחד והופכים את מלאכת הנהיגה, במיוחד במהירויות גבוהות, לחוויה נטולת מאמץ. גם בסיבובים, בכבישים מפותלים או משובשים, כמו בדגמים הבכירים של אאודי.

A4 החדשה היא מכונית משפחתית יוקרתית מרשימה במיוחד: יש לה גודל, יש לה נוכחות, והמנוע אמנם צנוע בנפחו, אך יש לו הכוח לשנע אותה במהירות מופלאה. יש לה גם תא נוסעים ועיצוב חיצוני שזועקים יוקרה. בשורה התחתונה אאודי A4 בגרסת הבסיס היא מכונית מעולה, אך האם היא גם קנייה מעולה? לא בטוח. A4 אמנם אינה יקרה בהרבה ממתחרותיה, אך את האיכויות המיוחדות שלה — הנדסת האנוש, המנוע ואפילו השלדה — אפשר למצוא בשינויים מסוימים בדגמים זולים יותר של קונצרן פולקסווגן, למשל בפולקסווגן פאסאט ובסקודה סופרב, הגדולים מאאודי ומצוידים במנוע דומה לזה של אאודי. סופרב זולה יותר ב־70 אלף שקל, ופולקסווגן זולה ב־50 אלף שקל. מכאן ש־A4 היא רכישה הולמת בעיקר למי שחושק בסמל הטבעות על הגריל הקדמי. מי שמעוניין לחסוך עשרות אלפי שקלים יסור לאולמות התצוגה הסמוכים לזה של אאודי ויקנה שם רכב שאולי ייפול מעט מן האאודי ביכולותיו הדינמיות, אך יעניק תמורה לכסף לא פחות מזו של A4.

תגיות