אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שונאים את העבודה? כך תשפרו אותה בלי להתפטר צילום: שאטרסטוק

שונאים את העבודה? כך תשפרו אותה בלי להתפטר

אם אתם מרגישים 'תקועים' בעבודה הפתרון עשוי להיות פשוט משחשבתם. חוקרים בסטנפורד מצאו ש'עיצוב העבודה' שנעשה על ידי העובדים עצמם יכול להביא לסיפוק ושביעות רצון רבים יותר

22.02.2016, 12:41 | מעין מנלה
עבור מרבית העובדים, העבודה היומיומית אינה חוויה מרוממת, חיובית ומלאת אושר, אך ישנם עובדים שעבורם העבודה היא מקור לסבל מתמשך. לא מדובר במקרים קיצוניים שבהם ישנה התעמרות או סביבת עבודה עוינת אלא פשוט על עובדים שלא אוהבים את העבודה. המשימות שהם צריכים לבצע משעממות אותם, או שהם לא מוצאים בהן משמעות או אתגר והם מרגישים תקועים.

במקרים מסוימים הפתרון הטוב ביותר הוא להתפטר אך הוא אינו מתאים לכולם או לכל מצב. יכול להיות שהעבודה הבאה שלכם תהיה דומה באופייה לנוכחית וזה לא יפתור כלום, יכול להיות שאתם חייבים את הכסף או שאתם מחכים לדברים אחרים בחיים שיסתדרו לפני שתוכלו לחפש עבודה אחרת. לא משנה מה הסיבה להחלטה להישאר בעבודה, הפתרון למצב ה'תקיעות' יכול להגיע מהעובדים עצמם בדרך של 'עיצוב העבודה' מחדש, כך טוענים חוקרים בבית הספר למנהל עסקים בסטנפורד.

המונח 'עיצוב העבודה' (Job Crafting) מתייחס לתהליך שבו העובדים עצמם מוצאים את האספקטים של עבודתם שמספקים להם יותר הנאה ומשמעות ומתמקדים בהם יותר בעבודה היומיומית. לא מדובר על שינוי מן הקצה אל הקצה אלא על שינוי עדין והדרגתי שיכול לעשות כל עובד בעצמו. התהליך הזה לא מיועד רק למנהלים או עובדים במקצועות הדורשים כישורים וידע מיוחדים. הוא יכול לסייע ולהיות רלוונטי לכל עובד, למתכנת, לעורך דין וגם לעובד ניקיון.

כך למשל, פרופ' אמי ורזסניבסקי מאוניברסיטת ייל חקרה את נושא עיצוב העבודה בקרב עובדי הניקיון בבית חולים. היא גילתה שחלקם הרגישו שעבודתם היא בעלת משמעות, דורשת כישורים מיוחדים כמו יחסי אנוש טובים והיו מרוצים ומאושרים יותר. אותם עובדים מרוצים סיפרו שהם משתדלים להכיר את האנשים שאת חדריהם הם נשלחו לנקות, חלקם אף עמדו עם החולים בקשר לאחר שהשתחררו מאשפוז ואחרים בילו זמן רב יותר בחדרי האנשים להם היו מעט מבקרים. מה שעשו עובדי הניקיון הוא לעצב את עבודתם. הם הפכו את העבודה שהיו צריכים לעשות לכזו שהם רצו לעשות – עבודה אותה חוו כמשמעותית ובעלת ערך.
תהליך תהליך 'עיצוב העבודה' יכול לשפר את העבודה היומיומית של כל העובדים, כולל עובדי ניקיון | צילום: טל שחר תהליך

כיצד מעצבים את העבודה מחדש?

ישנם שלושה סוגים של 'עיצוב העבודה': הראשון הוא עיצוב המשימות שכולל את הפעולות הנדרשות מכם במהלך העבודה; השני הוא 'עיצוב היחסים' שמתייחס לאינטראקציה שלכם עם האנשים סביבכם; והשלישי הוא 'עיצוב קוגנטיבי' שמתייחס לדרך שבה אתם חושבים על המשימות והיחסים שלכם בעבודה וכיצד אתם חווים אותם. לפי החוקרים בסטנפורד התוצאות הטובות ביותר מתקבלות משילוב של שלושת הסוגים יחד. כך, לדוגמא, עו"ד במשרד גדול בעלת תשוקה ללמד אחרים יכולה לקחת חלק פעיל יותר בהכשרת המתמחים (עיצוב המשימות), לרתום את הקולגות שלה לתוכניות ההכשרה או להרצאות בנושאים שונים (עיצוב היחסים) ולהתייחס להכשרת המתמחים כהזדמנות עבורה לממש את תשוקתה ללימוד הדור הצעיר (עיצוב קוגניטיבי).

בפועל, זה עובד כך: ראשית מכינים תרשים 'לפני' שכולל את המשימות הכלולות בעבודתכם ומיונן לפי כמות האנרגיה שאתם משקיעים בהם. לאחר מכן משרטטים תרשים 'אחרי' שצריך להיות יותר אידיאלי אך עדיין נאמן למציאות של עבודתכם כפי שתרצו שתהיה, משהו שתוכלו לשאוף אליו. כדי לשרטט את תרשים ה'אחרי' תצטרכו לעבור על המשימות בתרשים ה'לפני' ולשנות אותו כך שיתאים יותר לערכים שלכם, לחוזקות ולדברים שמלהיבים אתכם. החוקרים בסטנפורד פיתחו חוברת עבודה בתשלום שנועדה לסייע לעובדים בתהליך עיצוב עבודתם. חשוב לזכור, כותב פרופ' ג'סטין ברג מסטנפורד, שזה לא מציאותי לצפות שתשנו את עבודתכם מן הקצה אל הקצה, אך כי הם מצאו שאפילו שינויים קטנים יכולים לחולל הבדל משמעותי.

בכל מקרה ברג מזהיר שמה שלא כדאי לעשות הוא לעשות שיחה עם הבוס בה תבקשו לערוך שינויים בתפקיד. "השיחות האלה לרוב מביכות ולא מספיק קונקרטיות כדי שניתן יהיה להפיק מהן שינוי אמיתי. מצאנו שתהליך עיצוב העבודה שעושה העובד בעצמו מסייע לא רק לזהות את השינויים הדרושים אלא אף לדרך שבה הוא יכול להסביר את השינוי לסובבים אותו, כולל לממונים עליו", הוא אומר.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
המנכ"ל של החברה הפכפך ולא יציב. הוא מדרדר את החברה
לפעמים הוא מתערב באובסיסיביות עד לרמה של הפרטים הקטנים ביותר, ולפעמים הוא פשוט נעלם לחלוטין ואנשים צריכים לפתור בעיות בלי שיש להם מנכ"ל שמנהל ויכול להיות מודע למה שבעצם קורה לו בחברה. ומה שיפה, זה שהוא בטוח שהוא יודע מה קורה בחברה, למרות שהוא בקושי ביקר בה כבר חודשים, כי יש לו כמה מלשנים שמספרים לו מה שבא להם והוא חושב שזאת תמונת המציאות. בהיי טק, יש ילדודס שאין להם מושג אמיתי בניהול או בהערכה אמיתית של מה מביא ערך לחברה שלהם והם מפילים חברה שיכלה להצליח ולשגשג מקום שבו הפוליטיקה הפנימית חוגגת ומי שמסוגל לעשות יותר טוב מניפולציות על המנכ"ל מבין חברי ההנהלה הוא זה שדומיננטי בחברה, זאת לא צורה לנהל חברה.
22.02.16
2.
מעין, בואי לבצע את התהליך אצלנו .... !
תנאי פתיחה: - חברת הייטק קטנה וכושלת - שנסגרה / פשטה רגל - שחברת הייטק בינלאומית אחרת קנתה בפרוטות את מה שנשאר - אבל התברר שגם החברה הקונה היא מאד כושלת - אבל בדרך / צורה לגמרי אחרת (יש הרבה דרכים להיות כושל, כפי שמעיד המשפט הראשון ב- אנה קרנינה) - מה עושים (:-) ?
המושך בחוטים  |  22.02.16
לכל התגובות