אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה מתניעה פיילוט לקליטת רכב ללא נהג

בלעדי לכלכליסט

המדינה מתניעה פיילוט לקליטת רכב ללא נהג

משרד התחבורה מתכנן להתחיל לערוך ניסויים במכוניות המופעלות ללא מגע יד אדם עד 2020. בינתיים הפקידים נפגשים כבר עם יצרנים, ובמרץ יחלו לפעול לשינויים הדרושים ברגולציה ולפנות לחברות טכנולוגיה שיפתחו מערכות תקשורת מותאמות

23.02.2016, 06:53 | תומר הדר

משרד התחבורה מתחיל להיערך להטמעה של מכוניות אוטונומיות בכבישי ישראל - כך עולה ממסמכים פנימיים של המשרד שהגיעו לידי "כלכליסט". על פי המסמכים, המטרה היא לבצע צעדים שונים עד שנת 2020, כך שאז יוכלו כלי רכב אוטונומיים ללא נהג להתחיל לנוע בכבישי הארץ במסגרת ניסוי. מכוניות אוטונומיות הן מכוניות שפועלות ללא מגע יד אדם, באמצעות טכנולוגיות המאפשרות להן לנטר את תנועתן ואת הסביבה שבצדן.

קראו עוד בכלכליסט

במשרד התחבורה כבר פנו ל־GM, לפורד ולמרצדס

מהמסמך הפנימי של משרד התחבורה עולה כי כבר בחודש הבא יחל השלב הראשון של ההכנות. המשרד יפרסם קול קורא לפיתוח טכנולוגיות העוסקות בתקשורת דיגיטלית בין כלי רכב מסוג V2V ו־V2X, טכנולוגיות המאפשרות לכלי רכב סמוכים לחוש בקרבתם זה לזה.

כדי להשתמש ברכב אוטונומי על כבישי הארץ נדרשים שינויי חקיקה ורגולציה רבים - משינוי תקנת התעבורה הקובעת כי נהג מחויב לאחוז בגלגל ההגה בשתי ידיו ועד ניסוח וחקיקה מחדש של כל נושא תשתית התקשורת בין כלי הרכב. לכן, במרץ הקרוב ייפגשו אנשי משרד התחבורה עם אנשי משרדי הממשלה השונים, יציגו להם את נושא כלי הרכב האוטונומיים ויבקשו מהם להעלות סוגיות רגולטוריות וחוקיות שיש לטפל בהן. בהמשך יעסוק משרד התחבורה ברגולציה הדורשת שינוי במשרדים השונים, ובכל הקשור להיבטים המשפטיים של שינוי תקנות התעבורה יפעל המשרד בשיתוף אנשי המרכז הבינתחומי בהרצליה.

בשלב הבא של ההערכות, עוד בטרם תחילת הטיפול בסוגיות הרגולטוריות, יוציא משרד התחבורה קול קורא בתחום הביטחון. על פי המסמכים הפנימיים של המשרד יפנה הקול הקורא לגופים העוסקים בתחומי פיתוח מערכות הגנת סייבר, כדי לשתפם בהליכים שונים של שלבי הניסוי. בשלב הבא תיבחר עיר שבה יבוצע הפיילוט, וכשלב מקדים לכך ייבחר שטח בדרום הארץ שבו ייערך הניסוי הראשוני. באותה תקופה מתכנן המשרד להתחיל תהליך מיפוי מיוחד ליצירת מפה וירטואלית של כבישי הארץ, שתוטען במחשבי המכוניות האוטונומיות.

מהמסמכים עולה כי המשרד ערך פגישה משותפת עם כמה נציגי כמה יצרני רכב בינלאומיים, בהם GM פורד ומרצדס, שנמצאים בשלבים מתקדמים של פיתוח תכונה בתחום. מן המסמכים עולה כי מנכ"ל GM ישראל גיל גולן המליץ למשרד התחבורה לפעול להקלות ביבוא רכבי ניסוי ולהקצות נתיבים מיוחדים לבחינת תפקודם של כלי הרכב האוטונומיים. מלבד זאת הציע גולן גם להזמין חברות בינלאומיות לפיתוח טכנולוגיה למכוניות אוטונומיות בישראל.

נוסף על כך פנה משרד התחבורה כאמור גם לנציגי פורד ומרצדס בישראל. בתגובה לפניית “כלכליסט”, אמרה יבואנית מרצדס בארץ, כולמוביל מרצדס מסחריות, כי "נושא הרכב האוטונומי נמצא בסדר עדיפויות גבוה אצל היצרן, שאף הציג לפני כשנה משאית אוטונומית ראשונה. אנו לומדים את הנושא ומשתפים פעולה עם הוועדה במשרד התחבורה העוסקת בנושא הרכב האוטונומי". גם בפורד העולמית הגיבו לנושא ואמרו כי "ישראל ניצבת בחזית הטכנולוגיות המתפתחות, ואנו מבקשים למקסם את המשאבים בישראל ולשלבם במוצרינו העתידיים. לחברה יש מחויבות ארוכת שנים של עסקים עם ישראל. אנו מעריכים את הצמיחה של המגזר הטכנולוגי בישראל".

כץ. "הרכב האוטונומי יפחית מאוד את תאונות הדרכים", צילום: עומר מסינגר כץ. "הרכב האוטונומי יפחית מאוד את תאונות הדרכים" | צילום: עומר מסינגר כץ. "הרכב האוטונומי יפחית מאוד את תאונות הדרכים", צילום: עומר מסינגר

 

"ישראל מובילה בפיתוח של רכבים אוטונומיים"

בחודשים האחרונים הצהיר שר התחבורה ישראל כץ כי בכוונתו לפעול להטמעת מכוניות אוטונומיות בכבישי ישראל. "אחד היעדים שקבעתי לי בקדנציה השלישית כשר התחבורה הוא נושא קידום הרכב האוטונומי. המוחות הישראליים הם המובילים בתחום זה", אמר כץ בעת האחרונה. "הנחיתי את סמנכ"ל התנועה במשרדי להקים צוות היגוי שיבחן כיצד אפשר לקדם את הנושא בישראל תוך הסרת חסמים רגולטוריים. הרכב האוטונומי יפחית מאוד את כמות תאונות הדרכים, לצד שימוש במערכות בטיחות והתרעה מצילות חיים. שילובו של הרכב האוטונומי בכבישי ישראל ישפר את רמת בטיחות כלי הרכב ויפחית את הגודש בכבישים".

תגיות

29 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

29.
תירוץ של פקידי ממשלה לבזבז את כספי הציבור
השאלה היא לא האם רכב אוטונומי אפשרי או לא או האם זה טוב או רע לנו. מדובר על שינוי עצום בדרך שבה אנחנו מתייחסים לכל נושא התחבורה האישית. זה נושא גדול שמעלה שאלות של ביטוח, טכנולוגיה, 'אשמה', אבטחת מידע ועוד ועוד. האתגרים הללו ייפתרו תוך 5-10 שנים. יש מדינות ויבשות גדולות מאיתנו פי 100 שעושות ניסויים ובודקות את ענייני החקיקה בצורה רצינית. אין שום סיבה שלא נחכה עד שמערב אירופה וארצות הברית יסיימו את הבדיקות, וימצאו את הדרך האופטימלית לשילוב מכוניות אוטונומיות במערך התחבורה הכולל. חבל על הזמן והכסף שלנו בשלב זה.
בטר פלייס ? , איילון דרום  |  24.02.16
27.
הרפתקה מיותרת - הבעיה בארץ קשה יותר, ולכן עדיף לתת לטכנולוגיה להבשיל לפני ניסוי בארץ
בעיית הנהיגה בארץ קשה יותר מאשר במדינות אחרות (בעיקר בגלל הנהג הישראלי, אבל לא רק) ולכן עדיף לתת לטכנולוגיה להבשיל ולהוכיח את עצמה במדינות אחרות לפני ביצוע ניסוי בארץ. אין שום סיבה להיות מבין הראשונים בנושא הזה, כשכל נושא התחבורה בארץ נמצא לפחות שני עשורים מאחורי מדינות המערב... (בהנחה ששחיתות היא לא סיבה לגיטימית...).
אורח  |  23.02.16
26.
היתרון הכי גדול
מלבד כל היתרונות הברורים יש עוד יתרון אחד משמעותי ביותר והוא המעבר לאוטו חשמלי והפסקת השימוש בבנזין, לא רק שזה יאט את ההתחממות הגלובלית אלא שזה כנראה גם יפגע קשה בתעשיית הנפט של העולם המוסלמי ובעקיפין כנראה ידלל את כמות הכסף שהם מקצים למלחמות הדת וגם התעמולה שלהם ברחבי העולם.
23.02.16
לכל התגובות